Ако понякога безкрайното лутане из предложенията на стрийминг платформите Ви отказва от същинското гледане на филми и сте зажаднели да видите някои от най-актуалните световни и български заглавия в игралния, документалния и анимационния спектър, както и в пълнометражния и късометражен формат, добрата новина е, че отново е март. С други думи - дошло е времето отново да се настаним в някои от залите на „София филм фест“, за да се потопим в по-доброто усещане за кино – това пред големия екран.
Афишът между 13 и 31 март е пълен с изкушения и само времето и офталмологичният ни капацитет могат да ни бъдат враг да хванем колкото се може повече от програмата. Най-лесно е да започнем с някои от пробойните в разпространителските мрежи у нас и да наваксаме с треската за „Оскар“-и, като запълним дупките, които имаме и които не искаме да запълваме с прегрешения в торентите.

Сред прясно наградените с „Оскар“ заглавия на „София филм фест“ е един от най-обсъжданите документални филми на изминалата година „20 дни в Мариупол“. В него Мстислав Чернев, който заяви, че може би е единственият режисьор, спечелил награда от Академията за филм, който му се е искало да не беше правил, проследява екип украински журналисти, който пристига в стратегическия източен пристанищен град Мариупол, в навечерието на руската инвазия в Украйна.
По време на последвалата обсада и нападение, докато жителите бягат от бомбите, а достъпът до електричество, храна, вода и лекарства е отрязан, екипът – единствените журналисти, останали в града – се бори да отрази жестокостите и да изпрати кадрите си на света. Накрая, обградени от руски войници, те се укриват в болница, без да имат представа как ще избягат. След като стават свидетели на толкова много смърт, режисьорът Чернов и колегите му се питат дали репортажите им ще имат значение. Но оцелелите жители на града ги умоляват да се погрижат света да стане свидетел на случващото се. Труден, но изключително важен за гледане филм.
Прожекцията на "20 дни в Мариупол" в зала „Славейков“ на Френския институт ще бъде предшествана от дискусия с журналистите Ариан Шьомен и Бойко Василев, а след това е предвидено време и за дискусия с публиката.

Друго Оскарово заглавие в афиша е най-новият филм на майстора на филмовия разказ Александър Пейн „Заседнали“, за който Да’вин Джой Рандолф получи заслужени овации, „Златен глобус“, награда БАФТА, както и „Оскар“ за най-добра актриса в поддържаща роля.
Сценарият на Дейвид Хемингстън пренася зрителите в близкото минало и ги среща с колоритни герои. Основен сред тях е „ококореният темерут, учител по история, когото никой не харесва“, за чието изпълнение Пол Джамати също бе сред номинираните за „Оскар“ в главна мъжка роля. Годината е 1970, а неговият герой няма при кого да празнува Коледа, затова остава да „надзирава“ учениците, които не могат да се приберат по домовете си. Задачата му се ограничава до един 15-годишен пакостник на име Ангъс ( в ролята е дебютиращият Доминик Сеса), а към двамата неудачници се присъединява и готвачката на училището (Да‘вин Джой Рандолф), която наскоро е загубила сина си във Виетнам. Тримата оформят странно коледно „семейство“ и в продължение на две снежни седмици в Нова Англия им се случват забавни злополуки.

В програмата са още номинираният от Академията за най-добър документален филм „Четири дъщери“ на Каутер Бен Хания от Тунис, която се впуска да проследи историята на семейство Чикауи. То попада в новините през 2016 г., когато четирите им подрастващи дъщери напускат Тунис, за да се присъединят към „Ислямска държава“ в Либия.
Във филма героинята Олфа често обвинява правителството, че е позволило на джихадистки проповедници да разпространяват своите възгледи, а от друга страна – обвинява собствената си сурова, а често и жестока, задушаваща любов, докато режисьорката Бен Хания показва болезнената динамика в отношенията на това разделено семейство.

„Учителската стая“ пък бе сред претендентите в категорията за най-добър международен филм. В него роденият в Берлин и израснал в Истанбул режисьор Илкер Чатак разказва историята на Клара. Тя е прясно завършила нова учителка, която бързо става любимка на учениците и се гордее с работата си, но не и с полския си произход, които крие от колегите си. Тогава в училището се появява крадец, което предизвиква подозрения сред учениците и персонала. След като става жертва на злосторника и след като неин ученик от турски произход е несправедливо обвинен в престъплението, Клара е въвлечена в заговор за залавянето на крадеца. С помощта на своя лаптоп тя успява да притисне в ъгъла Фридерике, която работи като секретарка в училището и чийто умен син Оскар е в класа на Клара. Плъзват слухове и не без участието на училищния вестник, Клара се оказва в центъра на вниманието, но нито Фридерике, нито Оскар, който започва да разпространява лъжи заради уволнението на майка си, ще се откажат без бой.

Може би едно от най-очакваните и подминати от Академията заглавия в афиша на „София филм фест“ е най-новият филм на Вим Вендерс „Прекрасни дни“, за който Коджи Якушо получи „Златна палма“ за водеща мъжка роля. Сюжетът проследява чистач на тоалетни в Япония, който пътува между различните си работни места, а саундтракът на живота му е съставен от класическа и рок музика, подбрана лично от Вендерс.
Във филма, както The Hollywood Reporter пише, Вендерс изгражда привидно проста структура, наблюдавайки малките подробности от ежедневната рутина с емпатия, топлота и разбиране, а те постепенно, почти незабележимо увеличават емоционалната сила на разказа. „Той е обезоръжаващ с абсолютната липса на цинизъм – уникална творба на опитен майстор, който дълго и дълбоко е размишлявал върху всичко, което придава смисъл на живота ни“, пише още изданието.
Самият Вендерс споделя: „Тайната на грънчаря е, че всеки път започва отначало. Същото се отнася за нашия герой, Хираяма. Всеки ден той започва отначало. Не мисли как го е направил вчера или как ще го направи утре. Винаги го прави на момента. Това е още една от тайните на грънчаря, който придава различна красота на всяко повторение.“
Пълната програма с всички съпътстващи събития, както и информация за билети и други интересни изненади от „София филм фест“ може да следите в сайта, както и социалните канали на фестивала. В София откриването му е с най-новият филм на Надежда Косева „Клопка“, а събитието се провежда в по-малка, но не откъм качество селекция още в Бургас, Пловдив и Варна.