Хореографът Пансън Ким: Страховете ни пречат да бъдем щастливи



Пансън Ким. Запомнете това име. Водещ корейски хореограф, той обича България, живее от няколко месеца в Пловдив, където основа своята GAYA DANCE Company, и усилено учи български език, защото на 7 септември ще докаже в Дома на културата „Борис Христов“, че, да, не само по света, а и у нас се прави стойностно съвременно сценично изкуство. И то какво – танц, куклен театър, музика в едно. 

За първи път екип от България, Корея и Франция създава копродукция в областта на изпълнителските изкуства изцяло в Пловдив – спектакълът CAGED, посветен на темата за преодоляването на страховете. Световната премиера ще бъде гледана не само от пловдивчани и гостите на града, но и от над 20 международни директори на театри и фестивали.


 

С етикет „произведено в България“, CAGED ще се представи за първи път в Града на тепетата и ще пътува зад граница, за да провокира, вълнува и окуражава публиките към едно на пръв поглед простичко, но всъщност доста трудно действие – да признаем страховете, които ни парализират, и да се преборим с тях. Защото само така можеш да бъдем наистина щастливи.

Страховете на днешния човек са много – от старостта, изоставянето и самотата, от мръсния въздух и от болестите, от общуването и намеренията на близките, от анонимността и провала, от смъртта. „Този спектакъл е реакция срещу страха. Също и срещу собствените ми страхове. Това е огледало на уврежданията ни, които CAGED поставя под прожекторите“, казва Пансън Ким в първия си разговор с българска медия.

Срещаме хореографа пред залата, а там кипи усилена творческа дейност –  тримата корейски танцьори Джийон Янг, Бонг Су Ким и Йонгджун Шин демонстрират уникални умения с телата си. Любимият Павел Терзийски е също на сцената, а композитор е Емилиян Гацов. Сценографията е на Никола Тороманов, а зад дизайна на куклите и маските стои Мариета Голомехова – двама от най-големите и доказани български таланти в тази област. Участват и впечатляващите куклени актьори Полина Христова и Стефан Димитров. Френският почерк личи в светлинния дизайн в лицето на Каролин Вандам.


 

„Събра ни щастлива случайност“, загатва Пансън за силния екип зад проекта. В Пловдив корейската чувствителност и самовглъбеност намира подходяща почва за развитие. Не липсват и трудности, подобно на всяко начинание, което се прави за първи път. Пансън обаче има решение - неограничено количество вяра и търпение. „Е, и малко талант“, шегува се той.

 

Опознай страховете, за да се освободиш от тях

 

Целта на Ким не е да поучава или пък да плаши никого, а да покаже, че сами държим ключа от невидимия затвор, където доброволно сме заключили сърцата и умовете си. Той не говори празни приказки и прилича на човек, който има способността да наблюдава, да усеща, да вниква и да пренася всичко това върху танцовата сцена с безкомпромисна прецизност. Определя се като чувствителен човек, който се фокусира върху детайлите. 

Забелязал е, че хората най-често се страхуват от реакциите и възможните действия на околните, а далеч по-рядко се плашат от самите себе си в определени ситуации. 

Питам Пансън дали е успял да пребори своите вътрешните демони, а той отговаря искрено: „Абсолютно не! Не съм успял да пусна всичките страхове да си тръгнат. Не мисля, че има много човешки същества, които успяват. Затова и работя по тази тема. Вярвам обаче, че можем да го направим”. 


 

Пансън Ким – от Корея до Пловдив

 

Пансън Ким става известен първо като един от най-знаковите корейски танцьори на съвременната световна сцена. „Видях за първи път танц по телевизията, когато бях дете. Хареса ми! Може би този конкретен момент ме доведе дотук“, разказва той. Работил е с големи хореографи и компании от Азия и Европа, сред които Жан-Клод Галота, Изток Ковач, Исмаел Иво Еманюел Гат и други. През 2010-а година създава първите си авторски спектакли с международно участие и признание. 

За разлика от танцьорите, които стават хореографи и налагат своя специфичен език и стил на движение на следващото поколение, Пансън не се притеснява да експериментира, да навлиза и да черпи от други области на изкуството и да създава мултидисциплинарни спектакли, какъвто всъщност е CAGED.

 

Живея точно на средата между щастието и нещастието“

 

Пансън казва, че в Корея има добро танцово образование и великолепни танцьори – виждали сме някои от тях у нас, а в чаровния Пловдив го е довела съдбата. „Дойдох за първи път тук през зимата преди две години и половина. България е по-различно място от страните, в които съм бил. Природата е невероятна. Запознах се с много интересни и топли хора. Продължавам да откривам тази страна и опитвам да уча езика“, допълва той. 

Почивката е свършила, Пансън трябва да се върне в залата. И се усмихва: “Не се страхувайте, елате да видите CAGED! Може пък да се срещнете с част от себе си”. 

 

 

CAGED е продукция на Фондация “ЕДНО за Култура и Изкуства” и се случва в партньорство с Община Пловдив, Министерството на културата на Република България, Национален фонд „Култура“, Media Networks и  Европейски Пътища. За повече информация следете Фондация “ЕДНО за Култура и Изкуства” и GAYA Dance Company във Facebook. Билети ще намерите онлайн в мрежата на EpayGo.

снимки: Лина Кривошиева


 

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н