За деца Към рубрика

ПРИКАЗКИ ОТ ДЖАНИ, НО НЕ РОДАРИ



Този месец ви срещаме с Джани - участник в програмата на "Заедно в час" и учител по математика в столично училище. Освен името, това, което го свързва с популярния италиански автор е преподаването и отдадеността към децата. Това невинаги е бил неговият път - след като завършва кварталното училище, Джани кандидатства в СПГЕ "Джон Атанасов", за да стане програмист. Бързо разбира, че програмирането не е като във филма "Антитръст" и решава, че ще стане строителен инженер. Завършва университет и 4 години работи като такъв във фирмата на баща си. В желанието си да "предаде нататък" това, което знае, кандидатства за "Заедно в час" и поема по пътя на едно от най-емоционалните приключения на живота му - да бъде учител.
 
Защо реши да станеш учител?
Защото вярвам във всяко дете. Вярвам в потенциала му и че именно учителите сме тези, които трябва да му помогнем да го развие.  Вярвам, че красивият ум, онзи острият като бръснач, интелектът, наречете го както искате, също както душата, няма раса, религия, етнос, сексуална ориентация, социално положение или други личностни качества. 
 
От какъв човек става учител? 
Всеки, който има желанието да преподава без да има предразсъдъци към никого, да уважава всичките си ученици и да ги поставя на равен старт. Всеки, който има мотивацията и желанието да се учи всеки ден, защото по някой път си мисля, че учителите научаваме повече неща от учениците. 
 
Какво значи за теб "промяна"? 
Все повече хора в обществото да разберат, че от тях зависи. Всеки сам е отговорен за бъдещето, което гради.

 
Кои са трудностите в твоята професия? 
Трудности има много, въпросът е да не гледаш на трудностите като такива, а като на загадки, които трябва да решиш. 
 
Кои са най-ценните качества в класната стая? 
Спокойствие, емоционална стабилност и лидерство, защото учениците усещат всичко. Според мен децата в днешно време са по-чувствителни и емоционално неграмотни – те не знаят какви чувства и емоции изпитват, затова и често се обиждат или боричкат. Лидерството е важно, защото ръководенето на една класна стая изисква много умения, за да протича учебен процес – методът „излизам и разказвам 40 мин. урок“ не работи.
 
Какво ти носи удоволетворение и смисъл? 
Учениците и техните успехи. Няма друго усещане като това да видиш пламъка в очите на учениците, които са разбрали това, за което говорите, без значение дали е свързано с предмета, който преподаваш, или сте си говорили за „нещата от живота“.
 
Какво би казал на някого, който иска да тръгне по този професионален път? 
Да бъде положителен и да намери хора, които да го връщат към това, ако случайно започне да губи мотивация. 
 
Какво научи за себе си от учениците?
Че съм търпелив към ученици и не толкова към възрастни хора. Че човешките и семейните ценности, които смятах, че повечето хора споделят, всъщност не са универсални.  Научих, че да си учител не е просто предаване на информация и работата определено не приключва с напускането на училище след края на  последния час.
 

*Фондация “Заедно в час” е създадена през 2010 г. и работи за осигуряването на равен достъп до качествено образование на всяко дете в България. Мисията на организацията е да открива, обучава и развива способни и мотивирани професионалисти, които допринасят дългосрочно за положителна промяна на образованието.



Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н