“Докато слушате този трак, украинците слушат звуците на изстрели. Спрете войната. Пуснете музиката.” Това съобщение седи до повечето песни в профила на лейбъла за електронна музика Standard Deviation от Киев, град, който извън протестите и политическото напрежение, през последните няколко години беше асоцииран с разрастващата се клубна сцена и легенди за диви концерти и партита.
Лейбълът съществува само от две години, но те съвпаднаха с прекъсването на живата музика покрай пандемията, недостига в производството на винили, дискусиите около ниското заплащане на артистите от стрийминг платформите, а през последния месец лейбълът се изправя пред още една реалност - войната.
Като всички хора близо до конфликтите точки, вчерашните промоутъри, диджеи, продуценти, композитори са вече войници и бежанци. “Част от нашия екип в момента е в Берлин, други са доброволци в Киев, трети вече са в редиците на армията. Един от артистите ни, Omon Breaker, е в момента част от войската, която пази Киев”, казва пред “Виж!” един от създателите на Standard Deviation, който иска да запази анонимност и в момента не се намира в Украйна. Политика на лейбъла още преди инвазията да стане факт е създателите му да не правят индивидуални медийни изяви, което прави настоящата комуникация с него един от малкото случаи, в които екипът говори открито за работата си.
Сега те имат трудната задача да съчетаят анонимността с публичната дейност. От началото на войната екипът е започнал канал в Telegram, който да отговаря на запитвания, както и благотворителна кампания за набиране на средства, насочена към артистите. След ограниченията покрай пандемията, на фона на войната, те отново губят шанс да се издържат чрез дейността си. Членовете на лейбъла участват и в инициативи, свързани с транспортирането на хора извън страната, помагане на центрове за временно настаняване, уреждане на работа в страните от Европейския съюз, психологическа и финансова помощ.
Първото заглавие в каталога им е общ проект на украинската диджейка Poly Chain и турската певица Nene H
Бийт за мир
Най-видимият отстрани принос на Standard Deviation е пуснатата на 4 март благотворителна компилация, в която са включени над 65 имена, Together for Ukraine. Обложката към нея е създадена от съвременния артист Волфганг Тилманс.
“Целта на компилацията беше да подпомогнем различни хуманитарни организации в страната и за две седмици събрахме 13 000 евро. Сега целият ни фокус е върху това да помагаме на общността около нас и да се опитаме да отворим очите на хората за всичко, което се случва в Украйна. Надяваме се, че този процес ще доведе до това да успеем да промотираме украински артисти на европейската сцена, да можем да организираме техни концерти и като цяло да им предлагаме възможности в музикалната и креативната индустрия.”
Плановете около бъдещите издания са мъгляви поради несигурността, в която всички в страната се намират. От издатели, хората зад лейбъла са все повече активисти, въпреки че от разказите им личи, че това не е кой знае каква рядкост за страната. “Надяваме се да успеем да пренесем темата за всички трудности пред украинските артисти пред западната публика. Искаме да продължим да правим това, което правим, но работата ни вече е много по-политически ориентирана, няма как ситуацията в Украйна да не е част от дейността ни.”
Последните две години са изпитали докрай адаптивността им и начините, по които те могат да оцелеят. Уверени са, че Украйна ще спечели войната. “И това ни крепи. От друга страна, цялото това преживяване е много травмиращо по начин, който не сме сигурни как ще ни се отрази в близко бъдеще".
Продуцентът и диджей Omon Breaker, един от артистите в Standard Deviation, който в момента е на фронта
Техно за утеха
Какво прави киевския ъндърграунд специфичен свят още преди да говорим за война? “Киевската музикална сцена е много политизирана сфера, в която активизмът има оттенък на всяко ниво.” Според лейбъла премеждията за местните композитори и диджеи са по-големи от обичайните проблеми, които стоят пред музикантите в Западна Европа. “В Украйна няма институции или фондове, които реално да подкрепят артистите в мечтата им да се реализират. Оцеляването е постоянно предизвикателство.”
През последните години лейбълът е успял да се формира като хъб, среда за взаимопомощ между организаторите, продуцентите, музикантите, като тази екосистема е успявала да даде своите плодове преди сегашните сътресения. “Това, което изключително отличава музикалната сцена в Киев от другите, е не само политическата ангажираност на хората, но и една особена меланхолия. В украинските музиканти има една много силна и експресивна нужда да се създаде лична история, която да отразява вътрешните борби на обществото и която да допринесе за културната идентичност на страната.”
Създаването на общност е изглеждало като процес, който е вървял в правилната посока. “Целият прогрес дотук е под огромен риск, но не сме се предали, просто трябва да трансформираме целия процес към промяна и съпротива.”