За деца Към рубрика

Театър, архитектура и добродетели на една сцена



На 10 май от 17 ч. преподавателите и децата от Частно начално училище "Селестен Френе" в Бургас ни канят на една специална постановка-мюзикъл, която по думите им е първа по рода си не само за самото училище, но и за училищата в България въобще. Нейното име е "Къщите на Алиса" и в нея ни очаква среща с огромна част от героите от популярните приказки и филми, които всички добре познаваме - от Пипилота, през трите прасенца, джуджетата и Малкия принц, та чак до Люк Скайуокър и принцеса Леа. Освен да запомнят репликите си и да изпълнят песните и хореографията (дело на Ели Чолакова), децата са въвлечени цялостно в процеса по подготовката на костюмите, музиката, реквизита и дори декорите. Така те демонстрират резултата от междупредметните занятията във "Френе" по театър, музика, архитектура и добродетели.

Идеята за "Къщите на Алиса" се заражда още в началото на настоящата учебна година и тръгва от предподавателката по математика, изобразително, технологии и предприемачество и компютърно моделиране Елисавета Чакърова, която предлага часовете по театър, музика и добродетели, водени от Стефан Петров, както и тези по архитектура, водени от Десислава Стоянова, да бъдат обединени в спектакъл, в който децата да използват всички натрупани знания. Разговаряме с автора на драматизацията Стефан Петров, за да разберем повече за това как театърът и образованието могат да си сътрудничат, както и защо предметът "Добродетели" е може би най-важния от всички.


Стефан Петров / Фотограф: Мария Байчева

Какво най-вече бихте определили като различно и ново в постановката "Къщите на Алиса"?

Най-интересното е, че благодарение на сътворяване на целия мюзикъл, децата прилагаха знанията си от почти всички предмети, които изучават. За нашето училище най-важно е децата да имат приложни знания, а не само не приложими теоретични такива. Тази пиеса потвърждава нашия педагогически подход и дава неговите блестящи резултати. Иновативното в пиесата е, че децата сами си направиха архитектурните проекти, които използват като реквизит в самата пиеса. Текстът, както и част от музиката, също са изцяло авторски (на Стефан Петров - бел.ред.).

Как постановката съчетава наученото през годината и как го допълва?

Тъй като работим с по-малко деца в клас, ние имаме възможност да вземем задължителния учебен материал за по-кратко време, като ни остава допълнително такова за творчество и прилагане на знанията. Децата помагаха в драматизацията, композирането, записваха беквокали с професионална техника, сами си избраха костюмите и сами си изработиха реквизитите. С няколко думи – чрез пиесата, ние надградихме наученото по български, архитектура, музика, добродетели, изобразително и театър.

Какво е най-интересно за децата в процеса на подготовката? Кое им е лесно и при кое срещат трудности?

Най-интересното за децата беша да гледат сцените на своите съученици и искрено се смяха на това как другите репетират. Постарахме се самият репетиционен процес да минава в радост и веселие. Децата обичат да танцуват и да пеят, но ученето на реплики не се харесва на повечето от тях и с това изпитаха най-големи трудности, както и със стоенето на едно място, особено за най-малките от подготвителните класове. 

Родителите познават предмети като литература, музика и хореография, но как бихте описали предмета “Добродетели”? Защо е важно да се изучават?

Смело можем да кажем, че това е най-важният предмет в училище, защото не знанията и уменията ни правят успешни хора, а именно прилагането на добродетелите в ежедневието. Всичко академично може да се научи и приложи с труд, но ако не се трудим и за вътрешните качества на нашия характер – да ги развиваме, да ги обогатяваме, то ние не гледаме същността, а формата. Във „Френе“ се опитваме да прилагаме добродетелите през целия ден, а не само в този час. Дори имаме „Дърво на добротата“, в което закачаме добрите примери от всеки в училище.

А вие като педагози какво научавате от децата в процеса на работа по постановката?

Научаваме да се радваме на това, което правим, без да се фокусираме толкова върху крайния резултат. Малките децата живеят „тук и сега“, те не мислят за това кой какво ще помисли за тях или как ще се представят – това им дава лекота да импровизират и истински да се забавляват в процеса.  



"Къщите на Алиса" се играе на 10 май от 17 ч. в ЧНУ "Селестен Френе", а билети за спектакъла ще се предлагат на входа.

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н