Artist Corner Към рубрика

РЕПОРТАЖНА ИЛЮСТРАЦИЯ


Вероника Белчева

Когато приятел изпраща статията за измръзналите щъркели в The Guardian на Вероника Белчева (belronika.com) и я подканва да я нарисува, на нея й хрумва да сподели идеята и с други хора. Така събира група съмишленици - Мария Манолова (instagram.com/marmaladova_art), Светослав Станков (instagram.com/svetoslav_stankov_draws), Алекси Иванов (instagram.com/aleksi_varna), Петър Тасев (petartasev.net) и Виргиния Захариева (virginianotes.com), с които заедно превръщат новината в завладяващ визуален репортаж. 


Какво е illustration репортаж? Каква добавена стойност има подобен тип отразяване?

Вероника: Когато художника спре да се занимава само с личните си преживявания, а се обърне към света. Когато картината слезе от рамката на стената и влезе в текста се случва среща между два свята. Този на писмения текст и този на рисунката. Свикнали сме да го виждаме в книжките с рисунки, но все повече илюстрацията като отражение на събитията около и извън художника става важна. В свят в който е толкова технологичен и прецизен, илюстрацията дава глътка въздух и по лек, но често и по-обхватен поглед върху събитията. Добрата илюстрация те кара да мислиш дълго върху нея, провокира в нас въпроси и усещания отвъд буквалните отговори на писмения език или на фотографията.
Петър: Освен че е визуализация, илюстрацията предоставя и възможност за мнение, коментар. Може да създаде едно общо впечатление, което се възприема за частица от времето, нужно за прочитане на статия. Също така - допълнителна гледна точка. 


Виргиния Захариева

Виргиния: Реагирах на рисунката на Вероника Белчева. Чрез нейната крехкост и наивност почувствах темата по-дълбоко. Някак стана и моя. Това, което ме докосна е  припомнянето  на усещането за  уязвимостта на човека и животното пред стихията.. Объркването на щъркелите ни засяга в илюзията за сигурност, която съвременното живеене създава. Също се повдига въпросът какво се случва с този свят, щом инстинктите на животните вече не сработват. Как да събудим отговорността на хората за климата и за живота на планетата? Тези от нас, които живеят по-близо до природата имат по-свързани с нея усещания. Рисунката на Вероника и на тези които реагираха на призива й, както и снимките от същия случай, които се въртят в момента по CNN, дават надежда и вяра в способността на живите същества да си помагат. Когато всеки творчески пресъздаде събитие, във формата на illustration репортаж , се изгражда поле на съпричастност, на човечност, от което имаме много нужда сега.

Мария: Вярвам, че могат да привлекат вниманието на по-широка публика, тъй като визуалната комуникация е много по въздействаща от писмената и вербалната.
Алекси: Темата ме привлече преди всичко с проявлението на съпричастност към диви животни в беда. От друга страна представяното от медиите може да подтикне към ненужни форми на "героизъм". Не мисля че всеки е подготвен да оказва помощ, особено ако няма никаква представа какво точно прави и дали реално повече помага или вреди. Браво на всички, които съзнателно помогаха по някакъв начин на всички животни в нужда.



Светослав Станков

С какво тази тема провлече вниманието ви?

Вероника: Почти нищо не знам за живота на хората в Добруджанските села, но намерението им ми се видя много нежно и истинно. Да ги нарисувам беше начин да изразя отношениет си, да съпреживея необичайното и ексцентричното. Но то е такова за градския човек с изтънчените вкусове, за хората, които спасяват щъркели това вероятно е единственото логично нещо, да ги приберат вкъщи птиците и да ги стоплят. 
Петър: Щъркелът е отдавнашен и любим символ на пролетта у нас. Гледаме към него и му се радваме, но малцина са имали близък досег с него. Замръзнал щъркел е също толкова рядък момент, и желанието на добри хора да му помогнат е ярка топлина в сивото битие. Как да не обърнеш внимание!


Мария Манолова

Виргиния: Това, което именно ни прави човеци е възможността да бъркаме, но и възможността да транцсендираме. Творчеството е това, което проявява Бога в нас. И понякога именно в беда и страдание чувството за божественото се събужда повече. Въпросът е трябва ли да чакаме бедите, за да бъдем хора? Oбичам да създавам в отговор на предизвикателство. Нека си отправяме повече  предизвикателства, но в доверие и близост. Така се създава контекст. Аз съм за добрите новини. И за повече  илюстрации към тях. Чувтствителни, искрени реакции чрез различни форми на изкуството.

Светослав: Идеята е чудесна! Привлече ме с хуманността си, с това че е породена от любов и грижа, без капка егоизъм.


Алекси Иванов

Кои са добрите примери за illustration репортаж в световен мащаб?

Вероника: Пример са ми The New Yorker, Kinfolk, Monocle, The Flow, но и все повече ежедневници и newsletters. Всяка седмица The New Yorker публикуват корица на различен илюстратор, която отразява живота през политически или поетичен поглед; съчетание от стила на художника и от света.

Светослав: Темата е съвсем нова за мен. До преди Вероника да ме покани за този проект, дори не подозирах, че съществува илюстративен репортаж като жанр. Това ми даде повод да се замисля и да реша, че това е само началото за мен и би било прекрасно ако продължим и за напред с този социално ориентиран проект. Независимо дали ще го правим заедно или по отделно, но е почти задължително всеки човек, без значение какъв е, да може чрез своето изразно средство да покаже позиция по актуална или обществено значима тема.

Алекси: Стойността е тази, която артистът придава, пречупвайки я през своята гледна точка. Без претенции за обективност или амбиции за неистова нужда да убедиш някого в правотата си. Това което можеш да си позволиш само и единствено като артист. Всеки от нас пречупва по някакъв начин всяка информация, която достига до него, важното е да не си прекалено заблуден и да твърдиш,  че това е единствената гледна точка.


Петър Тасев

Темите, които следите с интерес?

Вероника: Интересни са ми движенията, които се раждат около каузи; тяхната органичност, идеализъм дори. Каузата за Пирин, например, която е много повече от строежа на един лифт, а е сблъсък на субкултури. 
Интересни са ми и теми като тази с щъркелите, разкрива толкова много за това кои сме ние, хората, независимо дали са ни бедни къщите. Под богаташа и бедняка - същото небе, казва поетесата Мери Оливър. Харесва ми да мисля и рисувам тези истории и контрасти.
Мария: Рисувам илюстрации, които разказват истории от преживаното през деня. Следя Илън Мъск, като водеща фигура в технологичните промени, които претърпява човечеството. Вълнувам се, че живея в толкова динамичен свят, където всеки сам определя до каква информацията да достигне. 
Алекси: Интересувам се от много неща. Предимно от това, което се случва в световен мащаб и на местно ниво в моята сфера.


Вероника Белчева





 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н