Как един албум изненада хип-хоп сцената на България преди над две десетилетия. Ангел Симитчиев разговаря с Георги Касабов (Smotan MC, познат и като Ndoe) и Венцеслав Димитров (Shamanez)
През 2003 г. Георги Касабов (Smotan MC, познат и като Ndoe) и Венцеслав Димитров (Shamanez) издават своя пръв и последен общ албум „Дефлорация“. Той остава в историята не само като най-експерименталния български хип-хоп албум, но и първият, който се разпространява като безплатен даунлоуд.
По-долу двамата описват процеса по създаването му като “цял един нов свят от звуци, които се създават на момента” и “друг прочит на рапа”: “Сякаш бяхме проводници на тази музика, все едно бяхме избрани да я сътворим в този момент.”
Албумът е коренно различен от всичко, което и двамата са правили дотогава – Георги като част от групата DRS (Dope Reach Squad) и Венцеслав, който по това време е дълбоко нагазил в клубната електронна музика и нетлейбъл културата, „Дефлорация“ остава без аналог в родната хип-хоп сцена. В международен план подобни проекти се появяват доста години по-късно. Албумът има много по-общо с индъстриъла и експерименталната електроника отколкото с тогавашния хип-хоп. Вокалите и текстовете също са по-трудно смилаеми и разчупени, а продукцията е сурова и агресивна.
Така издаденият преди 22 години „Дефлорация“ се превръща в култов албум с привкус на скрито съкровище. Надживява много хип-хоп албуми, излезли по същото време, надгражда и надскача сцената, от която произлиза. Хората, които тогава и днес слушат албума идват от всякакви субкултури. Нещо, с което ще се съгласят тези, които са успели да видят Smotan MC и Shamanez на живо. Всички останали ще имат още един шанс да наваксат, защото на 18 април в ТАМ, Велико Търново музиката на дуото ще прозвучи на живо за пръв път от две десетилетия насам. Преди тях, в ТАМ лайв ще има и Evitceles, както и сет от Snezhana. Събитието е под шапката на Z-Dimension, също колектив с богата история, който през последните години се завърна към по-усилена дейност.
Със Smotan MC и Shamanez разговаря Ангел Симитчиев от лейбъла Amek, също така част от групи като Expectations, и свързван с електронни и ембиънт проекти като Mytrip, Dayin, Born Erased.
Как започна колаборацията между Smotan MC и Shamanez?
Shamanez: В един бар в Търново си говорихме с добър мой приятел, че искам да опитам нещо с МС, но не познавам такъв. Той ме погледна и каза: „Ами ей го Ndoe на съседната маса”. Аз не знаех кой е Ndoe, но знаех за “Амнистия” (бел. ред. група с участието на Ndoe, а от дебютния им албум се навършват 30 години).
Ndoe (Жоро) пък бил чел за мен в списание „Егоист” и се разбрахме да му дам бийтове да чуе. Той се хвана за най-не хип-хоп лууповете. Направихме проба и така се роди парчето „Смотан“. Не разбирах много от хип-хоп лирики, ама такова нещо не бях чувал… Останалото е история.
Smotan: Така беше, даде ми пет-шест бийта и аз си харесах най-шумния. После ми каза, че не е очаквал да си харесам този и явно ще станат нещата.
Георги Касабов (Smotan MC, Ndoe). Снимка: Даниела Йорданова
Защо Smotan, а не Ndoe и имахте ли някаква идея да останете анонимни?
Shamanez: Просто искахме да направим нещо заедно и да видим какво ще се получи. Нито сме искали да го пуснем за слушане, нито да правим лайвове. Всичко стана ей така от нищото.
Smotan: Идеята ми беше да съм с друг псевдоним, различен от вече известното Ndoe, и ако може да е нещо, което да звучи несериозно, непривлекателно. Исках музиката да те удря, а не да слушаш заради името, което стои зад нея. Тогава си говорехме на „смотан”, като приятелско обръщение, някакъв русенски сленг – и ми хареса. Казвах си, ако музиката е добра, няма значение кой я изпълнява. Не сме имали идея да сме анонимни, това просто е друг проект, други теми, друг жаргон.
