Новото издание на първия български фестивал за документално кино, посветено на човешките права - Sofia Documental, тази година ще се проведе от 19 до 28 септември на няколко локации в столицата.
Документалното кино може и да не е предпочитано в кината, но пък откъм фестивали придобива все по-големи и интересни размери, които вече имат и своите жанрови разклонения. Доказва го новото издание на първия български фестивал за документално кино, посветено на човешките права - Sofia Documental, който тази година ще се проведе от 19 до 28 септември на няколко локации в столицата като Ларгото, Дом на киното и Чешкия културен център.
"Трудните времена не са чужди на София ДокуМентал — фестивал, започнал като онлайн събитие по време на пандемията. Вече трета година поред времената изглеждат все по-трудни, особено сега, на фона на така близката война. Това означава само едно — все по-остра е нуждата от солидарност и смели гласове. София ДокуМентал отговаря на тази нужда, като предлага най-доброто от съвременното документално кино, фокусирано върху неприкосновените права на всеки един от нас. Избрали сме вдъхновяващи истории, чиито автори ще ги представят лично", споделя артистичния директор на фестивала Мартичка Божилова.
В програмата му откриваме безброй интересни заглавия, а организаторите дори ще ни срещнат с част от хората зад тях. Ето и няколко идеи какво да гледате:
ПОДГРЯВАЩА ПРОЖЕКЦИЯ
Пати Смит, поезията на пънка (2021)
Режисьори: Ан Кутая, Софи Пейрар
Държава: Франция
Продължителност: 54 мин.
„Нима има по-подходящо време да говорим за проблемите от времето, когато има хора, които не искат и да чуят за тях?“ Поетеса или рок певица, изпълнителка или майка — Пати Смит, „кръстницата на пънка“, съчетава редица роли в живота си. Тя е въплъщение на свободата и живее извън очакванията на обществото. Дебютният ѝ албум Horses поразява слушателите. Музиката, поезията и политическите възгледи на Пати Смит са безстрашни, забавни, сурови и оригинални. Филмът проследява пънк иконата през изпитанията на ежедневието, нейните битки за граждански права, антивоенния й активизъм и убеждението ѝ, че артистите трябва да казват нещо смислено с изкуството си, а не просто да забавляват публиката.
Прожекцията се организира в партньорство с квАРТал Фестивал.
18.09, 20:00 - Ларго (под купола)
СЕКЦИЯ „ЖУРНАЛИСТИ ПОД ПРИЦЕЛ” - ОТКРИВАЩА ПРОЖЕКЦИЯ
Убийството на един журналист (2022)
Режисьор: Мат Сарнецки
Държави: Дания, Чехия, САЩ
Продължителност: 102 мин.
В нощта на 21-ви февруари 2018 г. разследващият журналист Ян Куциак и годеницата му Мартина Кушнирова, и двамата едва на 27 години, са брутално убити в дома си. Куциак е добре известен с отразяването на съмнителните финансови връзки между политици и „елитни“ бизнес магнати, включително милионера Мариан Коцнер. Това е първото покушение над журналист в историята на Словакия и след като полицията не провежда задълбочено разследване на главния заподозрян, журналисти и граждани излизат на безпрецедентни протести.
19.09, 20:00 - Ларго (под купола)
F@ck This Job (2021)
Режисьор: Вера Кричевская
Държави: Великобритания, Германия
Продължителност: 104 мин.
През 2008 г. новозабогатялата Наташа, която не се интересува от политика, решава да създаде независима телевизия в Русия и събира екип от широкоскроени аутсайдери. Нейният канал „Дождь“ със своята работна среда, която не дискриминира гей хората, бързо печели верни фенове, благодарение на своя фънки бранд и закачливата си сатира. През 2012 г. обаче „Дождь“ се осмелява да направи нещо, което само малцина журналисти правят: отразява протестите, последвали избирането на Путин за трети мандат. Документалният филм проследява премахването на канала от доходоносните национални кабелни пакети, тормоза над неговия персонал и съдебното преследване на Наташа. Къде е границата на личната мисия да защитаваш честното отразяване и свободата на словото?
21.09, 20:00 - Чешки център
ФОКУС: УКРАЙНА
Мариуполис 2 (2022)
Режисьори: Мантас Кведаравичус, Хана Билоброва
Държави: Литва, Франция, Германия
Продължителност: 112 мин.
