Хора В КАДЪР Към рубрика

ПОРЧЕТИ ОТВА

снимка: Деян Тихолов
 
Може и да не знаете какво е дислексия, но наподобява чувството да четеш всичко по начина, по който четете заглавието… Малко разбъркано и доста объркващо. Дислексията не е заболяване, а специфичен начин на работа на мозъка, който се среща при над 15 % от населението на Земята, което си е доста. Като човек, който познава тези симптоми от първо лице, Кристина Костова прави една голяма крачка, създавайки специален шрифт Adys. Той е съобразен със затрудненията, които дислектиците изпитват при четене, но се възприема безпроблемно и от хората без смущения. Може да го получите съвсем свободно, ако пишете на kris.kostova@gmail.com. За мотивите, предизвикателствата и възможния ефект от този шрифт си поговорихме лично с неговия автор.
 
 
КАКВО ТЕ МОТИВИРА ДА НАПРАВИШ ШРИФТ ЗА ДИСЛЕКТИЦИ?
В последните години работя в приложната страна на изкуството. Винаги съм се стараела това, което създавам, да има още една идея, освен красотата в художествен смисъл. Така естествено дойде и идеята да се захвана със създаването на шрифт за дислектици. Може би и личният ми опит допринесе за това темата да ми бъде близка и бързо да възприема спецификите.
 
КАКВО Е СПЕЦИФИЧНОТО ПРИ ШРИФТА ADYS?
За конструирането на визуално близките знаци използвах различни гредивни елементи. Това аз за себе си наричам немодулното изграждане на знаците. Допълнително е подчертано по-характерното за някои от знаците. Засилени са горните и долните дължини. Окото на буквите е по-отворено. Има леки "деформации" на знаците, които имат задачата да водят окото на четящия. Има уплътняване в основата на всеки знак, което подчертава реда. Увеличени са междубуквените разстояния и разстоянията между думите. 
 
 
КОЕ БЕШЕ НАЙ-ГОЛЯМОТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ПРИ СЪЗДАВАНЕТО МУ?
Целият процес беше предизвикателство. Постигането на консистентност беше една от трудните задачи. 
 
ОТКРИ ЛИ НЕЩО ЛЮБОПИНО ЗА БЪЛГАРСКАТА АЗБУКА, ДОКАТО РАБОТЕШЕ ПО ИЗГРАЖДАНЕТО НА ШРИФТА?
Българската кирилица е създадена със значително по-голяма четимост. Знаци като Ъ, Ь и Ш, Щ  е трудно да бъдат визуално различни. 
 
 
ИМА ЛИ ВЪЗРАСТОВА ГРУПА, КЪМ КОЯТО ТОЙ Е НАСОЧЕН?
Основно е насочен към начинаещите читатели, но също може да улеснява и възрастните такива. Предназначен е за хора с лека до средна степен на дислексия, като не създава дискомфорт за обикновен зрител. 
 
СМЯТАШ ЛИ, ЧЕ ПРОЕКТЪТ ТИ ЩЕ БЪДЕ ИНТЕГРИРАН В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА? 
Първоначалната ми идея беше да създам шрифт за учебниците за начален курс (1 - 4 клас). Няма причина да не бъде интегриран. За жалост обаче образователната система е доста тромава и реформите отнемат години. Но смятам, че това е просто въпрос на време. Междувременно с мен се свързаха логопедични центрове, центрове за подпомагащо развитие, логопеди, ресурсни учители, редовни учители, едно издателство за литература на Лесен език и други. Всички те са запознати с особеностите и искат да помогнат на своите ученици.
 
 
КАКЪВ ОЧАКВАШ ДА БЪДЕ ЕФЕКТЪТ ОТ СЪЗДАВАНЕТО НА ADYS?
Създаване на повече гласност за проблема, повече уверени ученици дислектици и по-спокойни родители.
 
КОЙ ПОДКРЕПИ ИДЕЯТА ТИ?
На първо място преподавателите ми от НХА, катедра Книга и печатна графика. След това мой консултант беше доц. д-р Екатерина Тодорова, преподавател в департамент Здравеопазване и социална работа. С провеждането на тестовата част ми помогнаха TimeHeroes и Център за приобщаващо образование. Други ми дадоха и доста съвети и идеи.
 
 
КОЯ Е НАЙ-ВАЖНАТА ПРОМЯНА, КОЯТО ТРЯБВА ДА СЕ СЛУЧИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА У НАС?
Предметите за изучаване да са част от избираема система, а учителите да имат гъвкав учебен план, спрямо работата им с класа.
 
КОЕ Е НАЙ-ВАЖНОТО, КОЕТО ХОРАТА НЕ ЗНАЯТ И НЕ РАЗБИРАТ ЗА ДИСЛЕКСИЯТА?
Дислексията не е заболяване, а по-различен начин на мислене. Обемно мислене, мислене в картини. Не е свързана с интелегентността. Интересен факт е, че 50% от служителите в НАСА са дислектици.
 
 
ЗА КАКВО МЕЧТАЕШ?
За много неща. Да можем да летим, да се телепортираме, да не мъчим така планетата, да имам клонинг. Накратко - за хармония и спокойствие.
 
 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н