За своя кратък живот, инуитската художничка от Канада успява да преобърне изцяло представите на света за съвременната реалност в нейната ескимоска общност, в която традициите за живи, но адаптирани към модерния живот в Арктика през XXI в.
Писалка и цветни моливи. Средствата, които канадската художничка Ани Путугук (1969 2016) използва, за да запечата детайлите от ежедневието на своята инуитска общност в Кингайт, Северна Канада, са толкова простички, но липсата на сложна техника и материали е най-подходящата база, с която тя успява не просто да привлече вниманието към съвременния живот на инуитите, но и изцяло да преобърне закостенелите представи за тази общност в главите на всички, намиращи се южно от нея.
Въпреки навлизането на новите технологии и културни промени, животът на инуитите остава верен на традициите, закодирани в общността, храната и езика. Със своите рисунки Ани Путугук успява да изобрази именно тази уникална смесица от минало и настояще, в което традиционното е ценено, но и принудено да се адаптира и видоизмени спрямо съвременността.
Annie Pootoogook, Drinking Beer in Montreal, 2006, coloured pencil and ink on paper, 77.5 x 111.8 cm, Collection of John and Joyce Price.
Ани се ражда в малко изолирано селце на нос Дорсет на малък остров край южния бряг на остров Бафин – дом на един от най-важните центрове за създаването на изкуство в Канада West Baffin Eskimo Co-operative, където арт отделът е известен като Kinngait Studios. Тя е най-малкото от десет деца в семейство, в което и двамата родители са второ поколение художници. Въпреки трагични инциденти, при които част от братята и сестрите ѝ загиват, Ани има спомени за щастливо детство със събиране на миди, бране на горски плодове и къмпингуване.
Annie Pootoogook, Watching Hunting Shows, 2004 Coloured pencil and ink on paper, 51.5 x 66 cm Collection of John and Joyce Price
След гимназията, през 1990 г. се завръща трайно в Кингайт – място, в което има повече артисти на глава от населението от който и да е друг град в Канада в резултат на програма за стимулиране на творческите индустрии в инуитските общности, създадена от правителството на страната в средата на миналия век. През 90-те. Ани усъвършенства уменията си като художник чрез чиракуване, в което постепенно развива собствения си стил, като наблюдава старейшините в Kinngait Studio. За по-младите художници там рисуването е начин за осигуряване на доходи и насърчена от по-възрастните жени в общността, Ани създва първите си рисунки у дома, което се превръща в ежедневен ритуал, а стремежът ѝ е всеки ден да рисува нещо ново.
Annie Pootoogook, A True Story, 2006, coloured pencil, ink, and graphite on paper, 66 x 102 cm, Collection of Stephanie Comer and Rob Craigie.
Колкото повече рисува, толкова по-сложни стават творбите ѝ. В тях прозира наблюдателността ѝ и способността да се вглежда в дребните детайли и нюанси от ежедневието и постепенно да създаде един цялостен реалистичен портрет на културата на инуитите на остров Бафин с изобразяването на облеклото, прическите, сечивата, летните и зимни жилища, обстановката и пейзажа около тях. За разлика от естетиката на повечето художници в кооператива, в които преобладават природата и истории от инуитската митология, нейната работа е съвсем нов поглед към съвременния живот на жена, която живее в консуматорско общество. Образите и директният ѝ стил моментално приковават вниманието на търговците на изкуство в Торонто и първата ѝ самостоятелна изложба не закъснява.
Annie Pootoogook, 3 Generations, 2004–5, coloured pencil on paper, 66.0 x 101.5 cm, Collection of John and Joyce Price.
Оригиналното съдържание и изпълнение е интересно продължение на традициите в инуитското изкуство, което обаче прави препратки към живота в Арктика през XXI в. В него телевизорите, шопингът и обществените институции са също толкова типични, колкото са и кучешките впрягове и кожените дрехи от рисунките на нейните предци. Затова и няколко проницателни колекционери изкупуват творбите от първата ѝ изложба, а група куратори и собственици на галерии упорито започват да я подкрепят.