Режисьорът и антрополог Мантас Кведаравичус е пленен и убит от руски войници на 2-ри април по време на обсадата на Мариупол. Пътуването на Хана Билоброва с нейния годеник, за да документира страданието на украинците, се превръща в мисия да разбере как е бил убит Кведаравичус, да върне тялото му в родната му Литва и да завърши работата му. Филмът е замислен като продължение на документалния филм „Мариуполис“ на Кведаравичус от 2016 г. Показан е за първи път на фестивала в Кан тази година.
26.09, 19:00 - Дом на киното
Вътрешни войни (2020)
Режисьор: Маша Кондакова
Държава: Украйна
Продължителност: 67 мин.
От началото на проруските сепаратистки бунтове в Източна Украйна през 2014 г. стотици жени се присъединяват към въоръжената борба. Жените в армията често биват назначавани на административни длъжности и представяни от медиите като изключения, които се интересуват повече от това дали ще имат достатъчно време за маникюр. Но дори жените на фронта да не се отказват от своята женственост, те искат да играят важна роля и да се бият за страната си точно както и мъжете. Смело и самоотвержено Маша Кондакова следи неотлъчно три от тези жени по време на войната и не спестява нищо на зрителите — дори и сцените на ожесточен обстрел. Но, както подсказва заглавието, филмът не е само за войната срещу руските сепаратисти. Фокусът пада и върху вътрешната борба, през която жените преминават, за да бъдат приети в едно патриархално общество.
20.09, 18:30 - Дом на киното
Мъртви могили (2022)
Режисьор: Тарас Томенко
Държава: Украйна
Продължителност: 80 мин.
В Източна Украйна конфликтът с Русия оставя следите на разруха и пустота. Тук живее Настя, която за пръв път се среща с войната, когато е едва на шест години. Белязана от травмата, но с непокътната решителност, Настя си проправя път през един дистопичен пейзаж на разруха. Камерата отблизо, но ненатрапчиво проследява група деца, които обикалят сред останките на предишния си живот.
23.09, 18:30 - Чешки център
БЪЛГАРСКА ПРЕМИЕРА
Колите, с които нахлухме в капитализма (2021)
Режисьори: Борис Мисирков, Георги Богданов
Държави: България, Германия, Дания, Хърватия, Чехия
Продължителност: 93 мин.
По време на Студената война почти всяко семейство в Източния блок изрядно поддържа автомобила, за който така дълго е чакало. Филмът разказва вълнуващата история на социалистическите автомобили чрез лични истории, които през хумор свидетелстват за странностите и трудностите на отминалите времена. Автомобилът някога е бил разглеждан и като оръжие срещу империалистическия враг. В повечето комунистически страни колата е инструмент на пропагандата, използван като символ на технологическия прогрес и конкурентността, ако не и превъзходството на социалистическата система.
28.09, 18:00 - Кино Люмиер
28.09, 20:00 - Кино Люмиер
В рамките на София ДокуМентал ще се проведат и допълнителни събития, сред които еднодневна конференция, посветена на архивите в документалното кино, изложба „Различната красота“ на Давид Тешински, еднодневна конференция „Въпреки всичко: Европейската медийна демокрация“, включваща три дискусии: „Медиите и свободата на словото във времена на криза“, „Ефективна и демократична борба срещу дезинформацията и хибридната война“ и „Информационен популизъм“ и др.
Пълната програма на фестивала може да откриете на www.documental.bg и страницата na Sofia Documental във Фейсбук (sofiadocumental).
Билети за фестивала се предлагат в системата на epaygo.bg.
Цената на билетите е 10 лв., а фестивалът е подготвил ограничен брой от 10 ексклузивни акредитации (на цена от 80 лв.), които дават достъп до всички прожекции.
Авторският проект на Веселин Зографов и група съмишленици, разглежда темата за тъгата, пречупена през исторически събития – от убийството на Райко Алексиев през 1944 г. до наши дни
Изложбата на Боряна Пандова изследва "отпадъка на дните" – онези незабележими детайли, които оформят градския пейзаж и разкриват абсурда и случайността в "подредения" град”
“София филм фест” се завръща с 29-о издание и фокус върху българското кино