Хора В КАДЪР Към рубрика

АЛЕКСАНДЪР СТАНИШЕВ


фотограф: Тимо Пууко 

Снимал е над 150 рекламни клипа, от които със сигурност помните повечето, защото е много добър в това, което прави. Ето още доказателства: Александър Станишев е оператор и на американския филм Touched With Fire (Докоснати от огъня), сниман в Ню Йорк под режисурата на Пол Далио с участието на Кейти Холмс, Люк Кърби, Кристин Лахти, Грифин Дън и продуциран от не кого да е, а Спайк Лий заедно с Кристина Николова. Вероятно сте виждали и работата му за “Вяра, любов и уиски”, за който печели награда за операторство от фестивала в Сламданс 2012 в САЩ, както и за операторски дебют на фестивала “Златното око” в Попово. Снимал е и сериалите "Стъклен дом", "Под Прикритие", "Дървото на живота", “Връзки”, “Столичани в повече”, както и телевизионните филми "Хъшове" на Александър Морфов и "Аварийно кацане" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева. Освен това е оператор на втори екип в "Мисия Лондон" на Димитър Митовски и в последния филм на Камен Калев “С лице надолу”. Опитът му го отвежда и до воденето на 3 семинара по операторско майсторство в университета за приложни науки в град Торнио, Финландия. А последният му филм “Маймуна” на режисьора Димитър Коцев – Шошo излезе по кината миналата година. Освен на киното обича да се отдава и на фотографията. Участва в три общи и има една самостоятелна изложба. Бил е част от Vienna PhotoBook Festival 2017 и е редовен на базара за фотографски произведения "Облик".

 

КАКВО НЕ ЗНАЕМ ЗА ПРОФЕСИЯТА НА ОПЕРАТОРА?

Може би повечето хора не знаят, че главният оператор не е човека, който физически държи камерата, а е човек, който взима творчески решения и ръководи екип.

 

СПИРАШ ЛИ ДА АНАЛИЗИРАШ ОПЕРАТОРСКАТА РАБОТА, ДОКАТО ГЛЕДАШ ФИЛМ?

Ако ми харесва филма, да. Ако започна да анализирам, значи историята и актьорите не са ме грабнали. Аз съм на приливи и отливи: понякога свръханализирам, понякога просто се отпускам и се наслаждавам на филма.

КОИ СА НЕЩАТА, КОИТО СЪЗДАВАТ ВИЗУАЛНАТА ИДЕНТИЧНОСТ НА ЕДИН ФИЛМ?

Всичко. Дори и музиката. Сложен и прекалено всеобхватен въпрос!

ИМАШ ЛИ ТАЙНИ ТРИКОВЕ, КОИТО ИЗПОЛЗВАШ В РАБОТНИЯ ПРОЦЕС?

Имам, но често те са тайна дори и за мен! Все по-често работя интуитивно. Колкото повече губя усещането за страх от провал, толкова повече експериментирам. Но поглеждайки назад, имам и доста несполучливи опити точно с експериментирането.



 

СПОДЕЛИ НИ НЯКОЛКО АБСУРДНИ ЛОКАЦИИ ЗА СНИМКИ, НА КОИТО СИ БИЛ?

В операционна, по време на истинска операция. На Южния полюс, но в студио. В психиатрична болница в Манхатън. По време на снимките избяга един пациент, престорил се, че е от екипа. На леда на замръзналия Дунав през нощта заедно с Чочо Попйорданов и Александър Морфов.

РЕПЛИКАТА НА РЕЖИСЬОРА, КОЯТО ТЕ ИЗКАРВА ИЗВЪН РЕЛСИ? 

Те са много, но не трябва да си признавам. Мен много неща могат да ме изкарат извън релси, но това си е мой личен проблем. Когато учих в НАТФИЗ, витаеше една негласна нагласа, че операторът и режисьорът трябва да са в постоянен конфликт. Моята работа е да съм на една вълна с режисьора и ако някоя реплика ме изкарва извън релси, значи нещо не се получава генерално в нашите отношения.

ОСТАВА ЛИ ТИ ВРЕМЕ ЗА ЛИЧНИ ПРОЕКТИ? 

Време има, въпреки че всички твърдят как все “няма време”. Това, което липсва, често е творческа енергия и достатъчно постоянство за довършването на личните проекти. Когато няма краен срок и сам си си шеф, е най-лесно да отложиш нещата.



 

КАКВИ СА СПОРЕД ТЕБ ОСЕЗАЕМИТЕ РАЗЛИКИ В ИНДУСТРИЯТА В БЪЛГАРИЯ И В ОСТАНАЛИЯ СВЯТ?

