Галерия Credo Bonum има удоволствието, честта, но и предизвикателството да представи най-новата живописна изложба на Недко Солаков “10+1 картини”. Тя включва серия от 10 картини в един и същ формат, създадени през лятото и есента на 2021 г., които са подредени в последователността на тяхното създаване. Те са съпътствани от една “+” картина на мистичен пейзаж от 1987 г., която е и първата от близо 50 негови творби в този класически (стандартизиран през XIX в. във Франция за фигурална живопис) формат от 130х162 см. Едва завършил серията, Солаков си дава сметка, че изборът на точно този размер в неговото творчество съвсем не е случаен. Художникът работи с т.нар. “френски формати“ още като студент през 70-те години на XX в.. Като брилянтен разказвач на истории и в тези картини Солаков, в характерния за него маниер, рисува и разказва с текстове директно върху платната. Сред интензивните живописни петна, потапящи ни ту в горещия гейзер на лятната жега, ту в абстрактна черна бездна или в разтворило се синьо небе, със своите тревоги и радости живеят малки човечета. Тук са разказани историите за “освидетелствания малоумник“, за “мъжа, който иска да промени коренно живота си, като се върне в утробата на майка си“, за “лъжата, помолена точно този ден да не лъже“, за “грешниците, чувстващи се добре в ада“ и много други. На една от картините художникът изобразява себе си, а текстът под него гласи: “Адаптиране към околния свят, първо към неговата нежива част“.

Sinners, 2021, 130X162, oil on canvas
От началото на 90-те Недко Солаков участва в изложби в Европа и САЩ. Негови работи са показвани на Aperto’93 (Биенале във Венеция); на 48-мо, 49-то, 50-то и 52-то Биенале във Венеция; на 3-то, 4-то и 9-то Биенале в Истанбул; Сао Паоло’94; на Манифеста 1, Ротердам; на 2-то и 4-то Биенале в Гуангджу; на 5-то Биенале в Лион; на Sonsbeek 9 в Арнхем; на 4-то и 5-то Биенале в Цетине; на 1-то Биенале в Лудж; на 7-то Биенале в Шарджа, Обединени арабски емирства; на 3-то Биенале в Тирана; на 2-то Биенале в Севиля; на 2-то Биенале в Москва; на Документа 12; на 16-то Биенале в Сидни; на Prospect 1, Биенале в Ню Орлиънс и на Биеналето в Сингапур, 2011; на Документа 13; Триеналето в Катманду и 1-то Международно биенале за съвременно изкуство в Рига. През последните години авторът има самостоятелни изложби в Museu do Chiado Лисабон; Stichting De Appel, Амстердам; CCA Kitakyushu, Япония; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Мадрид; The Israel Museum, Йерусалим; Centre d’Art Santa Monica, Барселона; Kunsthaus, Цюрих; Castello di Rivoli, Риволи; Градска художествена галерия, София, Galleria Borghese, Рим, Salzburger Kunstverein, Залцбург; BOZAR, Брюксел; Институт за съвременно изкуство – София, La Panacee, Монпелие и Mudam Люксембург, Musée d'Art Moderne Grand-Duc Jean. През 2003-2005 самостоятелната му изложба “A 12 1/3 (and even more) Year Survey” бе представена в Casino Luxembourg, Rooseum, Малмьо и О.К Centrum, Линц, а през 2008-2009 изложбата му „Emotions” бе показана в Kunstmuseum Бон, Kunstmuseum St. Gallen и в Institut Mathildenhoehe, Дармщат. През 2011-2012 неговата най-голяма досега ретроспектива “All in Order, with Exceptions” е представена в Ikon Gallery, Бирмингам; Fondazione Galleria Civica, Тренто (“All in (My) Order, with Exceptions”); S.M.A.K., Гент и Fundação de Serralves, Порто. Негови работи са част от над 50 международни музейни и публични частни колекции, сред които тези на MoMA, Ню Йорк, Tate Modern, Лондон и Centre Pompidou, Париж.
3 ФЕВРУАРИ - 5 МАРТ I ГАЛЕРИЯ CREDO BONUM I СОФИЯ