Третото издание на фестивала на светлините ще предложи дълъг пешеходен маршрут и изцяло нови локации, така че от 9 до 12 май в София светлина и изкуство ще ни потапят в различни истории и светове зад почти всеки ъгъл в тъмните часове на деня
За трета поредна година изгряването на луната и заникът на слънцето ще са знак за началото на фастивала на светлините LUNAR, който ще преобрази едни от най-красивите сгради, паркове и площади на София в огромна и бляскава галерия. С пешеходен маршрут от 4,5 км и изцяло нова фестивална зона в Южен парк II в дните между 9 и 12 май LUNAR ще е на линия с общо 22 светлинни локации, сред които девет видео и статични 3D мапинги, светлинни инсталации, имерсивни преживявания, лазерно шоу и ателие за рисуване със светлина. Всичко това ще бъде с вход свободен, а за удобството на посетителите Столична община ще обособи пешеходни зони и по-голяма честота на линиите на градския транспорт.
Зад светлинните произведения стоят над 20 артисти от цял свят. Полският автор Ари Дикиер ще представи върху фасадата на Hyatt Regency Sofia своята сюрреалистична творба “Пътешественик“, a само на метри от там – върху Националната галерия “Квадрат 500“, минувачите ще могат да видят и важни послания за неизчерпаемия потенциал на слънчевата енергия. Нова спирка ще е фасадата на Българската академия на науките, която ще бъде преобразена в приказен ренесансов дворец, а Националната галерия Двореца ще представи творба за значението на избора. В Княжеската градина чрез 360-градусово имерсивно преживяване публиката ще може да се пренесе до най-горещите точки на планетата.
Столичното Ларго ще е място за съзерцание на холограмната светлинна инсталация CyberFlo, а върху сградата на Регионалния исторически музей ще бъдат представени творбите на седемте финалисти във второто издание на международния конкурс за видео мапинг, чиято тема тази година е “Митове и легенди“.
Напът към Градската градина посетителите ще могат да се включат в първия светлинен флашмоб в страната. На пл. “Славейков“ публиката ще бъде предизвикана да “натисне бутона“ на видео мапинг шоу, а в подлеза между бул. “Васил Левски“ и ул. “Раковски“ ще може да минете покрай инсталацията “Във вихъра на града”, създадена от студенти от Националната художествена академия.
В най-новата фестивална локация в Южен парк II ще бъдат разположени осем творби. Една от тях ще е интерактивна и ще обедини в реално време посланията на зрителите в произведение, което ще се появи върху задната фасада на Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство. Изненадите в парка ще продължат с инсталацията “имПУЛС”, а върху специално изработена дървена арка от шведския артист Филип Якобсон ще могат да видят и вдъхновяващ светлинен спектакъл за връзката между човека и природата.
За първи път визуални творци от пет държави ще оставят своя следа и върху фасадата на Държавна агенция “Архиви”, работейки по темата “АРТхив”. Разговаряме с една от тях – французойката Прунел Типру, за тръпката в създаването на светлинни проекции и какво конкретно подготвя тя за LUNAR в София.
Използваш разнообразни медийни форми в изкуството си. Какво те привлече към мащабните стенописи и визуалните проекции за светлинни фестивали?
Първоначално се занимавах с визуални проекции по време на концертни турнета, след което започнах да създавам зрелищни потапящи преживявания в творчески студия, а след това да правя визуални прожекции като артист за светлинни фестивали. В този контекст открих въздействието на изкуството в голям мащаб, адаптирането на формите към обемите и представянето му в публични пространства. Обичам да разнообразявам изразните си средства, а в стенописите и персонализирането на различни обекти откривам същото желание да трансформирам нещата и местата, които ни заобикалят, да ги подсиля с цветни вселени, които ни карат да избягаме.
3D mapping, Берлин, 2023
Каква е историята, която ще разкаже твоят проект в рамките на Фестивала на светлините LUNAR и какво е посланието, което отправяш към публиката с него?
Интерпретирах темата “АРТхив” чрез величието на дървото и неговите клони, като използвах връзката между епохите, спомените и хронологията. Облаците на паметта напомнят за архивите, в които се пренасяме, преместваме и губим. Проследявайки историята, архивите са закотвени тук и сега, като събират спомени от миналото в естетически приятна подредба. Подобно на балони на паметта, те ни отвеждат на пътешествие във времето, напред и назад между миналото и настоящето.
Ярките цветове са много специфични за твоето изкуство. Винаги ли е било така и това ли е начинът, по който възприемаш света?
Колкото и назад да се върна в спомените си, мисля, че цветните неща винаги са ме привличали. Илюстрациите, предметите и шарките, които носят радост, винаги са ми създавали топло усещане, в което се чувствам добре. Понякога имам чувството, че виждам средата около себе си в цвят, с нейните контрасти и различни палитри. Предпочитам да интерпретирам контрастни, ярко оцветени пейзажи, като през пролетта или лятото, но това не ми пречи да виждам света във всичките му нюанси. Цветовите гами могат да бъдат сепия в гората посред зима или дори черно-бели в някои градове.
Търговски център ALGARVE, Португалия, 2023
Кои са основните теми, които засягаш в личното си изкуство?
В илюстрациите, които правя за себе си, обичам да интерпретирам това, което ме заобикаля, вдъхновява и успокоява. Мисля, че темите, с които се занимавам, са смесица между онези, които са ме формирали, докато съм растяла, и тези, които са част от живота ми днес, но в крайна сметка те могат да се обединят. Това са предимно пейзажи, морето, растителността. Освен това имам особено влечение към всичко, свързано с екзотиката, с начина, по който се открояват ярките цветове, растенията, моделите или различните култури.
Как намираш вдъхновение и имаш ли специфични ритуали по време на работа?
Разхождам се много и правя много снимки. Често се вдъхновявам от светлините, цветните палитри и контрастни форми. Харесва ми да имам около себе си колекция от различни предмети, опаковки, сувенири от пътувания, но също и изображения, референции, които събирам в Instagram или Pinterest. Правя и много проучвания и скицирам, за да определя концепцията, стила и композицията, и малко по малко рисувам върху всички тези елементи, докато получа настроението, емоцията или посланието, което искам да предам.
Какви интересни малки групи от хора, обединени от необичайна история или занимание, си срещала по време на работата си?
Преди две години бях поканена да участвам в резиденция за градско изкуство в района на френски замък. Бил е изоставен, но е възстановен от група приятели – сдружение, което е създало фестивал за градска култура и музей. В продължение на 15 дни рисувахме насред гората на уникално място, заобиколени от стенописци и доброволци. Увлечени и обединени от една и съща страст, всички бяха превърнали това място в човешко приключение, в което изкуството и културата имат предимство, без търсене на печалба или конкуренция, в една наистина приятелска и добронамерена атмосфера.
Пълната програма на Фестивала на светлините LUNAR можете да намерите на lunarlights.eu
Проектът “АРТхив“ се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд “Култура“.
Пет съвременни български пиеси, създадени от Йордан Д. Радичков, Владимир Полеганов, Красимира Буцева, Радослав Чичев и Светозар Георгиев – ghostdog, се интерпретират от музика, звук, актьорско майсторство и визуални изкуства.
Платформата 3XPER1ENCE ще обедини четири международни фестивала през октомври и ноември за едно по-силно преживяване на съвременното сценично изкуство
Десетото издание на Международния кино-литературен фестивал ще покаже най-новите кинематографични шедьоври, вдъхновени от литературата, между 10 октомври и 3 ноември