Хванахме се за независимите концептуални издания и издателства, колективите и хората, които превръщат образа на списанието и единичните екземпляри от книги в нещо специално. Изкуство, което надгражда стандартните форми на издаване и печат, въпреки трудностите, и търси с жажда необикновения начин за изразяване. Защото не иска да се съобразява с поставените рамки и дори иска да ги разшири. Защото комерсиалният успех не е водещ мотив. Защото нуждата да създадеш е по-силна от всичко. И това заслужава уважение, внимание и подкрепа. И ние им го даваме, макар и в малка и скромна форма. Но пък от сърце. Просто им се възхищаваме и ги чувстваме някак близки. Почти като роднини…
Костадин Кокаланов
Първоначално потърсихме един по-общ и експертен поглед над тази конкретна среда. В това ни помогна част от екипа на един от най-добрите примери за издателство в този спектър, а именно CHARK. Като натрупали опит в процеса, в различни тематични събития, а и със завършена специалност “Книга и печатна графика” в НХА в биографията си, Виктория Стайкова и Мила Янева определено имат какво да споделят.
КРАТКА ИСТОРИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ ИЗДАНИЯ В БЪЛГАРИЯ
от Виктория Стайкова и редактор Мила Янева
Мартина Вачева
Независимо издадени концептуални книги, или периодични списания и зинове… Може би изглежда, че такъв тип издания не съществуват в България, но, хвърляйки поглед на правилните места, откриваме малка, но силна група от идивидуалности и колективи, а даже и академични специалности, които са просветени в тази сфера на изкуството на печатната медия.
Напоследък тенденцията към популяризирането им също нараства, съдейки по мероприятия като Hip Hip Zine Fair и “Как да си направим ЗИН” (Sofia Contemporary).
Тези събития са пример за това как интересът към независими издания в последно време е насочен към изкуството на зина. Харизматични списания, предполагащи скромен бюджет, ръчна изработка, предимно черно бяла визия, в чиято същност е спонтанността - както при направата, така и при разпространението на изкуство и идеи.
Blood Becomes Water
В София, на улица „Кърниградска” 2а се намира Hip Hip Library - библиотека, съхраняваща и представяща чудесна колекция от фензини и периодични публикации.
Hip Hip Library е и инициаторът на Hip Hip Zine Fair, който се проведе между 26 и 27 септември 2015 и представи хората, стоящи зад алтернативните издания от България. Разнолика атмосфера и много позитивни впечатления, предизвикани от фензините на Мартина Вачева с експресивни интерпретации на любими сериали и филми, Мария Налбантова, представяща своя мечи свят, изпълнен с мечки, мечки и... още мечки, както и екипа на Карина Талпова, Жаклина Жекова, Косьо Кокаланов и Галин Ганчев, които изложиха елегантни зинове с калиграфски експерименти.
Сред останалите участници, които изпъстриха панаира, бяха и Албена Лимони с нейните графично-линеарни илюстрации, Дени Георгиева с креативни фотографски зинове и арт колективът от София - Blood Becomes Water, чиито представители Rosie Eisor заедно с Десислава Панчева, проведоха работилница за създаване на зинове.
Това са само част от авторите, които представят изкуството на зина в България. Сред тях има и такива, на чиито работи може да се натъкнем и на европейската сцена. Такъв например е Борис Праматаров, който често се включва със свои илюстрации и издания в чуждестранни съвместни зинове и изложби.
Борис Праматаров
Редом до този тип издания, с по-малко публучност, са и авторските и концептуални книги. Откриват се по-трудно заради усложнената им изработка - качествен печат, често нестандартен формат или форма, което води и до ограниченото им разпространение. Концептуалната книга е съвкупност от авторски решения, съчетаващи наратив и визия, чието взаимодействие цели да създаде цялостно преживяване.
Тази проблематика се изследва задълбочено в специалност “Книга и печатна графика” на Национална художествена академия, като част от програмата е фокусирана над авторска книга за деца, докато магистърските програми “Изкуството на книгата” и “Илюстрация” надграждат художествената интерпретация на концептуални издания в цялостния им спектър.
Поколения завършили студенти вероятно крият из чекмеджетата си по-една готова авторска книга, която рядко може да достигне до широката публика заради невъзможността на издателствата да се впускат в подобен тип рискови проекти.
Мария Налбантова
Ентусиасти реализират своите проекти в малки тиражи и от уста на уста ги правят по-достъпни. Анелия Пашова ни запознава с ежедневието на един симпатичен мечок в своята книжка “Времето на Лори”, а Мила Янева надгражда думите на Оскар Уайлд с креативно офромление и илюстраця на “Себелюбивият великан”. Мария Вълкова с “Куб, Топко и Парамидиан”, чиито приключения приемат формата на логически задачи, подхожда към авторската детска книга откъм игрово-образователната ѝ страна, докато Николай Петрусенко застъпва силно концептуални теми и изразни средства.
Не липсват и наскоро започнали дейността си формации като CHARK и “Балдур”, обединени в порив към оживление и обогатяване на сцената за млади автори, творящи в областта на книгата, както на местно, така и на международно ниво. Пионери в този стремеж са и “Ко-миксер”, които вече брой след брой съчетават автори и всевъзможни истории в своите тематични издания.
По темата си поговорихме с:
CHARK
ДЕНИ ГЕОРГИЕВА
СОФИЯ 9х13
BLOOD BECOMES WATER