Броени дни преди откриването на One Dance Festival се срещаме с Брандон Масел, една от движещите сили зад френската танцова компания MazelFreten
Брандон Масел е световен шампион и посланик на електроденс по целия свят, хореограф и ментор на млади таланти. Наричан танцът на бързите ръце, електроденс е творческият манифест на танцовата компания Mazelfreten, която Масел основава с хореографа Лаура Дефретин във Франция. Техният спектакъл Rave Lucid, който открива One Dance Festival на 10 май в Пловдив, събира 20-годишната история на този градски танц в наелектризиращ трибют на рейв културата. Спектакълът показва интензивните и въздействащи батъли между електроденс мастърите, но не като съревнование по умения, а като начин за сближаване.
Здравейте, Брандон. "Rave Lucid" е откриващият спектакъл на One Dance Festival 2024, който празнува електроденс културата. Ще ни разкажете ли накратко за историята на този танц, характерните му движения и неговото развитие през последните 20 години? Какво означава електро денс за вас както в професионален, така и в личен план?
Електроденс е първият френски градски танц с нестандартни движения на ръцете, адаптирани към ритъма на електронната музика, основно хаус и техно. Танцуван от 2000 г. насам в някои парижки нощни клубове, този танц бързо стана популярен благодарение на видеоклипове в YouTube и социалните мрежи, особено покрай Techno Parade в Париж през 2007 г. Специфичните движения имат свои наименования, като например "Pointing", "Space", "Rotor", "Slide", "Touch n'go". Този танц означава много за мен, защото започнах да го танцувам много млад, бях тийнейджър и израснах с него, станах по-силен с него. Сега общността на електроденс е по целия свят.
Говорейки за електроденс, вие сте един от най-ярките му посланици, световен шампион. Може ли да споделите как изглежда едно състезание от гледна точка на мащаб, международно участие, изисквания за батълите или нещо друго, което читателите трябва да знаят?
Първо трябва да знаете, че батълите между участниците винаги са били сърцевината на електроденс сцената. Този танц расте с батълите - първо по време на партита, след това на улици и площади, а сега на големи фестивали. През 2007 г. една организация от хип-хоп сцената инициира голямо събитие, наречено "Vertifight", което даде на танцьорите пространство да се изявяват на всеки две седмици. Този първообраз на батълите представляваше състезание във формат 5 срещу 5. Екипите идваха със силна и креативна хореография, а трима съдии избираха победителя в края на всеки кръг. Днес в Париж се провеждат повече от 10 състезания с батъли през годините. Общността се е разраснала по целия свят - Мексико, Италия, Испания, Русия, Мароко, Колумбия и други държави.
Електро денс започва като ъндърграунд феномен в парижките клубове и рейв паради и се превръща в световна сензация. Какво е влиянието на интернет и социалните мрежи за това?
Електро денс е първият постмрежов танц, медиите го направиха много популярен с грешното име "Tecktonik" (това е бранд, а не танц). През 2008 г. медиите започнаха да създават "негативен шум" около това движение, поради което много хора се срамуваха да го практикуват и в крайна сметка спряха. Влиянието на интернет и социалните мрежи беше по-добро, защото ни помогна да се свържем с други танцьори по целия свят и да разпространим танца си надалеч.
Какво е вдъхновението за създаването на "Rave Lucid" и как той отразява личното ви пътуване в танцовата общност?
Вдъхновението идва от всичко, което съм преживял в този танц, от цялостния опит с електроденс: неограничената творческа свобода, магията на клубовете, решителността по време на батълите.
Как подходихте към съчетаването на енергичните елементи на електроденс с разказа и основното послание на спектакъла?
За мен беше важно да открия правилното намерение, точното предназначение на движенията, за да ги споделя с танцьорите. Да започна с чист, ясен и мощен жест на тялото, да го накарам да пътува към интроспекция до корените на танца, която да ни доведе до колективен транс.
Кои бяха най-големите предизвикателства в творческия процес? Какви подходи използвахте, за да се справите с тях?
Най-голямото предизвикателство беше всички изпълнители да могат да изпъкнат на сцената. С танцьорите имаме силна връзка, трима от тях са стари мои приятели още от 2007 г. и танцувахме заедно всеки път, а останалите са ученици от танцовата формация "La Planke", на която съм съосновател. Това представление е нещо като мечта за мен, така че, разбира се, имах много вдъхновение за настроението, атмосферата и движенията на спектакъла. С Лаура Дефретин, която се е занимавала с хип-хоп танци, в един момент просто оставихме танцьорите във фрийстайл заради произхода на нашите танцови стилове.
Как избрахте музиката за "Rave Lucid" и как тя допълва хореографията?
Без електронна музика няма електроденс. Музиката е най-важното нещо за нас. Работихме със специален френски продуцент - NiKiT, Ino & Fille de Minuit, който най-често създава техно парчета. Работихме в екип стъпка по стъпка, за да изградим този саундтрак.
Как визуалният дизайн и костюмите допринасят за цялостното преживяване на представлението?
Когато танцуваме в батълите на сцената, трябва да се чувстваме свежи, с удобни дрехи, това е лично усещане. Ето защо всеки от нас има уникална визия в спектакъла.
Гледайки напред, как според вас електроденс влияе или оформя бъдещето на танца в по-общ план?
Вече виждаме влиянието, което електроденс оказва върху артистичния пейзаж. Това е техника за контрол на ръцете и горната част на тялото, подобна на други танци като waacking, voguing... но сложността идва от бързината. За развитието на хореографията и движенията, за креативността и сложността, трябва да следваш бийта на музиката, а темпото е 126 bpm. Борихме се нашият танц да се утвърди, а сега хората го познават, уважават и се вдъхновяват от него. Това е голяма победа за нас.
Спектакълът Rave Lucid e на 10 май от 19:30ч. в Дом на културата “Борис Христов”.
One Dance Festival 2024 ще се проведе между 10 май и 2 юни в Пловдив. Допълнителна информация и билети ще намерите тук.
Платформата 3XPER1ENCE ще обедини четири международни фестивала през октомври и ноември за едно по-силно преживяване на съвременното сценично изкуство
Защо драг културата и ЛГБТИ+ правата са все по-често на фокус в културните конфликти, а превъплъщението и преобличането стават обект на идеологически спорове
Косплей културата в България има вече близо 20-годишна история и от хоби за някои това се е превърнало в професия