Акценти Към рубрика

"Все по-близо" с Antistatic



В последно време, ако нещо се провежда на живо, си е малък празник. Ако можем пък да сме "все по-близо" един до друг - празничното усещане е двойно. Всички тези условия ще присъстват по време на 14-ото издание на Международния фестивал за съвременно изкуство и пърформанс, който започва на 28 май и ще продължи до 6 юни в София. Мотото му неслучайно е "Все по-близо", защото ще направи всичко възможно да сближи изкуството и публиката.

Това ще стане с помощта на 15 събития, в които влизат не само представления, но и срещи с артисти, разговори и премиера на трети брой на единственото в България годишно "Списание за танц". 

Откриването на 28 май от 19 ч. в „Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство“ ще направи хореографката Паула Розолен от Гермния, която пристига в България, за да работи с 20 български изпълнители от различни възрасти и с разнообразен опит по представлението „В почит към Мърс Кънингам“. Творбата е създадена по повод 100-годишнината (която се отбелязва през 2019 г.) от рождението на танцовата легенда и представлява хореографска партитура, построена от Паула Розолен на база на 20-те сола на българските артисти и на фона на музика от Емилиян Гацов - Елби.


Вторият фестивален ден е за "По същество“ Кевин Джин от Франция, който на 29 май от 19 ч. ще превърне реалността и заобикалящата среда в залата ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс в метафора. Френският хороеграф разглежда концепцията за мъжествеността днес, сглобена в голяма степен от сарказъм, сексизъм и насилие. Творбата е част от започналия през 2019 г. цикъл от представления, първото от които „The Cyclon Pursuit (да разрушиш света и да се преродиш)“, следван от „По същество (да саботираш мъжествеността)“, както и „Time for Nothing (да съзерцаваш)“, което да бъде завършено през 2021 г..


На следвашия ден, отново в ДНК, ще има двойна доза от работата на американската хореографката и изпълнителка Меган Бридж. В една вечер тя ще представи две сола „Морфичен резонанс“ и „Съгласие“, в които важен неин партньор е музиката. В първата работа ще видим как танцуващото ѝ тяло реагира на звуковата композиция на Питър Прайс, докато в солото „Съгласие“ Бридж ще „изтанцува“ женската сексуалност, предизвикана от ритъма и деликатните детайли на последната соната на Бетовен, опус 111.



На Сцена „Дерида“ на 1 юни пък ще се веят знамена и „виновникът“ за това отново ще е хореографката Паула Розолен, която с второто си представление в програмата на Antistatic и в партньорство с Гьоте-институт България, се обръща към това отдавна пренебрегнато средство за общуване. В „Знамена“ Розолен наслагва няколко семиотични системи и създава собствен език за общуване с танцьорите и публиката, превръщайки театралната зала в комуникационна площадка, затова забравете за сателитите и широколентовите мрежи и се присъединете към повелителите на кратките съобщения.



Томи Паазонен, който също идва от Германия за Antistatic, ще можем да гледаме на Сцена "Дерида" на 4 юни от 19:30 ч. с автобиографичната му творба "Ретроспекция - 5 сола за 5 десетилетия". С нея хореографът и бивш балетист се завръща на сцената като изпълнител след 23 години като хореограф и преподавател. 

Ден по-късно, на 5 юни, отново на същото място пък предстои да видим спектакъл на Вили Прагер, вдъхновен от испанската диско трупа Ballet Zoom, основана през 1973 г.. По него той работи с със студенти от Академията за танц и пърформанс на Националния център за танц на Букурещ.

 


Финалът също ще е знаменателен, особено предвид заглавието му "Танцови маниаци". Хороеграфката и драматуржка Симона Дяконеску от Румъния я посвещава на едно от най-мистериозните явления в Европа от началото на XVI в., когато на централния площад в Страсбург избухва танцова епидемия, която след време е наречена „Танцът на Св. Вит“, хорея ласкива (Chorea Lasciva), танцувална мания или хореомания, смесвайки псевдонаука, теология и средновековна научна фантастика. Дяконеску и нейният екип създават перформативна доку-фикция на събитията и фокусират вниманието си върху документите от онова време, запечатали перспективата на наблюдаващите епидемията и никога тази на преживелите я.

Всички интересни танцови емоции, срещи и преживявания, до които Antistatic ще ни доведе "Все по-близо", може да разгледате в сайта antistaticfestival.org , както и в Инстаграм @antistaticfest или Фейсбук - @antistatic.international.festival. YouTube каналът на фестивала също си заслужава.

Билети за представлението се предлагат в Epaygo.bg срещу 10 лв. на предварителна продажба и 15 лв. на касите на съответните сцени. 

 

КОГА: 28 май - 6 юни

КЪДЕ: ДНК, Сцена "Дерида"


Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н