Ина Дамянова е естествен събеседник по темите за настоящето и миналото на визуалните изкуства и за това как те кореспондират с ежедневието ни. През последните две десетилетия тя е сред търсените интериорни дизайнери, а работата ѝ личи на места като Литературен клуб “Перото” в София и “Хоризонт” във Варна.
Дамянова завършва Националната гимназия за приложни изкуства в София със специалност дизайн през 1991 г., но през следващите години тя се изявява предимно като художничка, най-вече с керамика. През 2019 г. стана “дизайнер на годината” на Dibla Design Awards.
А в момента е отдадена на няколко частни интериорни проекта и очаква с нетърпение завършването на покрив на сграда, по който е работила.
Проект Urban Loft. Осветление от Ambitio
Кога се почувствахте истински в кожата си като дизайнер и беше ли въпрос на определени години опит?Отне ми няколко години бърз ход. Докато правех клубове и заведения, още се учех. За първи път усетих, че имам таланта да правя различни пространства, когато се сблъсках с частните интериори. Самочувствието ми дойде с оценката на хората, на колегиалния свят, на младите дизайнери и съответно на наградите. Успехът определя къде точно стоиш.
Проект Soft IndustrialИма ли нещо, актуално сега, което би звучало трудно мислимо преди 20 години?Промените в материалите не стават толкова динамично. Винаги ще бъдат на мода камъкът, дървото, бетонът и металът. Те са класика. Въпросът е в тяхното съчетание и нови комбинации. Например харесвам модата в кухните, чийто финиш е камък или метал, а не стандартното дърво.

Как работата като дизайнер влияе на това, което правите като художничка, и обратно?
Това са два много различни творчески процеса. Дизайнът ме направи по-взискателна към техническата част, а също така към начина ми на работа и представяне на творбите ми като художничка. Също така този опит ми даде възможност за изява на по-голяма сцена, какъвто е един интериор например. Мога да измисля и сътворя нещо конкретно и по-мащабно, като да речем един стенопис, вместо да се ограничавам в рамка. В дизайна се работи екипно и се изисква дисциплина, подреденост и отговорност, което не е лесно за мен, защото съм твърде разсеяна и артистична. Научих се да ценя времето, както моето, така и на другите. Познанията ми в изкуството дават по-различна идентичност, преднина в съчетаването на тези ми умения с интериорния дизайн. Все пак керамиката, с която се занимавах преди, е вид продуктов дизайн. Визуалната култура, която нося от художественото си образование, ми даде възможност този преход да стане леко и бързо. Винаги съм имала отношение към пространството и хармонията на цветовете и формите, които го изграждат. В крайна сметка и двете неща са вид изкуство.
Проект Urban LoftТенденция, идея или начин на работа, които ще се развият през 2023 г.?Хората много се промениха в последните три години, текат промени и в момента. Изгражда се нова ценностна система, вярвам, по-добра. Все повече ще се развива идеята за общуване с природата. Както като локации, така и като места за живеене, като тип на използваните материали и начин на управление, говоря за т.нар. пасивни къщи (бел.ред. силно енергоспестяващи постройки). Харесвам това, че един дом може да е умен и в същото време изпълнен от естествени материали, изграден в хармония с природната среда. Вярвам, че в това има много повече смисъл, отколкото в иновации и разработване на изкуствени материали, превръщащи ни в роботи. Пандемията показа истинските лица на хората и се оформиха две линии. Едната – на млади, мислещи и различни хора, които искат да излязат извън града и да създават нови формати на общуване и живот, и други, които се затварят все повече в своите крепости.
ПОВЕЧЕ НА
INADAMYANOVA.COM
Фотограф: Александър Новоселски