Основателите на пивоварната Sofia Electric Brewing прекарват по 12 часа в нея, могат да обработят на ръка 6000 кенчета за десет часа, а заетостта им стига дотам, че Симеон Първанов никога не може да свърши работа достатъчно рано, за да отиде на фризьор. Предната вечер е взел машинката за подстригване и е свършил необходимото, а на следващия ден се фокусира върху поставянето на етикетите на Brew It, един от крафт брандовете, с които пивоварната работи, докато за музикален фон звучат ембиънт инструменталите на Nine Inch Nails.
Началото на Sofia Electric Brewing, положено от Първанов и технолога Реми Чалонер, е едно от големите събития на крафт сцената в страната. За една година пивоварната пусна няколко интересни предложения в стиловете на Pale Ale, IPA, New England IPA, Imperial Stout, като всяко едно от тях е с отличителен дизайн. Сред смелите им решения са плодовата манго Réunion Milkshake, киселата - Kisel, Overflow IPA и появилата се покрай Великден Holy Kozunak - да, козунак.

Идеята на Симо да направи голямата крачка от любител към професионалист се появява преди около четири години. Преди да се отдаде изцяло на пивоварството, Първанов работи в IT сферата. Изненадващо, той не мисли, че промяната е чак толкова голяма - нуждата от дисциплина, етика, способността да работиш в екип и да контролираш динамични процеси остава същата. Той не намира и нещо кой знае колко индивидуално в самообразованието си и работата със сложната технология около направата на една бира. „Не правим нищо, което не е измислено вече. Просто гледаме да няма компромиси в качеството на съставките. Крафт бирената култура започва като влияние от Америка и се пренася към Европа - просто следваме добрите примери на Запад.”
Когато Симеон започва да търси подходящо място, той се изправя пред нова вълна от предизвикателства. Често има административни проблеми около канализацията в селата, рядко пространствата имат подходяща за ферментаторите височина, а 180 киловатчаса ток са необходими, за да може всичко да работи гладко. „Всичко това силно скъси ареала от възможности.” Така пивоварната се оказва на ул. „Индустриална”, на пешеходно разстояние до центъра на София.

След като намират правилното за нуждите им пространство, ремонтът продължава пет месеца и през лятото на 2020 г. пивоварната официално започва да функционира.
В работата на екипа няма „преди и след”: „Засега нямаме опит, който да не е в пандемично време”, усмихва се Симеон и също толкова позитивно казва, че всеки елемент може да донесе проблем. Например купуването на свежа мая, която не е достъпна в нашата част на Европа. „Хмелът винаги трябва да е произведен през настоящата година. Дори и да е най-якият сорт, ако е на 2-3 години, вече не става - изкусително е, защото цената пада, но не правим компромис с това.”

Същото важи и за техническата част. „В България не се произвеждат алуминиеви кенове, затова трябва да поръчваме от Турция, Сърбия или Румъния. Кеговете ни са от Германия - всичко се пресмята, тъй като ако не ни стигне един, става трудно, а мащабът ни ограничава да имаме голям запас.” Ако разчита на изцяло местно производство, качеството става много спорно. До известна степен и защото търсенето и предлагането не са толкова развити: Първанов наблюдава, че ако някой иска да се занимава с винарство, целият процес и всички фази на производството са логистично много по-лесни, отколкото когато става дума за бира. Това, което спира много ентусиасти от започването на подобен бизнес, са и многобройните административни детайли около митническия контрол. Пандемията все пак е донесла многобройни забавяния на поръчки от чужбина, което е изправяло екипа на нокти. „Единият от стаутовете, който пуснахме в края на лятото на 2020, се казва Six Months Behind Schedule - като намигване към целия този хаос.”

Създаването на пивоварната идва в момент в България, в който се появяват все повече марки и места за крафт бира. Дали количеството води до качество е сложен въпрос: за Симеон на равнище култура град като София е значително по-малко динамичен от съседни столици, но в него се среща много по-голямо разнообразие на крафт бирени барове. От друга страна, разнообразието не е задължително да донесе онези отличителни марки, които ще са конкурентноспособни на международната сцена. Какво тя включва е също въпрос, по който той е мислил - в Германия и Франция вижда слаба крафт сцена, понякога в големи градове има по едно-две специализирани места, в иначе развити в субкултурите си градове като Берлин подобни идеи са създавани от чужденци за чужденци.

Екипът започва да работи по първите международни партньорства - предстои колаборация с гръцка крафт бира. Симеон знае за над 20 пивоварни, които скоро ще отворят в България и не се плаши от момента, когато ще има повече конкуренция - по-голямото присъствие на нови пивоварни ще донесе друг статут на цялата сцена, по-добри възможности за административни улеснения. „Това може единствено да допринесе за развитието на крафт културата.”
Повече за създаваното от пивоварната на sofiaelectricbrewing.com, както и на профилите във Facebook и Instagram. Наливната бира на Sofia Electric Brewing може да се намери в Kanaal, Crafter, 100 Бири, Beer TAG, Nosferatu в София.