Открояващо се усещане за градска среда
Архитектурно студио Grid е основано от архитект Георги Рафаилов през 2012 г., към когото още от самото му създаване се присъединява и арх. Гергана Тилева. Това от двойка в живота ги превръща и в двойка в работата. Георги е възпитаник на катедра „Промишлени сгради“ в УАСГ, където преподава между 2009 и 2017 г. като хоноруван асистент в катедра "Технология на архитектурата". Неговият интерес е насочен към цифровите и иновативни технологии на проектиране, производство и строителство. Отговаря за управлението на фирмата, ръководи техническата и технологична част на проектите. Гергана завършва архитектура в Бордо и остава да работи във Франция година след това. След като се връща в България, започва работа в семейната Tilev Architects, а паралелно с това е активен член и член на управителния съвет на сдружение "Трансформатори", като работи по множество проекти за облагородяване и артистично оформление на градски публични пространства. Нейният интерес е насочен към градското изкуство и дизайн на градската среда. Отговаря за създаването на арт и дизайн концепциите и за комуникацията с клиенти. Вече 10 години заедно двамата обединяват усилията си в реализирането на проекти, които съчетават архитектура, изкуство и високотехнологичен дизайн.
Фотограф: Боряна Пандова
Как бихте описали вашия стил или запазена марка?
Паралелно с по-конвенционални архитектурни проекти, студиото се фокусира върху разработване на така наречения параметричен дизайн – поръчков дизайн на триизмерни пространствени структури с органични и пластични форми и комплексна геометрия, с насоченост към обществените сгради и пространства. Студиото събира в портфолиото си множество реализации на параметричен дизайн на архитектурни конструкции като фасади, стени, тавани, мебели и части от обзавеждането, арт и архитектурни пространствени инсталации, декори и сценографии.
Параметричният дизайн е изцяло компютърен процес, в който формообразуването се постига чрез въвеждане на математически формули или иначе казано чрез програмиране. За да стане по-ясно за читателите, например y2 = 2 p х е параболично уравнение, с помощта на което се генерират параболи – пластични и органични криви или повърхнини. Друго любимо ни е sin2х , с помощта на което се генерира синусоида – повторяема вълна. Ако някой се чуди за какво му е да ги учи тези синуси и косинуси, да знае, че могат да се правят много красиви неща с тях.
Параметричният дизайн позволява създаването на сложни и интересни геометрии и форми, които много трудоемко и времеемко могат да бъдат овладени чрез конвенционалните начини на формообразуване и чертане.
Някои наши проекти са изцяло създадени по този начин, но дори и в по-конвенционални проекти, винаги се стремим поне за някой елемент да използваме органични форми и сложна геометрия, с цел да създадем необикновени и запомнящи се пространства.
Павилион Чайка / Снимка: Grid
Кои са проектите, с които изпъквате и какво ги откроява?
Най-значими и харесвани са проектите ни, свързани с градската среда или с места за обществено ползване. Най- емблематичен е може би малкият павилион за събития – Павилион Чайка, който направихме в морската градина на Бургас по инициатива на община Бургас. Това е модерно свободнодостъпно пространство за събития, срещи и отдих, направено от дърво и метал.
Един от най-значимите за нас проекти е и археологичният комплекс Епископска базилика в Пловдив. Проектът е на пловдивското студио "Ателие Дуо" в колаборация с американското студио "Сколник". Ние проектирахме и изпълнихме някои от по-интересните архитектурните и интериорни елементи като голямата пространствена рампа, структурите, обособяващи кът за добавена реалност и детски кът. Много интересен проект беше и павилион "Конгломерат" по идея на куратора Огняна Серафимова, с който България бе представена на международното квадринале за сценография в Прага. Много положителен отзив получават и мащабните ни арт инсталации, които правим с цел сезонна декорация в столичен търговски център.
Опишете проектите, с които най-много сте се забавлявали.
Най-забавни са тези проекти, които са най-артистични. Всеки път, когато създаваме нещо ново, е много вълнуващо и изпитваме истинско удоволствие. Но най-забавната и емоционална част е сглобяването и монтажът - моментът, в който виждаш как нещата от виртуални стават реални. За забавлението винаги много важен е екипът и тук е мястото да благодаря на всички наши партньори и помощници, които сглобяват и монтират с нас и не се връзват и подкрепят всичките ни щури идеи. И разбира се най-голямо удовлетворение ни носят реакциите на хората, на минувачите.
Павилион "Конгломерат", павилион на България на международно квадринале за сценография, Прага 2019 г.
Как се създават тези сложни геометрични конструкции, така че да са не само красиви, но и стабилни?
Заради сложността на формите, ние предлагаме не само тяхното проектиране, но и тяхното производство и монтаж. Покриваме цялостния инженеринг от концепцията до поставянето на саксия с цветя, а понякога и самата поддръжка на готовия обект. След като създадем идеята и генерираме формите и геометрията, работим с инженери. Инженер конструктор смята статиката и с негова помощ финализираме конструктивни и крепежни детайли. При нужда, според проекта, ползваме и електро, ови, ВиК или други специфични технологични инженери. Например такъв който осигурява пожарната безопасност на структурите.
