За истински велоалеи, вместо абсурди, наречени така
Нова мащабна инициатива на сдружение „За Земята“ иска да подтикне гражданите да настояват, а институциите да създадат в София истинска велосипедна мрежа за придвижване, а не абсурдите, наречени в момента „велоалеи“
01 ноември 2023
Известният датски архитект Ян Геел отдавна е казал, че когато в един град се разширяват пространствата и местата за коли, те просто стават още повече. Много по-полезно за всички ни би било, ако този принцип бъде използван в полза на велосипедите – един отдавна наболял проблем в страната и особено в София, която се задръства от автомобили и мръсен въздух, вместо да се възползва от евтиния, удобен, безопасен и здравословен начин за придвижване на две колела.
Ето защо с мащабна инициатива сдружение “За Земята“ се опитва да задейства необходимия граждански натиск върху отговорните институции, така че София най-накрая да се сдобие със свързани, удобни и безопасни велоалеи. За целта освен подписка, “За Земята“ представят и два кратки филма, в които посочват някои от съществуващите в момента абсурди, наречени “велоалеи“, както и най-критичните точки, нуждаещи се от спешна намеса.
Мнозина отричат този начин на придвижване, просто защото не са свикнали с него и не искат да излязат от комфортната си зона. Само преди няколко десетилетия в Амстердам този рязък преход в началото също не се възприема леко от гражданите и среща съпротива. Рязката смяна на навици не е любима никому, но вижте ги днес – хилядите велосипеди, широките улици, лишени от коли и усещането за по-чиста, балансирана и приятна среда им е като запазена марка. Замислете се - една малка, но съществена промяна в нашите навици би създала полезна даденост за онези, които растат сега или предстои да се родят. Нека я поискаме и им я предоставим.
Двата клипа, създадени от “ ЗаЗемята“, са озаглавени “Екстремните велоалеи на София“ и “С колело на училище: (не)възможната вело София“ илюстрират нагледно всички основни проблеми като съществуването на велоалеи без конкретно начало и ясна цел, както и наличието на дървета, знаци, колчета и паркирани коли по велосипедното платно. Липсата на един куп друга полезна инфраструктура като велопаркинг, както и на качествено поддържане и обезопасяване на вече съществуващата са само част от отговора на въпроса какво не е наред в тази посока и защо не виждаме деца, които спокойно да ходят на училище така, вместо да се тъпчат в градски транспорт или да висят с часове в задръствания с колите на родителите си.
Петицията, създадена в сътрудничество с организации, които работят в подкрепа на велосипедния транспорт, посочва конкретните проблеми и дава насоки за тяхното решаване. Нейната основна цел е да предизвика гражданска реакция за натиск върху Столична община заради липсата не само на действия, но и на желание да застане качествено зад тази кауза. И релефът, и климатът на София са “в тон“ с такова начинание, което би решило бързо, лесно и ефективно в голяма степен един от най- сериозни проблеми на града – този със замърсяване на въздуха, затова подкрепата би имала ефект върху всички:
Специалното пето издание на международния документален филмов фестивал се завръща на двойно повече локации в сърцето на столицата, както и онлайн за онези, които ще дерзаят в страната