Или познавате Lalalar твърде добре, или съвсем скоро те ще имат постоянно присъствие в плейлистите ви. През последните шест години турската група посещава Пловдив съвсем редовно (както веднъж те казаха на сцената, това е вероятно градът след Истанбул, в който са свирили най-много), а сега те ще разнообразят и с концерт в София.
До голяма степен, концертите им в България, следват и самото им развитие като все по-разпознаваема група. Подобно на други, които създават музика в тази посока и то с международен успех – като Altın Gün и Yin Yin – в смесването на минало и настоящето се получава нещо различно, неочаквано и безвременно. Така музиката на Lalalar е изненада, както ако познавате анадолския рок на 60-те и 70-те, така и ако не го познавате.
“Създаването на първия албум, "Bi cinnete bakar" (“Нужна ни е само малко лудост”), продължи две години и половина, близо три, като логиката ни беше да издаваме всичко, което е готово към момента. В един момент, десет сингъла образуваха цял албум, и така първата глава в историята на групата беше написана”, казва пред ВИЖ! фронтменът на триото Али Гючлю Шимшек, също така основна част от концертите на друго водещо име на съвременната турска музика – Гайе су Акьол (Gaye Su Akyol), гостувала също в Пловдив – през 2021 г. за тогавашното издание на Wrong Festival.
Това, което обединява почти всички турски групи и изпълнители е възраждането на естетиката на тези десетилетия – дали визуално, дали през кавъри.
“Наясно сме с огромното музикално наследство, което ни е оставено от смелите млади артисти по време на военните преврати и политическите конфликти в Турция през 60-те и 70-те години. Опитваме се единствено да подчертаем ценното в това, което ни е завещано.”
Участието в няколко проекта в постоянно развитие взима своето: “Фокусирането често беше предизвикателство, защото бяхме постоянно на турне. Това си е само по себе си приключение, но трябваше с групата да разберем как може да продължим напред и да съчетаваме концертите с работата по нови песни."
Новият им албум "En kötü iyi olur" (“Най-лошото става най-добро”) излезе през септември, точно покрай последната им изява в Пловдив, като хедлайнери на първото издание на градския фестивал Station Street. Според групата той е резултат на много по-осъзнати и систематични усилия.
“В сравнение с дебютния ни албум, "En kötü iyi olur" беше записан много по-внимателно, бяхме напълно потопени в студийната работа и работихме по тези песни едновременно, вместо на парче. Невъзможно е да определим кой от двата ни е по-близък, но новият със сигурност е много по-изпипан от техническа гледна точка.”
Как биха описали песните си на тези, които трябва да издирват онлайн преводи на текстовете им, за да ги разберат напълно? Али казва, че в тях може да открием истории за “политика, нарцисизъм, всякакъв вид пристрастеност и личностни недостатъци.” Но също така и някои по-философски теми, а именно как да навигираш трудно поддаващото се на прогнози време:
“За мен новият албум символизира пускането по потока, доверието в неизвестността, когато няма как да разбереш какво предстои. Допускането на възможността, че най-лошото в това, което ни движи като хора, може да се окаже и най-доброто за нас.”
Ако вече сте гледали Lalalar няколко пъти, има ли защо да го направите отново? Убедени са, че винаги показват нещо различно, дали като песни, дали като увереност в способностите си: “Всъщност самите ние не се задоволяваме лесно с това, което правим, така че с всяко турне искаме да изненадаме както себе си, така и публиката. Старанието да се държим на добро музикално и на техническо ниво разсейва част от притесненията. Винаги ще правим това, което фундаментално обичаме.”
Lalalar ще гостуват в Пловдив на 16 февруари в Bee Bop Cafè и в София на 15 февруари в Mixtape 5. Билетите за концертите в София и Пловдив са в системата на Epay Go. Подгряващи в Mixtape 5 ще бъдат Tenderbender, които свириха преди тях и на Station Street – нова група, част от която са членове на Van Cock, Gravity Co., Cigarettа и Stop the Schizo.
Защо прикриването на самоличността и лицето е основополагащ елемент от създаването на музика за някои артисти и какви са мотивите за това на “Пистамашина“ и MANASYt
Странджанско село Кондолово събира музиканти от Иран, Франция, Турция, Гърция и България, които ще ни потопят в традиционната персийска музика, сакралните хармонии на алеви-бекташиите и каракачанските народни песни