Те са много, особено в сравнение с Америка. Разликите на снимане са основно в манталитета. А разликите в манталитета на средния българин и средния американец според мен са огромни. Ще се опитам да не абсолютизирам, но няма как да го избегна напълно. Основната разлика е, че там всичко е система. И повечето хора се подчиняват на системата. В България често и почти всички се опитват да прескочат системата. Всеки е сам за себе си. Примери има много, както във всекидневния живот, така и в снимането. Когато бях в Щатите, отидох на кино и видях опашка от няколко пресечки и няколкостотин човека седяха и чинно и спокойно си чакаха. Наредих се най-отзад, почти не очаквайки да успея да вляза. Точно след 12 минути бях в залата и на хубаво място, без нерви, без пререждания. Най-спокойните хора ми обясниха, че опашката е преброена спрямо капацитета на залата и всичко е наред.

Тук на всяка опашка има хора, които пъшкат и охкат, прецакани са, че чакат. съответно предреждат се, спорят помежду си и т.н. Същото е и в киното. Всичко е подредено и систематизирано. Екипите са като огромни машини. Всеки е едно зъбно колелце.  Дори за позицията Асистент на продукция има курсове. Тук асистентите продукция са приятели на някого и се учат на терен. Но пък в България има един балкански хаос, който много харесвам!

КОГА ЗА ПОСЛЕДНО ЗАБРАВИ, ЧЕ ФИЛМЪТ ИМА ОПЕРАТОР?

Когато снимах последния си филм.

КОИ СА ТВОИТЕ ПРИМЕРИ В СВЕТА НА КИНЕМАТОГРАФИЯТА?

Много са. Не искам да споменавам имена, защото наистина са много, а и не обичам да се прехласвам излишно. Постоянно се уча, както от кумирите ми, така и от близките ми приятели-колеги и от лошо заснетите филми, които понякога нарочно гледам.

КАДЪРЪТ ОТ ФИЛМ, ЗА КОЙТО И В ТРИ ПРЕЗ НОЩТА ДА ТЕ БУНАТ СЕ СЕЩАШ?

Няма такъв. Особено в три през нощта, някой да ме бута, си е направо отделен филм!

 


фотограф: Джоуи Кун

 

УМИРАШ, ЖИВОТЪТ ТИ ПРЕМИНАВА КАТО НА ЛЕНТА. КАКВИ КАДРИ ВКЛЮЧВА ТОЙ? 

Ами питайте ме след като умра. Надявам се скоро да не знам. Но се надявам да включва хубави емоции, не кадри. Не всичко в живота ми е кино и снимане.

 

КАКВО Е ОТНОШЕНИЕТО ТИ КЪМ ДИГИТАЛНОТО В КИНОТО? 

Позитивно. Дигиталното е навсякъде. Просто трябва да се внимава. Лесно се забравя от къде са тръгнали нещата. Ето например сега пиша на компютър и не съм сигурен, че ще мога да пиша толкова бързо на хартия. Забравяме умения покрай дигиталното. И ставаме зависими. И все пак съм позитивно настроен.

 

КАКВА ЧАСТ ЗАЕМА ФОТОГРАФИЯТА В ТВОЯТА РАБОТА?

Все по-голяма. Вече не излизам без апарат, постоянно снимам. Носи ми нова гледна точка към елементарни битови ситуации, подхранва любопитството ми.

 

ИМАШ ЛИ САНТИМЕНТ КЪМ СНИМАНЕТО НА ЛЕНТА?

Имам. Снимам и на лента. Съвсем различно е. Друга нагласа. Кара те да мислиш по друг начин, да цениш повече самия процес на снимане.

КАКВО МИСЛИШ ЗА ДРОН ОПЕРАТОРСТВОТО?

Всички станаха фотографи или могат да снимат с дрон. Аз лично, ако се налага да снимам с дрон, предпочитам да го използва специалист - човек с много повече опит от мен. Не харесвам кадрите от дрон, просто защото вече е лесно да се правят такива кадри.

 

КАКВО БИ КАЗАЛ НА НЯКОГО, КОЙТО ТЕПЪРВА НАВЛИЗА В ПРОФЕСИЯТА?

Да не се подвежда по моди и лесни рецепти за успех. Преди 10 години, за да си оператор, ти трябваха много повече познания и теория. Сега всеки със смартфон прави и монтира филми. Но те не са тези филми, които вълнуват и разказват истории. Те са YouTube експерименти и подобни. Не казвам, че е непременно лошо снимането да е достъпно за всички. Лошото е, когато няма осъзнаване на крайния резултат.

instagram.com/stanishev
alexanderstanishev.com





Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н