В края на септември тази година София беше сцена на фестивала с нулев бюджет Sofia Art Week, чието трето издание премина под мотото Swan Song, или лебедова песен - метафоричния израз за финален жест, усилие или изпълнение преди творецът да се оттегли. Темата не е случайна на фона на продължаващите вече близо три месеца протести у нас. За фестивала организаторите от артистичната платформа за изложби, дискусии, пърформанси, експериментация, уъркшопове и публикации Æther и проектът Migrating Voices канят различни творци да изразят и коментират случващото се в България, отразявайки подобни протести в Сърбия, Полша и Беларус, както и другите раздвижвания на обществените пластове в Европа и света като цяло: всички, които протестират срещу насилието, корупцията, расизма, сексизма или хомофобията, или още по-просто - изискващите нормални човешки права, равенство, сигурност и оцеляване. Така със серия от изложби, акции и пърформанси, в Sofia Art Week се включиха над 70 артисти от цял свят и от всички спектри на изкуството. В продължение на седмица те ни даваха нов тласък за размисъл, а ние си откраднахме бърз разговор с кураторите на събитието - българския артист Войн де Войн и Лизет Смитс, която работи между София и Амстердам и в работата си се фокусира върху употребата на гласа в артистичните практики.
Poetry for Political speeches, Ясен Василев & crew, протестът пред БНТ
Какви са според вас горещите точки на протестите сега?
Искаме иманентна промяна - визия за бъдещето, прозрачност, дейност, участие и гласовете на хората да имат значение. Гласът на народа призовава за представителна демокрация, а не към автокрация.
Kое ви провокира най-силно?
Невежеството и арогантността на властите, които пренебрегват множество вълни от безброй гласове.
Кое отличава протестите в България от тези по света и кое ги обединява?
Политически и исторически ни обединява общия контекст, от който идваме - режим, потисничество, корупция. Постоянство, добра воля и ненасилие - това си предписахме като метод за протест. Бедността и фактът, че не ни е останало вече много за губене, е точката ни на пречупване. Смесицата от послушание, етническо разнообразие, географската позиция, икономическата ситуация и огромната зависимост от Запада, трудовата емиграция.
We sink deep-We sing high, Marie Civikov и Войн де Войн в Борисовата градина
Каква е основната цел на протестното изкуство - да отрази настроенията или да провокира такива?
Не е нито само едното, нито и двете, тъй като артистът и изкуството никога не показват едното или другото - те показват сложното подриване на политиката на присъствието и на тялото. Всичко онова, което е вплетено в тази цялост и как то се трансформира и предава през различните десетилетия на следвоенната ера. Как това се колебае и общува в личното и социалното чрез множественото и колективното, както и пукнатините, създадени, за да можем да се обединим в едно, твърдейки, че множеството е по-ценно за решаването на задача, на предразсъдък, за разбиването на проклятите на политическия провал.
Провокира ни и ни развълнува идеята да използваме директната връзка, че изкуството като протест може да има ефективна стойност в онова, което е вече изхабено.
TIN TIN PATRON (Германия), на стълбите пред БНБ
Как се променят изразните средства на протестното изкуство?
Няма дефиниция за тази арт форма - тя призовава единствено към преход и видимост, които дълго време са били засенчвани, пренебрегвани, не са били разпознати, видяли или чути.
В наши дни медиите и средствата за създаване на подобни акции или творби сякаш са повече отвсякога, но пък ефектът изглежда обратнопропорционален. Как си го обяснявате?
Не сме съгласни с това твърдение. Нищо не е контрапродуктивно. Всяка дадена енергия и жест имат значение повече от всякога. Всяка предадена и изговорена дума резонира в морфогенетичното поле и това е начинът, по който планетата и хората, свързани чрез населяването й, си комуникират подсъзнателно и се усещат един-друг.
Коя е най-крайната акция, за която си мечтаете, но която никога не бихте си позволили да осъществите?
Публично да свалим кожата на министър председателя.