ГРАДСКИ ДЕТЕКТИВ


Илюстрация: Розалина Буркова, лимитиран ситопечат за Print Club London

Защо някой някъде винаги реже нещо с флекс? Този въпрос се превръща в отправна точка за съществуването на подкаста “Градски детектив”, в който Ана Благова и Яна Пункина се опитват да превърнат една градска легенда в обект на документално разследване, което, без да се лишава от своята сериозност, успява да е доста забавно. Хващаме ги малко след излизането на втория им епизод и съвсем пресни, пресни в сферата на подкаст дейността, за да ни разкажат за това как се борят основно с времето, но и за това да има повече подкасти на български език, както и документалистика като цяло.
 
Защо в София винаги някой някъде реже нещо с флекс?
Ще каже художникът Викенти Комитски в епизод номер 1. А иначе вероятно заради здравите корени на “направи си сам” традицията и вечния строителен бум в София.
 
Как ви хрумна да станете “Градски детектив” ?
Вероятно четейки Пол Остър, докато съседите режат нещо с флекс. Неговите герои са убедени, че градът е пълен със знаци, които носят скрит смисъл. Освен това се чудехме защо няма повече подкасти на български и решихме да направим един.

 
Ана Благова
 
Как се създават всъщност тези легенди? Кой ги оценя, следи и "картотекира" като такива?
Създава ги улицата, разбира се, обикновено с помощта на някой с въображение и дар слово. Картотекираме ги ние. Някои са непредумишлено дело на артисти, други като копаенето на софийския плавателен канал, например, са съвсем истински, но абсурдни истории от миналото. Трактовката е по-свободна. Няма да има епизод за Жоро Павето…
 
Що е то подкаст - във вашия случай?
Като документални филми, но за ушите. Историите за градски случки, места, герои и лафове, зад които се крият по-големи истории. Не се събираме в студио - записваме на терен и после монтираме.
Защо избрахте този начин да говорите в интернет пространството?
Привлича ни по-скоро идеята за разказване чрез звук. Интернет е просто достъпен канал. Всъщност предпочитаме героите да говорят. Гласът носи много информация, които текстът и дори видеото заглушават.
 
Как се прави подкаст?
Зависи много от жанра - дали е интервю, коментар, радиопредаване, документалистика. В нашия случай всеки епизод отнема няколко седмици и часове записи, които после се превръщат в история. Всеки обаче ще ви каже, че качеството на звука е много важно.
 
Имате ли тайни "зад кулисите”? 
Изключваме на хората аквариумите, хладилниците и всичко, което създава бял шум.
 
Какво прави един подкаст добър?
Интересни истории, любопитни герои, добър водещ… И в най-добрия случай монтажист-музикант.
 
Кои са платформите, в които подкастите виреят най-добре и от каква публика се хранят? Как се финансират?
Като филмите, подкастите виреят най-добре, когато са на език, говорен от много хора. Онези, които слушаме, се финансират от реклама, дарения и от големи обществени медии като NPR и BBC. Нашият е финансиран от културната програма на българското европредседателство.


Яна Пункина
 
Защо подкастите са толкова популярна медия в чужбина, а у нас са все още нещо по-скоро необичайно?
Яна: Защото тук и на радиото се гледа като на нещо ненужно и отживяло. Освен ако не върти едни и същи 100 хита до пълното им изгаряне. Малко се слуша изобщо, затова подкастите и аудиокнигите не са популярни.
Ани: Защото повечето радиостанции не залагат на този формат, който е един допълнителен начин да открият публика. Защото самите предавания са актуални и остаряват бързо, а вкусът на музикалните редактори не е настроен на честотите на хората, които ползват смартфон. В резултат на което навикът за слушане позакърня.
 
Как ще се развие вашият подкаст?
В най-добрия случай ще остане подкаст и ще пътува и до други градове. Ще стане "пълнометражен".
 
Отживелица ли е радиото в наши дни?
Ани: Аудиоформатите със сигурност не са отживелица и световната популярност на подкастите го доказва. Иначе Българското национално радио има нелоши предавания, макар и скрити между прекомерни количества класика и фолклор. Слушам го в колата и уикендите на село, когато умът ми не е зает - сякаш се пренасям в детството. А Яна работи в радио.
 
Кои подкасти следите с кеф и защо?
Ани: 99% Invisible за градове и архитектура, You Must Remember This за ранната и доста мафиотска история на Холивуд, The Allusionist, всичко около This American Life, Radiolab и особено More Perfect, подкастастът на Radiolab за върховния съд. “Гардиън” също имат готина аудиодокументалистика, както и Би Би Си. В България - музикалното “Фалшименто”.
Яна: Radiolab, Мore Perfect и музикални миксове. Бих искала да слушам много повече, но ушите ми са заети през работния ден.
 
Защо да ви слушаме?
Слушайте подкасти изобщо. Откъснете се от екраните, излезте навън и пуснете нещо в ушите си.

 


Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н