Ани става известна именно със своите творби, разкриващи “съвременните инуитски домове“, в които телевизорите са местният “прозорец към света“. Нейните картини пък реципрочно се оказват “прозорец към света на инуитите“ със собствен оригинален разказ за непознатия живот на Север. В тях са документирани дейностите, предметите и местата от ежедневието на художничката като къмпингуване, пакетирани храни, супермаркети, видеоигри и гледане на телевизия, както и баналността на интериорните пространства, в които митът за Севера отсъства.
Annie Pootoogook, Cape Dorset Freezer, 2005 Coloured pencil, black metallic ballpoint pen, and graphite on wove paper, 111.5 x 233.1 cm National Gallery of Canada, Ottawa
“Представянето на нейните творби в галериите за съвременно изкуство изпраща силен сигнал, че е време арт средите да се откажат от претенцията, че художниците, работещи извън европоцентричния мейнстрийм, автоматично се затварят в етнически или регионални категории на изкуството”, пише Нанси Кембъл в просторната биография на Путугук, публикувана от института Art Canada. “Строгите, често хумористични рисунки с молив и пастел на Путугук са безмилостни в улавянето на променящите се условия на живот на Севера. Те улавят реалност, вкоренена в културни практики, но смекчена от симптомите на ежедневието, отнасящо се до всеки потребител на масмедиите“, допълва кураторът Джералд Макмастър.
Световното признание за Путугук не закъснява и тя е поканена да бъде част от резиденция в Шотландия, където създава и първите си творби в по-голям формат.
Annie Pootoogook, Watching Hunting Shows, 2004 Coloured pencil and ink on paper, 51.5 x 66 cm Collection of John and Joyce Price
Въпреки че замъците са чужди за визуалния ѝ речник, тя представя тази новост за нея чрез комбинация от цветове и визуални елементи, в които шотландският пейзаж е отразен през артистичния ѝ поглед. Същата година е номинирана и печели една от малкото значимите награди за изкуство в Канада – Sobey, която не е контролирана или администрирана от правителството. Това се случва във време, когато опростените рисунки с молив и пастел все още не са установена част от разговора около съвременното изкуство, но в оценката си журито пише, че творбите ѝ идват в момент “когато модернизмът се преразглежда и отразява хибридната природа на съвременния живот“.
Annie Pootoogook, Pitseolak Drawing with Two Girls on Her Bed, 2006, coloured pencil and ink on paper, 51 x 66 cm, private collection.
Следват покани за documenta 12 в Германия, след което нейните творби пътуват и до Ню Йорк, а успоредно с това само за няколко години цените на нейните произведения се утрояват. Преместването ѝ след това в Монреал обаче не ѝ се отразява добре, защото преживява труден период, наситен със зависимости и обидни семейни отношения. Година по-късно Ани се опитва да се върне обратно у дома сред сигурността на познатата общност, но за кратко. Последните си години прекарва в Отава, където обаче остава изолирана от родния си кооператив, както и от артистичната сцена в столицата, защото представянето като независим съвременен художник се оказва умение, което тя не е усвоила.
Annie Pootoogook, Composition (Sadness and Relief for My Brother), 2006, coloured pencil and ink on paper, 56 x 76.2 cm, Collection of Gary Evans.
Не успява да се свърже и с местната инуитска общност, а злоупотребата с различни вещества допълнително утежнява ситуацията ѝ, потапяйки я в цикъл от живот на улицата и в приюти, в който се опитва отново да се издържа чрез рисунките си, но на незначители цени. Така на 19 септември 2016 г. Ани Путугук се удавя в река Ридо в Отава, като оставя след себе си три деца и важна следа в света на изкуството, който успява да отмести поглед встрани от своя “балон“ и да открие живота на още една не толкова малка, но отдалечена общност.
Повече информация за живота и творчеството на Ани Путугук може да откриете на aci-iac.ca
Една фотографска история за миналото и настоящето на училище от отдалечените северозападни райони на България и процесите, довели до неговото изоставяне
Фотографът Томас фон Витиш за това дали времето ще покаже доколко интересни ще бъдат графитите след 50 или 100 години
Поет, визуален артист, куратор, модел, който се вдъхновява от съприкосновението между мит, човек и природа и твори на фона на усещането за вечност в Майорка