Моделът на директна подкрепа от читателите придобива все по-голямо значение за независими издания като нашето. Той е не само островче, върху което те могат да намерят своето място сред безбрежния и изпълнен с акули медиен океан, но и незаменимо усещане, че не си сам, а си сред съмишленици. Платформата Patreon се използва в световен мащаб от над двеста хиляди автори на съдържание, а броят на самите патрони вече е над шест милиона. Но зад сухите цифри се крие свобода. Креативната свобода на създателя, придружена от известна финансова стабилност, и пряката връзка на почитателите с конкретния артист, медия, инициатива и пр. Печелившите са всички. А в Patreon могат да се подкрепят все повече български проекти: медиите "Тоест" и "Нула32", подкастите "Фалшименто" и "Бележка под линия", Sofia Bird Walks и още редица инициативи, които заслужават внимание.
АНДРЕА ПОПЙОРДАНОВА
Илюстратор, графичен дизайнер, съосновател на колектива CHARK и платформата за независими издания "ТИ-РЕ"
Патроните на подкрепата
Най-хубавият жест, с който да покажем, че искаме нещо да продължава да се случва и че го харесваме, е да застанем зад него, както можем. Финансовата подкрепа е изключително важна за подобни инициативи, особено когато са обвързани с печат, периодични са и в тях е включен трудът на много хора. Как иначе да продължават да правят нещата в тази форма, независимо от големи спонсори? Подкрепяла съм еднократно творчески проекти на артисти, които следя, например в Kickstarter – проекти за издаване на книги. Наскоро участвах в кампанията на едни приятели за поредица от печатни издания, с която те стартираха своето ново издателство Sold Оut Publishing. Има нещо прекрасно в това подобни инициативи да се случват с колективна и безвъзмездна помощ.
Независимост, независимост!
Стойностното при една независима медия е усещането, че се доверяваш на експерта от дадената област. Сякаш е по-малка вероятността мнението му, разказът му да бъдат повлияни от външни фактори.

First Line - независимо издание на Андреа Попйорданова
Медийна среда по български
Би било добре да има критично и по-задълбочено отразяване на културната среда в България. Разбира се, това вероятно е много трудно и не може да се прави за всяко едно събитие или инициатива. Но като че ли се случват все повече неща, а за по-голямата част от тях липсват обсъждане и осмисляне извън обявяването за тяхното провеждане или осъществяване. Това осмисляне би могло да бъде позитивно и градивно за всички замесени в културната среда и за публиките им.
Информационни спирки
Информирам се от "Капитал", "Тоест", "Биволъ", "Виж!", БНР, както и от няколко предавания на журналисти, които харесвам и следя онлайн. За новини по света чета медии като New York Times, Guardian, Atlantic и си пускам радио и някои предавания като например Last Week tonight with John Oliver. За дизайн и култура следя Aiga Eye on Design, където намирам качествени анализи. За мен те са хората, които пишат смислени и некратки статии на тема дизайн и визуална култура, анализират проблеми и феномени, които са актуални на световно ниво. Същевременно не са невъзможно дълги или технически. New Yorker също имат изчерпателни статии на актуални теми, от които наистина научавам за даден проблем, а не отразяват поредната новина, за която съм разбрала и от други медии. За мен качеството е свързано с аналитичност и с добър изказ, но вероятно има и много други неща.

Thrown Into The Sea - публикация от студио Gloria Glitzer, което изследва и представя възможностите на ризо отпечатването
Печатът в бъдеще време
Не съм сигурна, че погледът ми над това как се възприемат печатните издания е цялостен, защото съм в среда, в която те се ценят страшно много. Печатните издания определено имат бъдеще. Дигиталните медии са повод за разговор за това какво е по-подходящо да бъде разказано онлайн и кое да съществува под някаква печатна форма. Дигиталните платформи и печатът се превръщат в различни подходи за комуникация и е важно да се знае кое от двете е подходящо за конкретния случай.
Любим “Виж!”
Няколко броя са ми любими, защото представят любими мои автори или пък теми, от които се интересувам, но помня, че брой 27, за архивите във визуалните изкуства и Stephen Elcock/Соцмуз, ми беше много интересен.
__________________________
Become a Patron!