Както проектирането, така и производството са в голяма степен цифрови процеси. Често дизайните, които създаваме, са съставени от голям брой различни по форма елементи. Софтуерът, който ползваме, освен генерирането на сложната форма, ни позволява и оптимизиране на процеса по вадене на кройки на големия брой различни елементи, тяхното номериране и категоризиране. Поради факта, че почти винаги правим нещо ново и съвсем различно, често правим реални макети и проби в реален мащаб, за да тестваме устойчивостта и производствения процес. След като са създадени производствените чертежи, те се изпращат към подизпълнители за обработка – рязане, сгъване, перфориране, гравиране, заваряване, боядисване и други. Голяма част от тези процеси се извършват с цифрови, високотехнологични машини. Ръчен труд се използва само там, където не може да се използват машини, заради спецификата на процеса или особеностите на нашия пазар. След како всички съставни елементи са предварително подготвени и обработени, се пристъпва към сглобяване и финална обработка, които правим в нашата работилница със специално подбран екип според проекта. Стараем се максимална част от сглобяването да се случва в работилницата, за да може монтажът на място да случва възможно най-бързо.
Рампа, Голяма епископска базилика, Пловдив 2020 г.
С какви материали предпочитате да работите?
Обичаме всякакви материали. Обичаме да експериментираме и с нови, но експериментирането е свързано с повече средства и повече време, а поради времеви и финансови параметри, често се ограничаваме с материали, процеси и подизпълнители, които познаваме. Използваме дърво, стомана, алуминий, пвц, акрил, хпл плоскости и други.
А кои са най-интересните тенденции в архитектурата и екстериорния дизайн, които наблюдавате и следите с интерес?
На ниво градска среда и дизайн на публични пространства има много какво да научим от чуждестранните колеги, така че следим с интерес, доколкото можем, всичко, което се прави. Всяко едно градско пространство обаче със собствения си климат, история, структура и ползватели, има своите специфики и да се копират чужди решения със сигурност е напълно неудачно. Същото е например с така наречения скандинавски дизайн, когато става въпрос за архитектура или интериор. Той няма как да бъде приложен на 100% процента у нас, защото, климатът, светлината, локалните материали, а и начинът на живот на българите са много различни от скандинавските.
Голяма епископска базилика, Пловдив 2020 г.
Има ли такова нещо като "български стил" в екстериора и какво е типично за него?
Българските градове като цяло са много зелени. Ние например нямаме класическите европейски площади или ако има, са единици. Повечето от нашите площади са всъщност градини или малки паркове. Имаме голямо разнообразие по вид и размер на зелени пространства. Имаме традиции в озеленяването. Но основното, което прави разликата, са жителите със своите навици, манталитет и начин на живот. Например не познавам човек, който през лятото да не обожава да прекарва времето си под някоя добре разлистена и оформена асма. Мечтая си (Гергана - бел.ред.) един ден в някоя градска градина или междублоково пространство да направим мащабна съвременна интерпретация на класическата асма с много пейки и масички под нея. Сигурно съм, че на хората много ще има хареса.
Ако имахте вълшебна пръчка и можехте на мига да промените едно нещо в средата, какво щеше да е то?
На първо място чистотата цялостно и също така настилките по тротоарите.
Каква е вашата "рецепта" за създаване на атмосфера на уют и спокойствие?
Надяваме се, че нашите проекти вдъхновяват своите ползватели да мечтаят. Пространствата, които ние създаваме, са по-скоро необикновени, изненадващи и вълнуващи, но също така функционалността и ергонометрията са много важни за нас. Когато става въпрос за реализации в градска среда, хората наистина оценяват и се радват, когато проектът съчетава комфорт и артистичност.
Интериорен дизайн на парфюмерия, Несебър 2019
Наблюдавате ли у нас тенденция за преминаване към по-устойчив дизайн и материали или това е все още далечна идея за местния пазар?
Когато става въпрос за дизайн на градската среда или пък за арт инсталация ,или дизайн оформление на обществени пространства, устойчивостта е най-важната тема. Винаги се стараем спрямо бюджетът, с който разполагаме, да създадем възможно най-устойчивия дизайн. Колкото и устойчив да е един дизайн обаче, той абсолютно винаги се нуждае от регулярно почистване и поддръжка, за да издържи на климатичните условия и на интензивното обществено ползване. За съжаление, градската ни среда цялостно не се почиства и поддържа регулярно и това се отразява на всеки един дизайн.
Какво ви удовлетворява в работата?
Проектите, които правим, са основно за обществено ползване и често не са за определена група от хора, а са насочени към широката публика. Да направиш нещо, което да докосва възможно най-голям кръг от хора, е много предизвикателно и същевременно адски вдъхновяващо.
Истински щастливи сме, когато виждаме одобрението и радостта на минувачи от различни възрастови и социални групи, с различни вкусове и начин на живот.
А какви проекти отказвате?
Не бих казала, че отказваме проекти. Нашият подход е много артистичен и специфичен и ако с клиентите не сме на една вълна, съвсем естествено нещата просто не се случват.
GRID СА ОЩЕ ТУК И @GRID.BG
Биляна Токмакчиева и Йоана Жечева превърнаха проекта си The Artist at Play в едно от явленията в съвременното ни изкуство през тази година и дадоха платформа на ново поколение художници
С дебютния си албум “Introverse” групата на Али Абдала – ALI отбеляза нов връх в една от най-силните години от съществуването си от 2015 г. насам