Да се разхождаш, да разглеждаш, да слушаш. Кой не го прави почти на ежедневна база? Но всъщност това може да е начин и да научаваш - за историята, за литературата, за архитектурата, а оттам за случките, куриозите, римите, песните, новите и стари правила, форми, структури, стилове…. за хората. Затова и нарастващият брой и видове организирани маршрути на различна тематика винаги са част от плановете в джоба ни с идеи за обогатяващо преживяване в празните от други смислени неща дни. Когато искаме да съчетаем раздвижването с нов смисъл и вдъхновение. Засега такива маршрути се организират предимно в големите градове, най-вече София и то в сезоните, които са по-благосклонни за разходка - от ранна пролет до късна есен. Има ги в различни разновидности - понякога пригодени и за по-млади участници, а друг път без реално ограничение във възрастта.
Поговорихме си с част от личностите, които имат познанията, дарбата и усета да водят различни такива видове турове и ги попитахме за техния поглед към ученето.

Как изглежда градът през погледа на писатели, изкусни разказвачи и хора, изкушени от книгите и всичко, свързано с тях? Това най-общо се опитва да покаже проектът “Литературни маршрути” и неговото подразделение за деца. Само през изминалата година, в периода между май и октомври, негови водещи бяха Ангел Игов, Зорница Христова, Иван Димитров, Катя Зографова, Лора Шумкова, Мария Касимова-Моасе и Миглена Николчина. Всички те провеждат общо 21 литературни маршрута на български и английски език, посещавайки 30 локации като литературни музеи, писателски кафенета, знакови улици, площади и паркове от София и водят след себе си над 1000 души.

снимка: Яна Лозева
ЗОРНИЦА ХРИСТОВА
Преводач, журналист, издател и писател на детски книги
Водещ на “Детски литературни маршрути”
Да учиш е… общуване. Общуваш с учителя, общуваш с човека, който е измислил, открил и пр. това, което научаваш. Общуваш със себе си, докато се променяш.
Най-лесно е да научиш нещо, което взаимно се допълва с нещата, които вече знаеш. Ако знаеш много добре своя език, ще ти е по-лесно да научиш и втори; ако познаваш устройството на човешкото тяло, ще ти е по-лесно да рисуваш фигури; ако умееш да правиш сладкиш, ще се научиш да правиш и торта. Разбира се, има още едно важно условие – да искаш да научиш въпросното нещо.

Най-трудно учим това, което е в разрез с представата ни за света. Тогава трябва не просто да запаметим нещо, а да преодолеем вътрешната си съпротива към него. Може да ни се струва излишно - и подсъзнателно не искаме да направим място в ума си за него и да сместим нещата, които са ни интересни. Може да е в разрез с някои наши убеждения – от най-дълбоките до „математиката е тъпа”.
От туровете научих, че един прекрасен начин да заинтригуваш децата е да им покажеш, че нещо е значимо за техните родители. Съвсем спонтанно ми хрумна да поканя родителите да довършват стихотворенията и да пеят с мен. Но когато забелязах как ги гледаха децата – двайсетина родители, които пеят заедно „Тече, всичко тече”, да речем, или знаят наизуст „Мама казва, че и баба била някога мъничка”… - усетих, че това е огромен ресурс.

Новият сезон на "Литературни маршрути”започва на 11 май с Литературния маршрут "Софийски страници" на Лора Шумкова. Подробности ще откриете на страницата им във “Фейсбук”.
ВИЖ ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
10 АРХИТЕКТУРНИ ЗАГАДКИ ЗА ДЕЦА
SOFIA ART TOURS С МАРТИНА СТЕФАНОВА