За пръв чух „Дефлорация“ на касетка, но вие го издавате дигитално и безплатно. През 2003 г. все още нямаше много хора с интернет вкъщи и беше по-апокрифно да изтеглиш някой албум отколкото да ти го презапишат. Защо така го решихте?
Shamanez: Излиза, че сме правили цифрова култура в аналогови времена. Просто не ни кефеше идеята да чакаме нещо да се случи или някой да каже кое как да бъде. Искахме сами да стигаме до хората, директно. Това с безплатното дигитално издаване беше и философия – да разчупим модела, да отворим нов канал, да съберем еднакво мислещи на едно място. Мисля, че усещахме, че музиката ще стане дигитална и занапред нещата ще стават онлайн. Просто ние тръгнахме натам преди да има утъпкан път.
Албумът излиза пет-шест години преди Death Grips и Clipping., тогава може би само Dälek и проектите на Justin Broadrick, Mick Harris и Kevin Martin загатват за индъстриъл хип-хопа. Какви са били вашите вдъхновения тогава?
Shamanez: Не съм имал вдъхновения за този албум, но не мога да отрека цялостните ми влияния от SCORN, Autechre и доста други. Определено музиката в „Дефлорация“ е мой личен прочит на наученото през годините. Категорично не исках да прилича на нещо правено досега. Исках да си е моето.
Smotan: За мен Shamanez беше вдъхновението с този подход към музиката, която се случваше пред очите ми. Не бях виждал такова нещо, цял един нов свят от звуци, които се създават на момента. Друг прочит на рапа, нов заряд и това ме надъха зверски. Пишех текстовете в реално време. Може да се каже, че той водеше нещата, а аз се опитвах да му свърша работата – текстове, теми, редене. Това, което излизаше накрая като песен изненадваше и него. Така спойката се получаваше без напън. Ние сякаш бяхме проводници на тази музика, все едно бяхме избрани да я сътворим в този момент.
Венцеслав Димитров (Shamanez)
Защо “Дефлорация”?
Smotan: Дефлорация на слуха, девствен за този звук, за този тип рими, за тази амалгама от стилове и катаклизми. Нещо нечувано преди, но запомнящо се завинаги. И ако първият път боли – пуснете си го пак.
Осъзнавахте ли, че правите нещо за пръв път или просто следвахте интуицията си?
Shamanez: Никакви такива идеи не е имало. Искахме да е нещо което ни харесва на нас. Не е правено с идеята някой да го слуша изобщо.
Smotan: Струваше ми се яко и ново, и знаех, че трябва да съм аз на микрофона. Това е арт в най-чиста форма. Записахме едно парче и всички много се хайпнаха, и това ни мотивира да продължим. Струваше ми се естествено да създаваме музиката, която искаме.
Shamanez: Близките ни хора със сигурност бяха част от процеса и може би тяхна е заслугата албумът да се появи на бял свят. Имахме и един „тест лайв” в тогавашния Маймунарник. Със Z-Dimension организирахме събитие, казваше се Djebel Basma Service. Всичко за 4-5 дни, дойдоха над 500 човека, пръснахме кочината. А помня, че ние имахме само три парчета… Има и видео от тогава:
Къде всъщност е записан този албум?
Smotan: Записан е в студентската ми квартира. Мислех текста, оставяха ме после сам в една стая да записвам и после Shamanez го украсяваше в реално време. Просто го изплювахме, толкова бяхме вдъхновени един от друг.
