Aнна и идеите, които решават проблеми



Анна Симеонова е художник-плакатист, съосновател и куратор на онлайн платформата за авторски плакати 
plakatkombinat.com. С артистите от нея досега има реализирани 15 изложби в България и по света. Магистър е по “Плакат и визуална комуникация” в Националната художествена академия, а работата ѝ всъщност е по-популярна от самата нея. Неизменно сте виждали плакатите ѝ от рекламните  кампании като “Киномания” на НДК, Новогодишния музикален фестивал, Фестивала на френския филм. В нещата, които прави, прозира и вярата, че “с добър вкус и естетика всичко се постига”. 

Къде се крие силата на плаката?

В ясната идея. За плаката е най-важно какво виждаш. Да е ясно какво ти казва. В най-добрите идеи има ярък визуален виц, който те провокира, усмихва. Казваш си - “Аха”! Кара те да се досетиш какво е скрито. И се кефиш, че си се сетил. Подаваш на зрителя нещо и той го разкодира. Тази игра се случва за секунди и в нея всички са победители.



Кое провокира възникването на платформата Plakat Kombinat?

Липсата на място, откъдето да се купят плакати на съвременни български автори. Направихме онлайн галерията, която постепенно се разсрастна и в момента съдържа над 300 произведения от 40 автори в няколко курирани теми. Исках и да се популяризира повече плаката като медия, която съчетава изкуството и дизайна. Медия, която е същевременно съвременна, стойностна и достъпна.

Кое е най-значимото постижение на Plakat Kombinat?

Това, че действаме като обединена група, която помага на това истинският плакат да бъде ценен. Но постижения са и 15-те изложби - най-голямата, от които беше с 60 плаката в Дома на киното в Рим, Италия. Показахме плакатите от платформата ни и в Ню Йорк, Лондон, Виена, Прага, Тирана, Страсбург, Пловдив, София.



Работите с Френския културен институт в България. Кое е общото между нашите култури?

Като възпитаник на френска гимназия и френски лицей в Мароко обичам френската култура. Това ми помага да усещам по-вярно тяхната идентичност. За французите е важно да бъдат съвременни, развиващи се, извън стереотипите, но същевременно с това да запазват характерния си чар, кокетност, лекота и свободен дух. Смятам, че утвърденият герой от плакатите ми за рекламните кампании на Фестивала на френския филм през послените години съчетава всичко това.

Спечелихте първа награда в конкурса за плакат по повод 70 години Полски институт в България. На какво го отдавате?

Полската школа в плаката е много известна, свободна и авангардна. Опитах се да пресъздам духа ѝ в този плакат, който е посветен на един от световните им художници-плакатисти - Лех Майевски. Реших, че това е най-вярната посока и се оказа, че е така.



Автор сте на много корици на книги. Кое е специфичното, характерното за тях?

Че е важно да пресъздадат общото усещане на текста. Също и стилът, езикът, духът на литературата, за която правя корица, да бъдат синтезирани в една обща посока. Това за мен е по-важно, отколкото да налагам мой авторски стил, който да надделява над книгата. Ще дам пример - има художници, чиито корици на съвсем различни книги са много сходни.

Кои други художници са част от вашето художествено ДНК?

Майка ми е художник-текстилец. От дете съм израстнала сред художници и със сигурност съм повлияна от това. Помня как тя рисуваше с темперни бои - много ценните тогава Talens, аз също се нареждах до нея и рисувах с тях или по-скоро ги хабях. А после стана така, че в Академията и аз работех проектите си с тях.

Художникът, който ме е научил на мислене, е моят преподавател проф. Иван Газдов. Най-важното в нашата професия е мисленето и затова тя е и толкова трудна. В областта на дизайна и плаката се възхищавам от работата на японската школа, тъй като имат съвършено чувство за естетика и композиция и винаги изненадват с идеите си.



Смятам, че дизайнът наистина може да променя света около нас, защото той решава проблеми. Има много примери. Сещам се за Олафур Елиасон, който разработи проекта Little Sun - портативна соларна лампа, с купуването на която дарявате средства, за да може още един човек по света да получи същата лампа. Вече са дарени над 1 милион лампи на места с хора в крайна бедност, които нямат достъп до електричество. Резултатът е впечатляващ - над 2,6 милиона души всъщност са получили светлина от чиста слънчева енергия.

Предстоят Ви изложби с Plakat Kombinat в Музея на хумора и сатирата в Габрово през февруари и март тази година и в Съюза на архитектите България - през март. Какво ще покажете?

В Съюза на архитектите ще покажем плакати, интерпретиращи добрите примери в новата българска архитектура като съпътстваща изложба към интердисциплинарния проект “Графичният дизайн в архитектурата”. А изложбата в Габрово се открива на 6 февруари и е посветена на кирилицата - проектът “Европа на български” разказва визуално различни истории, свързани с българската култура.





Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н