Хора В КАДЪР Към рубрика

АНТОН ОГНЯНОВ



Той е лаконичен, но за сметка на това знае как да говори на езика на камерата и това е повече от достатъчно. Снимал е доста епизоди на “Столичани в повече”, “Дървото на живота”, “Връзки” и “Под прикритие”, както и няколко късометражни (“Глухарче” и “Детето на океана”) и документални (“Джазта праста, или Кои са българските ноти?”) филма. Има зад гърба си и доооста рекламни и дори няколко музикални клипа за цвят. Името му фигурирa из различни филмови надписи още от 2005 година насам, но опитът започва да си казва думата с времето. Какво още му казва той, което да има да ни сподели на нас - Виж!те сами: 

Какво не знаем за професията на оператора?
Често седи прав повече от 14 - 15 часа дневно. И така може да продължи и седмици. 

Спираш ли да анализираш операторската работа, докато гледаш филм?
Опитвам се винаги, но се получава рядко. Само когато филмът е наистина силен и си изцяло в него.



Кои са нещата, които създават визуалната идентичност на един филм?
Всичко, което се вижда на екрана. Но най-вече историята и подхода, по който тя бива разказана. Преценете сами.

Имаш ли тайни трикове, които използваш в работния процес?
Голяма част от “тайните” се научават в процеса на работа. Иначе винаги отивам на снимки по-рано от всички. Много е полезно.

Какво е първото, за което мислиш, когато прочетеш сценария?
Дали бих го прочел отново.



Сподели ни няколко абсурдни локации за снимки, на които си бил?
Всяко тихо и спокойно място може да са превърне в абсурдна локация при подходящите условия и наличието на 60-70 души екип. Иначе декември месец на плаж или август в подземията на ТЕЦ София е незабравимо.

Репликата на режисьора, която те изкарва извън релси? 
Ако режисьор може да те изкара от релси само с една реплика, по-добре е и за двамата да не снимате заедно.

Остава ли ти време за лични проекти? 
Винаги. Всеки проект е малко или повече личен в тази професия.



Какво прави един филм "операторски”?
Предполагам това, което е на екрана. А то е съвкупност от много елементи и режисурата, която е най-важна и обединява всичко. Филмите се правят от доста хора едновременно. Ако нещата се делят, има нещо нередно.

Какви са според теб осезаемите разлики в индустрията в България и в останалия свят?
Идеите и мащабът. Но най-вече в идеите. Иначе желязото си е желязо и е еднакво и тук, и навсякъде другаде.

Кога за последно забрави, че филмът има оператор?
Когато гледах една анимация. Всъщност и там вече често има оператор, който помага за създаване на атмосферата...



Кои са твоите примери в света на кинематографията? 
Дариус Конджи и Ненад Бороевич. И много други. През последните години датската школа е страхотна във всяко едно отношение. Имат си техен скандинавски стил, който много харесвам. Хубавото на нашата работа е, че, ако имаш желание и шанс, може да се учиш и развиваш непрекъснато.

Умираш, животът ти преминава като на лента. Какви кадри включва той?
Май не ми се е случвало досега. Надявам се, да съм аз, докато карам уйндсърф на голяма океанска вълна. Може и на залез да е. Може и ски някъде да карам.

Какво е отношението ти към дигиталното в киното? 
Този въпрос беше актуален преди десет години. Сега вече е част от него и технологиите напредват непрекъснато. Дигиталното дава такива огромни възможности, за каквито едно време можеше само да се мечтае. Хубавото е, че напоследък има доста големи филми, които снимат отново на лента и това е страхотно. Примерно “Измамените” на София Копола изглежда жестоко и е сниман на негатив.



Каква част заема фотографията в твоята работа? 
Фотографията е основата на професията ни и неделима част от нея. Радвам се, че съществува Инстаграм и там с малко повече ровене има страхотни неща. А на мен, за съжаление, не ми остава много време за нея, поради ред причини. Но, когато ми се получи нещо интересно, ме прави щастлив.

Имаш ли сантимент към снимането на лента?
Всичко има своите плюсове и минуси. И лентата, и дигиталното. Реално целта и на двете е една и съща.

Какво мислиш за дрон операторството?
За пръв път чувам този термин. Не знаех, че се дели в отделна категория. За мен е част от цялото и ако не се използва самоцелно, а с идея и мисъл, предоставя страхотни възможности. 

Какво би казал на някой, който тепърва навлиза в професията?
Здрасти и успех! Както и, че трябва да се кефи наистина на това, което прави. Насила хубост не става.

Какво е бъдещето на киното?
Напред и нагоре... Ако знаех какво е бъдещето по принцип, щях да се замисля сериозно и за много други неща.

vimeo.com/aognianov
ognianov.com/Site/commercials.html




Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н