Shamanez: Подготвях музиката вкъщи в Горна Оряховица и уикендите ходех в Търново в квартирата на Жоро. Условията – тотално аматьорски. Дори читав микрофон нямахме. Цялото нещо отне около десет месеца. Прословутият lo-fi ефект не беше нарочно… с това разполагахме. Използвахме като софтуер Reason, ACID, Sound Forge, малко Reaktor. Хардуерът беше мишка и клавиатура.
Като чух за пръв път вокалите в Smotan не бях много убеден, че това е същият Ndoe, който бяхме чували в DRS, окей в текстовете си личеше, но гласът ми се стори по-заплашителен, по-нисък и стържещ. Има ли из парчетата някаква продукционна намеса в тембъра или просто тази музика извади на показ някакъв друг глас от теб?
Smotan: Нямаше нищо нарочно, микрофонът беше много лош, и влизаше шум и кънтеж докато записвах. Опитвахме се да го крием с някакви плъгини, ефекти и това е цялата тайна. Не успявахме, но си казвахме, че това ще му е чарът. Струваше ни се, че става и готино накрая. Самият персонаж е по-ядосан, темите са по-сериозни, социални. Нормално беше и да вляза в този образ по друг начин, подходих различно. Може би без много мислене.
В наши дни „Дефлорация“ има култов статус за много хора, които не са само хип-хоп фенове, а електронни маниаци, метъли и „пънкари от цял свят“, как го възприе вашата публика по това време?
Shamanez: Реално в началото нямаше голям ентусиазъм. Помня, че обвиняваха Жоро, че започнал да прави техно… смятай. За мен тази музика никога не е била хип-хоп или нещо познато дотогава.
Smotan: Някои хора се изкефиха, други се ядосаха, все пак беше голяма изненада. Това си беше ъндърграунд проект, не ни интересуваше кой какво мисли. Лайвовете ни се пръскаха по шевовете и това беше знак, че нещото, което правим вълнува хората.
Георги Касабов (Smotan MC, Ndoe). Снимка: Даниела Йорданова
Чували ли сте някога отклик за албума от фенове извън България?
Shamanez: Благодарение на някои от инструменталите отидох на Redbull Music Academy. По спомен бяха „Клонинг“ и „Комплекс комерс“… за второто не съм сигурен.
Smotan: Получихме мейл от Def Jux, лейбъла на El-P (Run the Jewels), някой ни беше чул, мисля че Murs, един от артистите му.
За пръв и последен път съм ви гледал лайв в „Черно и бяло“, Сливен може би през 2004 г. Kолко пъти всъщност сте ги правили тези парчета на живо?
Shamanez: Този лайв го помня много добре. Всъщност имахме доста участия по онова време. Това беше и основната идея, когато решихме да правим албум с безплатен рилийз, за да има повече хора по лайвовете. Така и стана. Имаше и сърдити собственици на лейбъли.
Годината е 2025-та, две години след двадесетгодишнината на албума и след всичко това, което разказахте, на 18 април ще слушаме Смотан МС и Shamanez на живо…
Shamanez: Z-Dimension го организира, защото усещаме, че е време да покажем какво правим сега – планове, проекти, всичко. Всеки от нас вече е утъпкал пътя си, утвърден е в това, което прави. Но заедно знаем накъде искаме да вървим и как да го постигнем. Затова събирането е много специално за всички ни.
Благодаря за отделеното време, ще се видим на 18 април, надявам се в компанията на поне още четири-петстотин човека, който ви мислят за суперготини.
Smotan: Митове разбулени – ние сме смотани.
Концертът на Smotan MC и Shamanez е на 18 април в ТАМ, Велико Търново и е организирано от Z-Dimension. Вечерната програма включва още Evitceles и DJ съпорт от Snezhana. През деня всички фенове на електронната музика ще могат да посетят уъркшопове на Христо Петков (SOMA Laboratory), Емил Христов (Z-Dimension) и Цветомир Крумов (Backpullver Software). Билетите са тук.
Февруари е кратък, но интензивен и предлага всичко – от рок и джаз до електронна музика и експериментални звуци