За деца Към рубрика

МУЗЕЙКО

От 1 октомври децата ще могат да се радват на една нова забележителност в столицата - Детският научен център "Музейко" (muzeiko.com). Вместо да е поредният скучноват музей, който не успява да привлече най-важната публика - малчуганската, "Музейко" ще е точно обратното. Той е създаден преди всичко за децата, а покрай тях и за техните родители. Освен модерния облик и архитектура, невиждани досега сред музейното и галерийно дело по нашите географски ширини, той има и съвсем различен замисъл и вътрешна организация. Екипът е с разчупено и модерно виждане за това как най-малките трябва да получават нови и интересни познания за света, които с времето да развиват по собствено желание, а не по задължение. "Музейко" предлага по нещо за деца на възраст от 0 до 99, събрано в няколко интересни наименования като "Градина за творци", "Дървото на Музейко", "Пространство за малките", "Изследвай своя свят: град/природа", "Подземните тайнства: древни гиганти/скали/истории", "Кой създава бъдещето: космос/земя", както и "Планетариум" и цял "Покрив" за обхождане. Повече за идеите и интересните неща, които стоят зад всички тези заглавия, ни разказа програмният директор на "Музейко" Весела Герчева. 

 

С какво “Музейко” е по-различен от всичко, което децата са виждали и чували досега за музеите?
Преди всичко, Музейко не е музей. Той е създаден по модела на т. нар. детски музеи – те, обаче, не са традиционни  музеи с колекции от ценни предмети, а институции, които осъзнават нуждата, която децата имат, от вдъхновение, разбиране и места, създадени с мисъл за тях. 
Музейко е точно такъв – най-ценното, което той има, е не колекция от антични предмети, а екипа и хората, които повярваха в това, че  децата знаят и могат много повече, отколкото предполагаме.
За децата (а и за възрастните) научаването е най-лесно, когато са вдъхновени и заинтригувани. Над 130 инсталации от различни научни области в Музейко са създадени с тази цел – да предизвикват, интригуват и вълнуват. Да вдъхновят някого на 5, на 7 или на 57 години да провери, веднага щом се върне у дома, защо всъщност изригват вулканите и могат ли да се предвиждат земетресенията.

 

Кое провокира неговото създаване?
Музейко е провокиран преди всичко от децата в България, но също и от успеха на всички, които работят с децата по различен начин. Той е  сложен и дълъг проект, иницииран и подкрепен от фондация  „Америка за България“. Стъпва на успеха на многобройни образователни програми за деца в сферата на науката и изкуствата в музеи, библиотеки и училища в България.  Различни хора, вдъхновени да запалят децата за наука, изкуства и инженерни специалности, показаха през последните години, че има и алтернатива на „наливането на знания“ без практическа полза. 
Музейко е и част от семейството на детските музеи и научни центрове в САЩ и Европа. Членуваме в Асоциацията на детските музеи в САЩ и ECSITE – Мрежата на научни центрове и музеи в Европа. Основна част от културата на тези мрежи е споделянето – на научени уроци, на успехи и провали, на изложби, идеи, хитри хрумки. За екипа ни тази мрежа също е провокация за създаването на Музейко – искахме да направим за децата в България нещо на наистина високо ниво, без компромис.

 

Откъде черпите идеи и опит като цялостно оформление и организация на сградата и като експозиция и съдържание?
Концепцията на сградата и експозициите е дело на LHSA +DP, американска компания, базирана в Ню Йорк, работила по създаването на над 60 детски музея и научни центъра в САЩ и по света. Техни български партньори са А+А Архитекти, които имат много опит в работата по обществени сгради в България.
Съдържанието на отделните изложби е дело на огромен екип от български специалисти, който включва над 80 учени от университети, музеи и изследователски институции в България, педагози и психолози. 
Имаме вдъхновение и много полезен практически опит и от партньорите ни в Асоциацията на детските музеи и ECSITE.

