Терминът косплей е въведен в Япония някъде в средата на 80-те години и всъщност означава ролева игра или представление с костюми, в което участниците носят определени дрехи и аксесоари, за да пресъздадат конкретен персонаж. С времето това явление стана глобално и разви множество субкултури, но най-често интерпретираните герои в него идват от аниме, комикси, манга, телевизионни предавания, филми и видеоигри.
С годините феновете и участниците в косплей правят все по-мащабни сбирки в цял свят. Малцина може би подозират, че идеята за подобно голямо национално събиране на почитателите на японската култура, аниме и манга и у нас датира още от края на 90-те години, когато тук се зараждат първите чат канали, интернет форуми и онлайн клубове. За първи път се организира под формата на фестивал едва през 2005 г.
Огромният интерес, който предизвиква, води и до създаването на първия официален аниме и манга клуб в България “Накама“. От 2008 г. насам той организира и съвместно с КEY Events & Communication развива Aniventure Comic Con по примера на западните конвенти. Всяка година събитието се радва на все по-голяма посещаемост, канейки популярни и световноизвестни имена от света на книгите, игрите, анимацията, видеоигрите и косплея, като последният вече 14 години има и конкурсна част.
За страничния наблюдател това може да изглежда като обикновен маскарад или карнавал, в който хората се преобразяват по специфичен начин, но всъщност тук става дума за цяло течение, което има своите милиони последователи по света, първенства, а съответно и собствени знаменитости.
При тях славата се придобива с умение и постоянство в самостоятелното изработване на цялостна визия, включваща всеки дребен детайл, който не можеш просто да отидеш и да поръчаш отнякъде под наем.
Деница Станчева от “Накама“ е от хората, които се потапят в косплея още при първото аниме събиране в България през 2005 г. и от тогава до сега има подробни наблюдения над развитието на това течение в България – като една от основните движещи сили в организирането първо на фестивалите, а после и на конвентите. “Ако в далечните години сме започнали с 10-15 желаещи да правят косплей костюми, то сега на събитието кандидатстват над 230“, казва тя и добавя, че всъщност вече имат супер много косплеъри, които не държат да са на сцена, а просто се разхождат из събитието с костюмите си за удоволствие. Според нея това показва, че общността видимо се развива и разраства, а с това става и по-разпознаваема.
Рязко нарастващият интерес към събитието е и един от преломните моменти, в които тя е на косъм да се откаже. “При появата на все повече и повече желаещи да участват на сцена се стигна до момент, когато трябваше да започнем да правим подбор кого да допуснем до участие. До този момент за всички това беше даденост, защото просто бяха по-малко на брой. Промяната предизвика ярост, недоволство и усещане, че трудът им не е уважен. Беше трудно да преминем през този период“, разказва още тя и допълва, че именно в откриването на точната формула за правилата и провеждането на конкурса научават най-много и от грешките си.
Тя гледа на косплея като хоби, което крие в себе си още сто други хобита: шиене, ръчно изработване, актьорство, рисуване, моделиране и тон други умения, които се комбинират в изработването на един костюм. Те се съчетават най-успешно с търпение и упоритост, без които нищо от горните не би било възможно.
Навлизането на нови технологии и все по-засиленият интерес от страна на медиите също развиват главоломно културата.
3D принтът например вече се използва повсеместно. Това според нея отнема от чара на ръчната изработка, но пък постига зрелищен ефект. “Каквито и промени да настъпят в технологиите обаче, фактът, че под костюма има истински човек, който иска да се преобрази в любим персонаж, няма да се промени“, казва Деница.
За Дора Сомова интересът към маскарадите датира от детските години, а когато започва да гледа активно аниме, рождените ѝ дни се превръщат в тематични косплей събития. Тя и Марио Георгиев са водещи на конкурсната част на Aniventure Comic Con и от години имат преки наблюдения над местната косплей сцена, тъй като и те самите са част от нея.
Според Дора основни за един косплеър са уменията “да правите неща с ръце, а увлечението към приложните изкуства е голямо перо“. Единственото, от което се лишавате, казва тя, е пространство – и то не само в гардероба, – но то е за сметка на нови умения, приятели и преживявания. За нея най-екстремни са първите три години, в които всичко е непознато и още неизпробвано, но с всеки следващ костюм открива нови техники, материали и умения.
“След това беше вече въпрос на това колко съвършено мога да направя нещо, което прави процеса доста по-бавен, но всеки костюм те учи. Просто първите уроци са по-големи.“ За нея преобличането не е бягство, а по-скоро приключение, в чийто край е научила нещо ценно за себе си.
“Има един златен триъгълник: време, пари и качество. Можеш да имаш само две от тези неща. Ако спестява време, харчиш пари, за да запазиш качество. Ако пък пестиш пари, отделяш много време, за да е качествено. Повечето хора с това хоби започват с подръчни материали като неща, намерени в мазето, гардероба на баба и разбира се, златната мина – боклука пред блока. Ваденето на съкровища оттам често е свързано с комични ситуации, но и изражението на продавача в магазина, когато ви пита колко цола искате да е тръбата и вие вдигнете три пръста: “Ами като за толкова широк меч“, също е безценно“, споделя Дора.
За Марио косплеят пък е нова, различна и интересна възможност да излиза на сцена, защото за него интересни са ролите, в които влиза и новите истории, които може да измисля по този начин. “За мен е забавление. Слагам си друга кожа и се забавлявам с нея“. Приема го по-скоро като друга форма на театър, където хората правят герои не само по специални сценарии, а от всичко, което са виждали. Той самият от девет години се занимава с импровизационен театър и това е основното му вдъхновение, а единствената причина, поради която някога се е замислял да се откаже като водещ, е, че с възрастта вече все по-рядко разбира шегите на младите.
А как вижда косплея от бъдещето? “Усещам как хората просто ще си слагат дигиталните лица на героите върху своите и ще правят кратки сцени с тях. Това ще даде много свобода нещата да се правят по-лесно, но пък ще отнеме от същността на косплея.“
Следващото издание на Anivеnture Comic Con предстои на 6 и 7 юли в Inter Expo Center със специални гости косплей знаменитостите Bambi Lashes и EZRA. Те ще бъдат и част от журито, което ще даде като награда на двама от българските участници – класиране за Pop Culture Hiroshima в Япония. Още за програмата на събитието на comiccon.bg