Един от интересните участници на 14-ото издание на Международния фестивал за съвременно изкуство и пърформанс Antistatic е хореографът и танцьор Томи Паазонен (Германия).
Един от интересните участници на 14-ото издание на Международния фестивал за съвременно изкуство и пърформанс Antistatic е хореографът и танцьор Томи Паазонен (Германия). Неговата работа е била представена и продуцирана в Европа, Ню Йорк, Чикаго, Хюстън, Сан Франциско, Бразилия, Хонг Конг и Токио, а на 4 юни той гостува за пръв път в София с представлението „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“, в което сам става изпълнител след 23 години отсъствие от сцената. В следващите два дни пък ще бъде водещ на уъркшоп в Гьоте-институт, посветен на импровизационните методи в танца. Участниците ще могат да се задълбочат в движенческите принципи, които Паазонен разработва за различните си проекти през последните две десетилетия, сред които е и кинетичната координация, базирана на неврологични упражнения, в т.ч. визуализация, въображение, памет, когнитивно осъзнаване, крайни състояния и парадокси. Тези техники се използват като средство за разширяване на движенческия речник на всеки танцьор, независимо от това какъв опит има.
фотограф: Barbara Diet
Как пет толкова различни десетителия от живота Ви се сливат в едно представление?
Представлението е като самия ми живот: едно приключение, което бих определил като постжанрово произведение. Движението в него е едновременно през времето, но и през различни жанрове и подходи към движението и танца. Същото се случи и в собствената ми практика, в която през 90-те използвах хореографски техники, основани на балета. Много скоро започнах да ги смесвам и размествам с други танцови техники, преди да заработя с различни типове изпълнители, с различни тела, с различни възможности, със затворници, бодибилдъри, хора от малцинствата, певци, музиканти, хора от сферата на видеото и фотографията и още, и още. Със сигурност не мога да изредя всичко, но създавайки досега продукции, в които силен акцент са биографиите на изпълнителите, с които съм работил, „Ретроспекция – 5сола за 5десетилетия“ е опит да застана пред огледалото и разбера какво се случва с методите ми на работа, които съм използвал с други, когато ги приложа върху себе си. Т.е. да скоча в собствения си горящ обрач и да изкрещя „хайде да те видим, маниакален педант, такъв“.
Каква е ролята на публиката, за да се случи това?
Тъй като „Ретроспекция…“ е своеобразното ми завръщане на сцената като изпълнител, исках да застана пред публиката така както я напуснах през 1997 г. - с лице и с прокарана ясна разграничителна линия между мен на сцената и зрителя в тъмната част на залата. Започнах да работя в студиото през януари 2020 г. и имах идея да направя втората част на предстaвлението по-сближаваща, но пандемията заличи това намерение. Сега то не предполага особена интерактивност и контакт със зрителите, но разбира се, е голямо удоволствие, когато усетиш, че те са там и те гледат отдадено. С това първо соло посветено на мен самия исках да предизивикам също така тялото си, танцьора в мен. Желаех да изпитам границите на отслабения физически изпълнител. Разбира се под въпрос е доколко разумно е да поставям тялото си под такова изпитание. Щеше да е по-лесно да бях създал концептуална интерактивна изложба, съпроводена от лекция върху творчеството и архивите ми, но с „Ретроспекция – 5сола за 5десетилетия “ беше важно да върна тялото си на сцената и да му позволя да диктува играта.
Напускате сцената на 27-години и сега се завръщате на нея на 50. Спомняте ли си как и на колко години се чувствахте на премиерата на „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“?
2020-та беше меко казано сложна година. Премиерата бе планирана за края на месец март, но се отложи, заради първата вълна на пандемията. През месец май представлението беше заснето и показано като прожекция, в рамките на ретроспективна изложба със стари костюми. През лятото продължих да работя по него, като въведох и големи промени, така че тази дълго отлагана среща на живо с публиката се оказа добра за мен. Защото, да си призная, представлението беше завършено и готово за показ още през март, но аз някак не бях доволен от резултата. Премиерата на живо се случи през октомври, за щастие точно преди всичко да затвори отново. Най-голямото предизивкателство беше да изпълня четири последователни пъти, нещо което е толкова физически натоварващо за мен.
