Интересувате се кои са новите бири в различни градове из страната, личностите зад някои от интересните рецепти или дали марката, която следите, е останала вярна на себе си в новото си предложение? Свилен Кириловски е човекът. Блогът му bforbeer.wordpress.com е едно от най-старите места за ревюта на крафт бири на български - съществува още от края на 2013 г. Макар че сайтовете от този род стават все повече, информативният стил на писане на B For Beer – негова отличителна характеристика от самото начало – все още го прави задължителен за всички, които следят и са част от крафт сцената. Свилен Кириловски е бил съдия на международни конкурси за бира и е част от Асоциацията на домашните пивовари у нас.
Има една мисъл, приписвана на много хора - „да пишеш за музика е като да танцуваш за архитектура“. Колко трудно или лесно е да се пише за бира?
Пише се изключително лесно и неимоверно трудно. Лесно е, ако ти идва отвътре и обичаш бирата. Тогава вдъхновението не чака дълго на вратата. Трудно беше в началото - познанията, речникът, а и емпиричният опит от изпитите бири бяха недостатъчни. Ентусиазиран си от откритията, бързаш да споделиш мнение за тях, а същевременно усещаш, че ходиш върху тънък лед и неволна грешка може да подведе не само теб, но и читателите, които също навлизат в непозната територия. В първите месеци на блога падна голямо ровене по специализирани сайтове, неизвестностите и въпросителните отпадаха, всичко си идваше на мястото. Сега също не е леко - все повече хора са се запознали в детайли с крафт бирите, различните стилове, пивоварни, течения. Респективно аудиторията става все по-претенциозна и критична. Но пък във всеки един момент не спираме да говорим на един език - бирения.
Ако приемам, че крафт културата в България е на почти десет години, кои за Вас са най-големите събития за това време - марки, отворили пазара, места, които са събрали аудитория, фестивали, които са се оказали значими?
Ако се върнем назад, ще видим, че бирената революция навлезе рязко, в рамките на не повече от година. Отварянето на KANAAL през 2011 г. беше (и продължава да е) от огромно значение. И после за по-малко от половин година „Пивотека“ започна да вкарва истински крафт бири, тръгна и „100 бири“ (вече институция), появи се „Диво пиво“, а след това и „Гларус“.
Нещата започнаха да се получават. В началото - донякъде аматьорски, но с годините все по-професионално. За мен особено важно бе развитието на Асоциацията на домашните пивовари.
В началото, през март 2013 г. започнаха едва 13 хоби пивовари, пионерите. Сега има над 100 членове и близо 1000 души са се отдали на любителско варене. Това развитие, заедно с конкурсите за домашна бира, утвърдиха България на сцената в Централна и Източна Европа. Но и дадоха тласък на крафт сцената, защото в момента над 90% от малките независими пивоварни у нас са основани именно от домашни пивовари, които са направили следващата стъпка - да превърнат хобито си в професия.

снимка: Пивотека
Появата на всяка една нова пивоварна си бе голяма новина. Хубавото е, че тези вести зачестиха. По-нататък - отвориха още и още специализирани заведения, в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора. Пивоварните почти навсякъде си имат дегустационни. Всички тези малки звена оформят важните стъпки напред. За да се стигне до все още пресния в спомените ни Balkan Beer Bash, които в условия на пандемия постави България като сериозно име на европейската фестивална сцена.
Поддържането на блог винаги е било усилие на мускули, което изисква много постоянство. Как планирате да го продължите?
Постоянството е действително основното предизвикателство, особено когато премиерите на нови чужди бири са по няколко на седмица, а на български - поне по 1-2 седмично. Към момента усилията ми са насочени да покрия основните новини на сцената за крафт бира у нас. В чужбина, включително и в някои съседни балкански държави, обаче бирените блогъри са превърнали своето удоволствие почти в професия и съответно отделят значително повече време. Ако настъпи моментът, в който успея да преборя онзи лош и увеличаващ се списък със служебни задачи, то бих реализирал някои идеи, които се въртят в главата ми - специализирани събития, интерактивно раздвижване на блога и т.н. Но и в момента за мен основното е, че всеки пост в B for Beer е писан с удоволствие и при абсолютна финансова независимост. Мога да го кажа категорично.
Кои тематични медии четете?
Craft Beer & Brewing Magazine, Craft Beer, Beer Street Journal. Но много по-често на American Homebrewers Association и обновения сайт на Асоциацията на домашните пивовари в България (homebrewers-bg.org), който дава не само полезни рецепти, но има и изключително ценна теоретична част, която се обогатява постоянно. А и социалните мрежи (най-вече бирени групи). Да не се лъжем - те бързо станаха незаобиколим фактор и при ревютата на нови бири - ентусиазирани или по-задълбочени. Винаги е ценно да се прочетат възможно повече мнения за една бира.
На bforbeer.wordpress.com ще откриете ревюта на нови видове бира предимно на български марки и пивоварни, както и кои чуждестранни производители стъпват в местните магазини и барове.