
Да се разхождаш, да разглеждаш, да слушаш. Кой не го прави почти на ежедневна база? Но всъщност това може да е начин и да научаваш - за историята, за литературата, за архитектурата, а оттам за случките, куриозите, римите, песните, новите и стари правила, форми, структури, стилове…. за хората. Затова и нарастващият брой и видове организирани маршрути на различна тематика винаги са част от плановете в джоба ни с идеи за обогатяващо преживяване в празните от други смислени неща дни. Когато искаме да съчетаем раздвижването с нов смисъл и вдъхновение. Засега такива маршрути се организират предимно в големите градове, най-вече София и то в сезоните, които са по-благосклонни за разходка - от ранна пролет до късна есен. Има ги в различни разновидности - понякога пригодени и за по-млади участници, а друг път без реално ограничение във възрастта.
Поговорихме си с част от личностите, които имат познанията, дарбата и усета да водят различни такива видове турове и ги попитахме за техния поглед към ученето.

Сдружението “Детска архитектурна работилница” (ДАР) е създадено през 2011 г. и оттогава насам упорито и по различни интересни начини се бори за това да научи децата, че те могат да изиграят съществена роля в изграждането на средата, която ги заобикаля. Част от техния проект са и серията от илюстровани карти и тематични машрути из София и Пловдив „10 архитектурни загадки за деца“. За една откривателска разходка време деца и родители научават заедно много за архитектурното наследство, стиловете и закономерностите в строителството, докато се опитват да разрешат загадките с наблюдателност, съобразителност и игра с града. За целта обхождат 10 спирки на интеракция с градски пространства и обекти от конкретен квартал. В книжката с картата пък има много любопитни факти за историята и архитектурата на конкретното място.

Да учиш е...
Арх. Ръжева: Като дишането – естествено и непрекъснато. Това е процес, който започва несъзнателно още с момента на нашето раждане, когато детето за първи път открива заобикалящия го свят, проучвайки своето непосредствено обкръжение и постепенно разширявайки границите на своите възприятия.
Арх. Калинова: Да откриваш, осмисляш и прилагаш на практика.
Най-лесният начин да усвоиш нови знания е...
Арх. Ръжева: Чрез преживяване и игра. Градската среда е първият източник на познание, който провокира детското въображение. От най-ранна възраст децата изследват със сетивата си заобикалящите ги пространства, учейки се да се ориентират в тях, търсейки места за криене или създавайки магически пространства за игра.

Най-трудният пък...
Арх. Ръжева: Когато ти е скучно. Пасивното учене често ограничава свободата на децата и ги кара да губят вроденото си любопитство за знание.
Арх. Калинова: И от грешки. Но затова пък наученото остава завинаги и води до откривателства.
От нашите турове научих, че...
Арх. Ръжева: Децата имат много точна представа за това какво е добро и какво не за нашия град.
Арх. Калинова: Градът крие детайли, които само детските очи могат да видят.

През 2020 г. предстои издаването на “10 архитектурни загадки за деца - Сецесион”. Информация за него ще има на "Фейсбук" страницата им, както и на archforchildren.com.
ВИЖ ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
ЛИТЕРАТУРНИ МАРШРУТИ СЪС ЗОРНИЦА ХРИСТОВА
SOFIA ART TOURS С МАРТИНА СТЕФАНОВА