Акценти София Към рубрика

"Падане на меко" с Харита Асумани



Харита Асумани съпоставя значението на падането с това на летенето и изследва концепцията на късмета в новата си самостоятелна изложба FALLING ≠ FLYING, която ще бъде открита от 18 ч. на 27 май и ще продължи до 9 юни в КО-ОП.

Творбите на българската художничка от Пловдив с танзанийски корени се раждат преди няколко месеца, когато тя е на прага на важни решения и промени в професионален и личен план. Тя не приема късмета за случайност - смята го по-скоро за мисловна нагласа, породена от желанието ни да действаме. Един видимо нерационален акт, който парадоксално стои едновременно в основата на човешката гениалност и глупост.  


“Ние хората с късмет сме податливи на лоши решения. Усещането че винаги ще ми се размине, ме кара да искам още и още от живота. Та нали толкова пъти се е получавало…, но ето че идват едни ситуации, които слагат греда в колелото, и ми припомнят че не съм безсмъртна. И хоп, падам, но сякаш на меко… Паднах на меко означава “изкарах късмет”.
Късметът не съществува за вселената, но за мен си е напълно истински", казва тя в представянето на изложбата. 
Харита е възпитаник на Художествената гимназия в Пловдив, след което следва "Сценография и костюмография" в Националната художествена академия. Посещава Accademia di Belle Arti di Venezia по програма за обмен на студенти, а характерният ѝ стил и забележим талант са наградени с творческа резиденция в Cite INternationale des Arts Paris. 



Как се роди идеята за изложбата?

В началото на декември месец 2020г. си правех мисловна карта за месеца и предстоящата година. Бе един от онези моменти в които съм изпълнена с енергия и готова да посрещам предизвикателства. Размишлявах за късмета, защото се чувствах късметлийка. Там някъде се появи работното заглавие на настоящия проект "Паднах на меко". 


Защо “Паднах на меко”?

Хванах се за тази фраза, която, за мен, си е чиста мантра за късмет. Започнах да търся нейния визуален израз с молив в ръка. Върху листовете се появиха фигури, не можех с точност да кажа дали летят, или падат. В резултат на това се появиха серия живописни картини и няколко обекта под формата на матраци, имащи за цел да омекотят това падане. 


Ще ни разкажеш ли повече за значението на цветовата палитра? 

Палитрата, която използвах, е подканваща, романтична и инфантилна едновременно, каквато съм аз. Tези качества носят в себе си риска на лошото падане, но и шанс да се докосна до най-хубавото от живота.


Ако изкуството “трябва” да носи послание, какво е твоето?

В изкуството нищо не трябва, защото всичко може да е. Бих искала да оставя емоции, а публиката сама да извлече послания, ако се нуждае от тях. Понякога забравям защо точно съм се скарала с някого, или каква е била истинската причина да нарека даден период от живота си “хубав”, но все пак мога да си спомня как съм се чувствала...


Кога за последно се почувства късметлийка?

Чувствам се късметлийка винаги, когато трябва да предприема важни действия. Предстоящата изложба е такъв пример. Беше планирана за по-нататък поради липса на дати, ненадейно се освободиха две седмици, преди две седмици... В мен протече следния монолог "Искам да направя изложба след две седмици! - Това е невъзможно, не съм готова, имам много за довършване! - Аз съм късметлийка, затова след две седмици ще бъда готова, ако се задействам". Tака е било винаги. Късметът не е резултат, той е мисловна нагласа. И тъй като искам всеки път да си докажа, че съм късметлийка, действам. Късметлийка съм, защото мога да рисувам, да танцувам, да рискувам, да тичам, да ям, да обичам, да плувам, да слушам музика, да спя спокойно и да сънувам сладки сънища и правя всички тези неща. Така погледнато, късметлиите сме доста.


Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н