ХОРЕОГРАФИЯ НА ЧУДОВИЩНОСТТА

 

 

Зринка Ужбинец е едно от интересните имена на дванайстото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик". Танцьор и изпълнител с интерес към хореографията, тя е член на една от водещите хърватски независими артистични формации BADco. и един от координаторите на Експериментална свободна сцена (Еkscena) – независима организация, създадена в Загреб за популяризиране на съвременния танц и други форми на сценични изкуства. Сътрудничи си с различни артисти и е съавтор на редица представления в съвременния танц и пърформанс. Завършила е икономика, образователен курс в Центъра за изследвания на жените в Загреб, както и магистърската програма „Хореография и пърформанс“ на Института за приложно театрознание в Гисен, където създава и “Exploded Goo“. Дни преди събитието в София си говорим с нея за тялото, движението и независимата сцена.

 

Каква беше отправната ви точка за “Exploded Goo”?

Това беше моят дълготраен интерес в хореографската идея за монтажираното тяло. В същото време имах личният сремеж да предизвикам идеята за нормираното възприятие за тяло на сцената с рекултивирането на чудовищното тяло чрез много от телата, които се намират „помежду“. Бях вдъхновена от някои дадаистики фотомонтажи и феминистичната употреба на понятия като прекъсване и „глич“.

 

 

В пърформанса виждаме тялото в интеракция с пространството като основен фокус на движението. Какво беше за вас най-ценно в репетиционния процес?

Мисля, че най-ценното за мен беше работата с моите колеги: Ида Даниел, Карлос Франке и Катаржина Каня. Репетициите преминаваха през постоянен обмен на идеи и материали с цел да създадем чудовище от пърформъра. Всеки от нас постоянно обогатяваше процеса с идеи. В края, заедно, оформихме хореография от соло, което вече беше чудовищно само по себе си.

 

Бихте ли споделили как работехте със звука и начина, по който той взаимодейства с тялото на сцената?

Звукът има собствена независима линия в пърформанса и върви заедно с танца. Танц и звук имат своята автономност, понякога се събират заедно, понякога се разделят в индивидуални линии. В близък диалог със звуковия дизайнер Аран Клеербаур изследвахме различни звукови материали и начина, по който кореспондират с материалността на обекти от сцената, движения и реквизит, тогава, продължително репетирахме „усещане“ един на друг по време на изпълнение. И танца, и звука са импровизирани по време на представление – но – импровизирани с осъзнаване за перформативния свят, който искаме да създадем.

 

Какво уещане искате да създадете за публиката?

Бих искала да пробудя постоянни прекъсвания в тяхното възприятие за тяло на сцената.

 

Какво ви кара да работите в сферата на съвременния танц и пърформанс?

Постоянно се вдъхновявам от хора, които вземат участие в живота ми на танцов артист, лично и професионално.

 

Зринка Ужбинец: “Exploded Goo” | 18.05 от 19:30 @ДНК 

antistaticfestival.org/exploded-goo

facebook.com/events



 

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н