Хора В КАДЪР Към рубрика

КАРМЕН ПАРИС

 

Запознахме се във Валенсия на фестивала Jazz Eñe миналата есен. Домакините казваха, че тя е звездата на фестивала. И наистина беше! Кармен Парис е артист от глава до пети - забавна, талантлива, пластична, с изключително сценично присъствие и забележителен глас. Нищо чудно, че през 2014г. печели престижната награда Premio Nacional de las Músicas Actuales.

Талантът на Кармен проличава отрано още докато е в любимата си Сарагоса, макар че започва да се проявява пред публика едва когато стартира модерното кабаре Carmen Lanuit през 90-те години. Малко след това тя става певица на групата Jamaica, където се усъвършенства в пеенето на различни стилове и у нея назрява идеята за радикалното революционализиране на родния й арагонски стил хота(jota).

През 2002 г. тя издава първия си самостоятелен диск, в който интерпретира арагонския фолклор от съвременна и универсална гледна точка. Това, което ще стори Кармен в следващите си три проекта, е да повлияе на това радикално обновяване на един традиционен жанр като хотата, като го постави в диалог с други музикални култури като средиземноморската и арабската, кубинския сон и джаза.

Певицата от Арагон идва в София, за да представи “En síntesis” - букет от песни от последните й четири изключителни диска, в които се усещат различни нюанси и аромати в музиката, написана или аранжирана от нея, и чиято основа е  стила хота.

На 15 октомври не можеш да пропуснеш музикалния ураган, наречен Кармен Парис, акомпанирана от пианото на Диего Ебелер и перкусиониста Хорхе Техерина на Оле Фестивал! Чуй думите, почувствай музиката! http://olefestival.com/

 

Как започна всичко при теб?

От много години живея с музиката, имам голям опит. Започнах да уча музика на 6 години. У нас живеехме в музиката - учих китара, пеех в хор на литургия, учих много години в Консерваторията, основах много групи, правих музика за театър и кино... И съм се повлияла от много важни хора в музиката. И онова, което правя откакто започнах да издавам свои албуми и да приможа всичко, което съм научила и да го смеся с мелодии и стихове на песни в характерния стил за моя роден град - хота или с испански фолклор въобще. Не се ограничавам само с фолклора на Северна Испания - хота, в моята музика има и андалуска нишка - макар и да не съм с фламенко потекло.

 

Защо започна да експериментираш с различни стилове и да ги смесваш?

Това е натрупаният опит на моя живот. В момента, в който започвам да композирам музика, нахлуват в мен всякакви впечатления, които съм натрупала през годините.

И формулата, която използвам в смесването е проста - работа, работа и пак работа, макар, че на пръв поглед изглежда фасулско нещо. Както казва Пикасо: “Като дойде вдъхновението при мен, дано да ме завари да работя.” И на практика аз цял живот съм работила с много и различни артисти, композирала съм, пяла съм бек вокали. Натрупаният опит е много важен.

Харесва ми да си мисля, че всички музикални традиции имат обща основа, макар на пръв поглед да са много различни. Последното, над което работих е да смеся стилът хота с джаз и да изпея тези песни и на английски. Изглеждат много далечни двата стила, но и джазът се е зародил в малките селища и на памучните плантации, също като хотата. Става въпрос за песни, които съпровождат човешката дейност - за събиране на реколтата, за засаждането й и за ежедневните работи.

 

 

Последният ти диск е записан в Бостън и с Биг Бенд - ЕJazz con Jota. Как се случи това?

Още като бях млада и учех в Консерваторията, исках да съм в този университет, но беше много скъп и не можех да си го позволя. Трябваше да науча какво е съвременна композиция и още куп неща сама. Винаги съм мечтала за това място, но не съм си представяла и в най-дръзките си мечти, че ще стане така, че да запиша своя диск с преподаватели от този Университет. Стана толкова бързо, че чак не повярвах - записахме го за четири дни. Имаше само едно свободно студио в Бостън, по ирония това беше студиото на Бекстрийт Бойз и трябваше да записваме по четири песни на ден.

 

Да, в този диск пееш и на английск и доказваш, че традиционната музика може да се модернизира по един специален твой начин..

Казваха ми, че това, което правя в новия си албум не е вече хота, че тя не може да бъде модерна, че не може да се пее на английски. Е да, ама не! Ще ви докажа точно обратното. Ако фламенкото може да се смеси с други стилове, защо да не може и хотата, която е вплетена във фламенкото и даже е по-стара от него. Дори ако разровим в историята, ще видим, че дори стилът алегрия във фламенкото произхожда от хотата.

Това се случа винаги с различните жанрове. Пуристите надават вик до небето, като се появят новатори, които смесват с друг стил или променят структурата на традиционния жанр. Осъзнавам, че традицията е основата, закщото е изворът, от който пием всички. Хубаво е, че има традиционалисти, но е доре да има и хора, които тръгват оттам и екпериментират. Това е важно, за да обагатява културата. В края на крайщата и поп и рок музиката произхождат от англо-саксонската традицията.

 

Каква е Кармен Парис на сцената - преобразява ли се?

Още от малка обичам сцената, не знам как, но се преобразявам наистина, поне така ми казват хората, защото аз не си давам сметка за това.

 

 

Не идваш за първи път в София, какво впечатление и спомен носиш за нашата страна?

Още преди да дойда в България, аз я познавах чрез музиката - бях слушала Мистерията на българските гласове и Иво Папазов, който той ми подари в Сарагоса. И мисля, че има обща нишка между български и испанския фолклор. И после концертът ми тук бе забележителен - публиката прие много топло песните ми. Да си призная честно не го очаквах, защото мислех, че тъй като пея на испански, няма да се разбира, но музиката е универсален език и се чувства отвъд думите със сърцето.

 

Мислила ли си да вплетеш в своя песен нещо от нашия фолклор?

С удоволствие бих го направила, трябва първо да изуча вашата традиция, защото малко трудно се следват вашите неравноделни ритми. Но някои мои песни имат нещо, повлияно от българския маниер на пеене, защото много ме впечатли като я чуп за първи път - беше нещо напълно различно от всичко, което познавах. И ще продължа да работя в тази посока.

 

Трудно е да се дефинира твоя стил, ти как би го описала?

Да, много е трудно да дам дефиниция. Мога да кажа, че музиката няма граници, като нашата планета, която е едно и не бива да се дели. Бих могла да кажа, че музиката ми е универсална с арагонска визия.

 

Билети от http://ticketplus.bg

Mucho Ringo Rango: https://www.youtube.com/watch?v=nZhTtIo8Mz8

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н