Акценти Пловдив Към рубрика

ПЛОВДИВ В НАВЕЧЕРИЕТО НА ЕВРОПЕЙСКАТА НОЩ НА МУЗЕИТЕ


Павилионът FLUCA, снимка: Надежда Павлова

В навечерието нa Европейската нощ на музеите (която тази година ще се проведе на 20-ти май), Пловдив ще открие своята сцена за изкуство с цели две арт събития. 

На 19-ти май от 20.00 ч., Австрийският културен павилион FLUCA, стартирал миналата година като съвместен проект на Фондация „Отворени Изкуства“ и Австрийското посолство в България, ще бъде открит пред галерия SARIEV Contemporary на улица „Отец Паисий“ 38 с изложба на художника Пламен Деянов. Иновативната арт платформа още миналата година даде заявка за вдъхновяващо и обещаващо сътрудничество между австрийската и българската културни сцени и предстои да се утвърди като едно от средищата на културен живот в Пловдив.

С откриването на FLUCA се слага и начало на първия пълен сезон на Павилиона, който в следващите топли месеци (май-октомври) ще бъде сцена на ежеседмични културни събития – изложби, концерти, прожекции, представления, дискусии и срещи с артисти. Самата идея идва от виенския FLUC- пространство, съставено от карго контейнери, в което се поместват най-различни форми на творческа изява. Съдържанието на контейнера под тепетата ще обхване изкуството в разнообразните му форми и проявления – музика, кино, театър и танц, литература, дигитално изкуство и нови технологии, стрийт арт и дизайн в градска среда. Куратори на тазгодишното издание на Павилиона ще са Урсула Мария Пробст, Валтер Зейдл и Борис Костадинов, а подробности за програмата на предстоящите над 150 събития може да следите на www.fluca.info


Работа на Пламен Деянов

Неслучайно арт-контейнерът като „ефикасна, ефектна и ненатрапчива форма за присъствие на изкуството в публичното пространство“ (Лъчезар Бояджиев) ще бъде и пространство за представяне на изложба на живеещия във Виена български художник и скулптор Пламен Деянов. Именно навлизането на съвременното изкуство в градската ни среда и функцията му като важен обществен фактор са и водещи теми в творчеството, което ще представи пред българска публика художникът, родом от Велико Търново. Откриващата изложба PLАMEN DEJANOFF носи името на артиста и представя дългогодишната му дейност по проектите Бронзовата къща и Център за съвременно изкуство Арбанаси. 

Бронзовата къща, изградена като отворена скулптура с  площ 40 кв.м. и височина 4 метра, позволява пространството да бъде изпълнено с изкуство, какъвто е и замисълът на автора й - да се превърне именно в център за съвременно изкуство, в който да се организират срещи, изложби, събития. Да демонстрира, че изкуството не е само за гледане, но и за служене, не е само украшение, но и общественозначим и променящ фактор в заобикалящата ни среда.


Come to Where the Flavour Is, 2004, Стефан Николаев
снимка © André Morin

 

Темата за пространството и функцията на обекта на изкуството ще бъде въведена още в по-ранните часове на 19-ти май отново в Пловдив, когато от 18.00 часа, недалеч от Австрийския павилион, ще бъде открита и самостоятелната изложба „Вървя през лабиринт, който е права линия“ на Стефан Николаев. Изложбата ще бъде представена в две градски пространства – галерия SARIEV Contemporary на улица „Отец Паисий“ 40 и католическата църква от 19-ти век „Свети Йосиф“. Интересно е, че това ще бъде първата изложба в католическия храм и своеобразно начало на бъдещо културно сътрудничество между Галерия SARIEV Contemporary и Софийско-пловдивската епархия на Католическата църква. Самият автор на изложбата -  живеещият в Париж художник Стефан Николаев, ще присъства на откриването и ще направи авторски тур.

„Вървенето“ на автора през лабиринта, който всъщност е права линия, прилича, както го описва и изкуствоведът Светлана Куюмджиева, на своеобразна ретроспекция с работи от последните 15 години от творчеството на художника, подредено и систематизирано в „периоди, дялове и проценти“. Така например, Come to Where the Flavor is (2004) задава началото на това своеобразно пътуване като една от първите от серия негови творби, „обвити в тютюнев дим“. Цигарената кутия, издигаща се над пръстта като надгробен паметник, е една от най-отличителните реди-мейд форми, с които борави художникът. Тютюневата тема в творчеството на Стефан Николаев откриваме и по-натам по линията-лабиринт, но този път пресъздадена живописно в репликата After me (2017, реплика на постера Poster Posterity от 2003). Тези и още много други форми, символи и литературни препратки се очаква да открием в пътуването през лабиринта на художника, което ще се движи между двете градски пространства на Пловдив от 19-ти май до30-ти юни. Дали като лутане из лабиринт или като праволинейно пътешествие през време, форми и пространства, пътуването предстои.

КОГА: 19-ти май 

КЪДЕ: галерия SARIEV Contemporary, улица „Отец Паисий“ 40, католическата църква от 19-ти век „Свети Йосиф“ и Австрийският културен павилион FLUCA на улица „Отец Паисий“ 38, Пловдив



Календар