Акценти Към рубрика

Кука Розета



Мария Изабел Ребело Коуто Круш Розета, с артистичен псевдоним Кука Розета, идва с новата фадо песен - онази, в която емоциналните нюанси на поезията и музиката докосват чувствителността на модерния човек. Тя е представител на новата вълна фадо изпълнители, които са стъпили  на традицията, но я пречупват през своята авторска призма и вълнуват пного по-силно слушателя, защото използват богат инструментариум от нови изразни средства. Артистичната кариера на обаятелната Кука Розета е белязана от две важни събития - първото е срещата й с Карлос Саура и музикалната й интерпретация на образа на митичната певица Севера във прекрасния филм “Fados” и предложението на двукратния носител на “Оскар”, аржентинския композитор и музикант Густаво Сантаолая, който я открива в “Casa do Fados”, където тя пее по онова време и продуцира дебютня й албум. От този момент тя се превръща в звезда, концертира по целия свят и има по 120 концерта на година. Следващите ѝ албуми излизат през две години - Raiz (2013) и Riû (2015), заедно с Luz (2017) и достигат платинен статус. Концертът й в София ще бъде на 30 ноември на сцената на зала “България” от 19:30 ч. За тази първа среща с българската публика, за влюбването й във фадото, първият й музикален спомен и запознанството й с Карлос Саура разказва самата Кука Розета в специално интервю за списание “Виж”.


 

Кога разбрахте, че ще се посветите на музуката?

Беше много специален момент в живота ми - трябваше да реша дали да започна практика като психолог или да хвърля всичко останало и да се посветя само на пеенето. У дома всички пееха и аз не чувствах това като нещо необичайно и специално. Имам голямо семейство, седмина сме и всеки от нас пее прекрасно, дядо свиреше на пиано и аз от малка все около него се въртях. Но това беше в детството ми, а в онзи момент трябваше да взема съдбовно решение, защото вече бях срещнала своя продуцент и трябваше да издам дебютния си албум. Взех решение да се отдам на музиката и това ме кара да летя, пеейки и до днес и даже да нося фадо песните из целия свят.

 

Как бихте описала вашата музика с три думи?

Истина, емоция, носталгия.

 

Кой беше първият ви музикален спомен?

Пеенето на майка ми.


 

Кой е оказал най-голямо въздествие върху вас в израстването ви като артист?

Без съмнение това е великата Амалия Родригиш, но също така и Нат Кинг Коул, Луи Армстронг, Чавела Варгас, Едит Пиаф, Елвис Пресли, Арета Франклин.

 

Какво ви вдъхновява?

Вълнува ме музиката, която идва от душата, която кара гласа ти да разкаже поетична житейска история без излишна показност и самоцелно представяне на невероятни технически възможности, а те кара да изразиш онова, което напира отвътре и не се интересува от езикови бариери, защото е чиста и искрена емоция, чиято сила и интензитет е способна да развълнува и да влезе директно в душата на слушателя, точно затова фадото е част от световното културно наследство, то е дарът на Португалия към света. 

Разбира се, освен това ме вдъхновява природата, любовта и също така много обичам да наблюдавам хората, човешкото поведение е извор на идеи за мен.

 

Пяла сте дълго време в престижната “Casa de fados” в Лисабон, бихте ли споделили някаква ваша интересна история от онова време с нас?

Когато започнах да пея, беше прието да се пее фадо в черно облекло, но аз не харесвах черния цвят и се появявах с дрехи в ярки десени и не носех кърпа на главата и всички се надпреварваха да ми обясняват, че не мога да пея фадо, ако не съм облечена както подобава, а вижте днес, години по-късно всеки грее в своя цвят и фадото обикаля света, защото е песен, която идва от сърцето и няма нищо общо с дрехите, които носиш.



 

Какво означаваше за вас да работите с великия Карлос Саура във филма “Fados”? Как се стигна до избора му да интерпретирате Севера?

Това е най-прекрасната покана, която съм получала в живота си до момента. Аз бях почитател на филмите на Карлос Саура  и беше невероятно, беше онова нещо, което ме изведе на мястото, което заемам днесе. Всъщност Карлос Саура ми предложи да изпея тази песен - имаше история, която той трябваше да пресъздаде и аз трябваше да я разкажа с музика. И до днес това е най-любимата ми песен! Наистина се идентифицирам с тази песен и за мен беше много важно да почувствам и претворя емоциите и музиката на екрана.

 

Какво предпочитате да слушате в свободното си време?

Нат Кинг Коул, Бийтълс, Франк Синатра, Куийн, Майкъл Джексън..

 

Кое е мястото в Лисабон, където обичате да се завръщате след турне?

Обичам да наблюдавам Лисабон като кацам със самолет  - червеният мост, градът, облян в светлина, онази неповторима светлина, която само той притежава, цветните сгради и статуята на Христос. Но любимото ми място в Португалия е Ош Гуинчо, защото живея в Кашкайш. Това е експлозия от красива природа и вдъхновение.

 

Кой е концертът, който ще си спомняте винаги и защо?

Три са всъщност - първият е в Двореца в Испания, където пях пред кралицата и краля, вторият е в Швеция пред техни височества отново в Двореца и третият пред папа Бенедикт ХVI. Но има места, на които съм пяла и няма никога да забравя  - Тбилиси в Грузия, Гоа в Индия, Манаус в Бразилия. 



 

Знаете ли нещо за българската музика?

Да, слушала съм фолклорни песни, много са красиви, винаги  търся връзка с музиката на страната, защото тя говори много за самата страна.

 

А за концерта в София какво сте подготвили? Какво да очаква българската пубилка?

Доза носталгия, силни чувства, наситена емоция и истинско щастие, че сме част от чудото на  живота, изкуството и музиката. Този концерт ще представи последния ми албум, но също така, тъй като имам куп нови песни, които подготвям за следващ запис, ще се радвам да ги споделя с българската публика. Разбира се,  ще изпълним и фадо класики и други песни от по-старите ми албуми. Ще бъде много наситен концерт, както подобава за първата ми изява в България.

 

Билети за концерта на Кука Розета на 30 ноември в Зала “България”(20-40 лв) може да намерите в Dukyan Meloman / Дюкян Меломан, музикален магазин, грамофонни плочи, в мрежата на EVENTIMи на http://jazz-plus.com

 

 

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н