 

Защо играта е водещ “експонат” в “Музейко”?
Още от края на 19-ти век философи и педагози обръщат внимание на ролята на любопитството и интереса в процеса на учене – колкото по-интересно ти е нещо, толкова по-бързо и трайно го научаваш. Играта тук има критично значение – тя не е начин за запълване на времето. При децата (а и при възрастните) играта е основен начин за развитие  и набавяне на информация за света. Това наблюдение е в основата на много алтернативни образователни системи. То е и в основата на Музейко – тук не искаме децата да си тръгнат с пълната информация за принципите на археологическото проучване или с пълна класификация на фосилите от Юрската епоха. По-скоро се стремим да направим науката любопитна и вълнуваща, да ги стимулираме да търсят и научат повече, да им помогнем да видят колко вълнуващо може да бъде откривателството и най–вече - да бъдат уверени, че могат да постигнат това, което поискат.
Музейко постига това чрез игри, специално разработени в различни области – можете да проучите движението на земните плочи, като ги „сблъсквате“ или „разминавате“ в специален модел, можете да накарате вулкан да „избухне“, да отлетите в космоса или да сглобите космическа оранжерия, която отглежда свежи растения в среда без гравитация. Надявам се, че след това много родители ще трябва да търсят помощ за отговори на въпроси за Земята, гравитацията и вулканите.

 

Разкажете ни какво ще се случва, след като едно дете прекрачи входа на този необикновен музей
Музейко е разработен така, че родителите да могат свободно да изберат маршрут, през който да минат заедно с децата си. Вероятно най-важното, ценно и различно в Музейко е, че бихме искали да предложим начин за забавно и смислено прекарване на времето на деца и родители ЗАЕДНО.
Мисля, че за родителите ще бъде страхотна и нова възможност да наблюдават децата и техните реакции в нова и нестандартна среда. Бих ги насърчила да обсъдят с децата си и съвместно да вземат решение. Сайтът на Музейко е структуриран, така че да даде представа за различните маршрути и игри и може да бъде ползван за предварителна ориентация.

 

Има няколко помещения, посветени на бъдещето. Каква визия за бъдещето представят те и това ли ще е частта, която ще се обновява най-често в зависимост от новите открития?
Когато обмисляхме концепцията за етажа на бъдещето, се спряхме на това да представим критичните предизвикателства, които завещаваме на бъдещите поколения учени. Подбрахме 4 от тях – климата и околната среда; храната и как избираме с какво да се храним; комуникацията и източниците на енергия. Всяка една от тези теми е представена чрез мултимедийни и не-технически игри, някои от тях съдържат и важни български открития в съответните области. Със сигурност на този етаж ще искаме да представяме новите открития като вдъхновение и мотивация за бъдещите откриватели, които ще дойдат да ни посетят.

 

Какви други събития и занимания ще предлага "Музейко" извън разходката сред експонатите?
В момента работим по програмата от допълнителни събития и занимания – стремим се чрез нея децата да имат достъп до учени, изследователи, пътешественици, писатели артисти и изобщо хора, които могат да им помогнат да намерят онова, което ги вълнува, и да повярват на възможностите си.

Как смятате да привлечете посетители не само от София, но и от страната?
За Музейко е важно да има посетители от всички градове, не само от София. Планираме да популяризираме възможностите за посещение основно сред училищата, които бихме искали да привлечем като свой основен партньор.

 

Не смятате ли, че “Музейко” изпреварва с големи стъпки нивото на българското образование като цяло и имате ли идея как да му помогнете да навакса?
Мисля, че целите на Музейко и тези на българското образование, на всяко образование, са коренно различни и не би следвало да се сравняват. Разговорът за българското образование е изключително съществен и много педагози и специалисти вече го водят на различни нива – в училище, независимо от консерватизма на тази институция, в обществото, на политическо ниво. Като общество би трябвало да се стремим да видим тези хора и да ги подкрепим в усилията им да направят нещата по-добри.
Смятам, че, ако децата са вдъхновени и търсят знания, това неизбежно би стимулирало и подкрепило позитивна промяна в много области. Тук виждам и мястото на Музейко – да подкрепя децата и да ги свързва с вдъхновяващи хора.

 

Кои са вашите три причини едно дете да влезе в музея?
В Музейко работят хора, които знаят как се прави облак в бутилка и могат да произведат ток от лимон; 
В Музейко родителите се държат като деца и с тях се говори много по-лесно;
Ние взимаме играта на сериозно.

 

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н