Какво е за вас възрастта?
От една страна нещо съвсем конкретно. От друга, определено страдам от синдрома на Питър Пан, т.е. винаги ще си остана едно дете, което няма възраст и живее по начин неподходящ за годините му. Но, разбира се, тялото остарява, библиотеката и архивите ти нарастват и стават все по-тежки. Всяко нещо, което ти се случва, започва да става препратка към друго.
Харесва ми да остарявам в духовен смисъл. Колкото по-тежко става тялото ми, толкова по-лека става мисълта ми и с времето оглупявам.
Сценографията и костюмите винаги играят важна роля във вашите представления. Как гледате на тях?
Като дете танцувах, пеех, рисувах и си имах драг-хоби у дома. После в един момент танцът надделя. Щом започнах да поставям на сцена естетическите избори моментално се оказаха силен фактор и от самото начало започнах да правя собствените си костюми и сценография. Аз просто съм много визуален и тъй като визуалното е голяма част от едно представление – то тогава защо не, защо да не ги правя сам? Едно парче плат може да ти даде толкова много информация. Никога не съм имал склонност към минимализма – мога да му се възхищавам, когато е добре приложен, но когато не е – е толкова скучен. Просто не е моето нещо.
А музиката?
Музиката е много важна за мен. Независимо дали на сцената или в клуба, обичам детайлите на звука и музиката, начинът, по който преминават през тялото ми. И очите ми харесват да гледат силно музикални таньцори, всмукващи музиката с всяка клетка на тялото си. Това ме връща към „доброто старо време“. Музикалността, разбира се, може да се асоциира с по-традиционното определие за танц, разкриващо старомодна йерархия. Борих се с нея по различни начини като хореограф, стремейки се да поставя музиката и танца в по-силна симбиоза. Но колкото повече остарявам, толкова повече удоволствие започвам да намирам в простите неща. В това да танцуваш под звуците на музика има нещо толкова първично, но в същото време и антично. Силно развитата музикалност е хипнотизираща.
В други интервюта споделяте, че любовта Ви към танца избухва, когато сте на 8 г. и гледате балета „Лебедово езеро“. А спомняте ли си кое беше представлението, което Ви привлече завинаги в изразителността на съвременния танц?
Ето, че тук стигаме до водевилния въпрос „какво е съвременно“ и колко време остава то такова. Дали модерният танц все още е бил съвременен във Финландия през 80-те? Разбира се, като ученици в балетното училище, гледахме тонове представления на Финландския национален балет след часовете, и обожавах Иржи Килиан, Ханс ван Манен и особено Матс Ек, а наш локален герой беше Йорма Йотинен, чието „Пролетно тайнство“ съм гледал сигурно над 100 пъти. Но и винаги съм бил любопитен, напредничав и широкоскроен в мисълта си човек с куир-чуствителност, с отношение към авторското кино, пънка, пърформанса, субкултурата и визуалните изкуства. От всичко най-много обичам балета, но също така изпълнителки като Нина Хаген, Грейс Джоунс и Кейт Буш ме разтърсваха из основи. Освен това, по онова време, ако искаше да се занимаваш с танц, балетът беше единствената възможност. Не съм чувал във Финландия през 1978 г. да е имало и една програма по съвременен танц. Пък и костюмите в балета бяха доста по-добри.
Уъркшопът на Томи Паазонен е 5 и 6 юни от 12.00 до 16.30 ч. в Гьоте-институт.
Повече за работата му ще откриете на paasonen.com.
Насочваме прожекторите към новите лица от българския театрален афиш, чието развитие ни напомня, че за таланта възраст няма
Насочваме прожекторите към новите лица от българския театрален афиш, чието развитие ни напомня, че за таланта възраст няма
Насочваме прожекторите към новите лица от българския театрален афиш, чието развитие ни напомня, че за таланта възраст няма