Хора В КАДЪР Към рубрика

КИРИЛИЗИРАЙ ТОВА


Кирил Златков и Борил Караиванов (снимки: Фелия Барух и Боряна Пандова)


И преди сме казвали, че Кирил Златков е от хората, които са стъпили здраво в няколко области на визуалните изкуства: графика, живопис, дизайн, илюстрация, калиграфия и шрифт. След като завършва “Графика” в НХА, през годините трупа опит и отличия. Освен това е консултант на международни шрифтови издателства по въпросите на българската кирилица. Част е от творческия екип на фестивала “Фотофабрика”, преподавател по типография във Варненски свободен университет, един от вдъхновителите и авторите на манифеста на инициативата „За българска кирилица“ и съмишленик на Борил Караиванов в авторството на темата в този брой.

Борил Караиванов по образование е художник на книгата, но работи последователно в областта на графичния дизайн, рекламата и интернет. Дългогодишен член е на управителния съвет в Българската уеб асоциация и председател на журито в Български награди за уеб. Автор е и на множество публикации в списания като .Net и ProGrafika, както и активен лектор и преподавател в множество работилници и семинари за уеб, графичен и шрифтов дизайн. Той е един от учредителите на инициативата „За българска кирилица“ и основен виновник за фестивала “Типофест” и обученията “Типоклас”, заради което е и един от двамата основни автори в темата на броя.

илюстрации: Кирил Златков
Войната на Копчетата, изд. Точица / Избрани произведения, Даниил Хармс, изд. Факел Експрес

КАКВО Е ТИПОГРАФИЯТА ЗА ВАС?

Кирил: За мен типографията е изключително мощно средство в живота ни да се прояви повече смисъл и красота. Добрата типография действа на всички хора. Лошата също, особено що се отнася до буквите, призвани да говорят на висок глас – думите в заглавията на плакати, корици на книги, опаковки, логотипи, реклами, указателни и информационни табели, както и заглавия и съобщения в електронните медии. Буквите, които са призвани да не бъдат забелязвани – буквите в шрифтовете за дълги текстове - имат още по-важна роля, защото влиянието им е много по-трайно. Това е и полето, в което са насочени голяма част от моите лични усилия – правенето на шрифтове за набор и микротипографията.

Борил: Аз имам теория, че визуалната комуникация се крепи върху гърбовете на три митични кита – илюстрация, типография и композиция. В този смисъл употребата на текст и шрифт под една или друга форма е неизбежна, тъй като е основен инструмент за всеки, който се занимава с някаква форма на дизайн. Дори повече, защото, ако не всеки има отношение към илюстрацията и композицията, то всеки под една или друга форма създава типография. Било като набира и оформя SMS или когато пише бележка, която закача на хладилника. И ако за професионалистите това би трябвало да е тяхната дясна ръка, то за всички останали, това е онзи невидим преносител на информация, който често остава пренебрегнат и неразбран.


Работилница по шрифт от поредицата Typoclass (снимка Боряна Пандова)

ЗАЩО TYPOFEST И TYPOCLASS?

Борил: Typofest започна като опит да се съберат хората от страната, които се занимават професионално с типография, за да представят и обсъдят работата си. Днес фестивалът среща българските дизайнери с водещите им колеги от чужбина, като по този начин подпомага развитието на българската шрифтова сцена чрез създаване на професионани контакти и обмяна на опит. Не маловажно е, че Typofest представя и запознава света с достиженията на българската шрифтова школа, а това мотивира и като цяло подпомага работата на българските дизайнери.

Кирил: Обученията в Typoclass са интензивно запознаване с основите на типографската дейност и шрифтовия дизайн. Извървява се целия път в различни дисциплини, но упражненията са кратки. Целта е участниците да се сблъскат с проблемите в различните области и дейности, но и да добият яснота за важността на отделните етапи. Много от обученията са напълно достатъчни за намиране на практични решения, улесняващи създаването на един шрифт или логична постройка на шрифтова фамилия. Всеки може да открие сам посока и област, в която да задълбочи знания и практически умения.

  • Следваща страница:
  • 1
  • 2

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н