Щрих и стих по пътя към триптих

 


Когато поезия и анимация си подават ръка, се ражда “Щрих и Стих”. Този проект ни е на сърце още от първата си поява през 2015 г., когато направи обиколка по фестивали, пред различни публики и дори стигна до изложбена зала. След успеха на първите шест филма Весела Данчева от Compote Collective започва да мисли за продължение и ето, че то е вече факт. Концепцията е същата - режисьорите избират стихотворения и имат свободата да ги интерпретират. “Новите филми се получиха много разнообразни като техника, като цветни решения, като чувствителност и метафори. Освен традиционна рисувана анимация, има изрезков филм и пластелинова анимация, снимани под камера”, разказва ни Весела. Създаването на анимация под камера забавя малко появата им, а по един от шестте филма - “Любов по време на туризъм” по стихове на Петър Чухов - продължава да се работи. На другите пет обаче вече им предстои първа среща с публиката на Международния фестивал за късометражно кино In The Palace, който тази година се провежда във Варна между 19 и 26 септември. А докато тепърва ще имаме възможности да им се наслаждаваме, всеки един от режисьорите сам ни разказва за своята анимирана във филм поезия.


Над Нещата
по стихотворение на Стефан Икога
реж. Ина Николова:



“Над нещата” е филм за живота, който, без да си даваме особена сметка, изтича абсолютно безотказно и бездействието е основният виновник за пропиляните шансове да го осмислим. Следим един индивид, чийто пример - пример в реални условия, би следвало да не следим.

Защо избрахте точно този текст?
Темата на филма е от вечно актуалните. Избрах я, тъй като дълбоко вярвам, че като индивиди имаме повече сила да променим нещата, отколкото ни се ще да признаем понякога. Поезията на автора Стефан Икога е чиста отвъд наивното и много смело осмислена в кода на съвремието ни.



Какво свързва литературата с анимацията и какво е предизвикателството да създаваш анимация по завършен литературен текст?
Литературата е поле, което често търпи интерпретация и прочит отвъд думите. Анимацията също. Когато двете си колаборират по начин, който провокира на духовно, емоционално и естетическо ниво - това е магия. Предизвикателствата да работиш по готов текст се крият в това, че рамката е конкретна, но въображението може да я огъне. Разкриват се колкото трудности, толкова и възможности. Привилегия е да имаш доверието на автор. Привилегия е и той да има твоето.

НАД НЕЩАТА
Стефан Икога
Над съставните части, над телата на динозаврите, 
над големия взрив
, сътворението, след седмия ден,
след още седемстотин милиарда
, примерно, 
сътворен си допивам капучиното,
посветен в изкуството на мързела, 
започвам живота си наново, от утре.
Над смълчаните полета, над средата,
над шосетата
, малките улици, 
скрити на гугълмапс под короните на дърветата,
без да искам, ми влиза дим в окото
и "Мамка му", посветено на всички кланета,
изтъркани лотарийни билети, кутретата в шкафове
и на изпуснатите автобуси и шансове,
и точно толкова рязко се кротвам,
понесен на бавните крачки на комфортната зона,
на която и трябва само една пролет, за да е точно моята.
Над днес, над вчера, над утре и миналата година
е никога и ни се присмива на лекотата,
с която си мислим, че ще ни има, 
дори след като сме направили последния трик  
-
"Обърнат Дядо Коледа" и вместо да влезем,
сме излезнали от комина на крематориума.

 

Плитка Вена
по стихотворение на Марин Бодаков
реж. Йоана Александрова:


 

Филмът ми се казва „Плитка вена“ и е по едноименната поема на Марин Бодаков. Разказва за странното и магическо пътешествие на мъж по вената на неговата възлюбена. Изпълнението е в пластилин.

Защо избрахте точно този текст?
Защото тази поема оставя достатъчно поле за свободна интерпретация. Текстът позволи на въображението ми да се развихри, като същевременно очерта граници и ми даде посока.



Какво свързва литературата с анимацията и какво е предизвикателството да създаваш анимация по завършен литературен текст?
За пръв път правя филм по текст от друг автор. Предизвикателство е да интерпретираш чужда творба, но в същото време, това поставя лимити, които са важно условие за успешно изкуство във всяка негова форма. В самото начало на проекта имахме среща с авторите, което ни позволи да разберем тяхната мотивация и прочит на поемите им. Моята интерпретация беше различна от тази на автора, но той приветства това. Това ми даде огромна свобода да я разгърна през моето лично усещане. Именно тази свобода свързва литературата и анимацията.

ПЛИТКА ВЕНА
Марин Бодаков
Минава по елипсата на шията -
не разширена, но достатъчно широка 
да се придвижват свободно през нея 
сини морета и зелени треви, 
диханията на хубави бебета след 
години и съсиреци вечност.
Тя
е единственото достойно за тебе 
бижу.

 

Екзистенциално
по стихотворение на Анамария Коева
реж. Наталия Атанасова:



"Екзистенциално" е многопластова любовна история, какъвто е и методът ѝ на анимиране - хартиени изрезки, разположени на няколко нива. Рибар и русалка, стремеж за свобода, култ към недостижимото. Изрезките са оцветени с акварел за допълнителна лекота и дълбочина.

Защо избрахте точно този текст?
В търсенето на текст си поставих за цел да намеря произведение на бургаски автор (съгражданин), чийто текст да е свързан с морето и настроението, което носи то. Искаше ми се заедно да успеем да предадем дълбочината, ефирността и соления вкус на тази стихия. Мисля, че с Анамария Коева сме добър тандем.



Какво свързва литературата с анимацията и какво е предизвикателството да създаваш анимация по завършен литературен текст?
Анимацията е киноформата, под която можеш да отпуснеш въображението и лудостта си без особени ограничения, както и в литературата. Провокацията е да позволиш на текста да премине през теб и да го покажеш такъв, какъвто си го усетил и преживял. Да направиш своя трактовка, а не да следваш текста дума по дума.

ЕКЗИСТЕНЦИАЛНО 
Анамария Коева
Виждам люспи
в очите на рибаря
и ме е страх
да не са моите
,
да не би мрежата,
която уж заобикалям,
да ме е хванала
и вече
да свиквам с нея. 
Страхувам се от неизвестното - 
да не стане известно,
да не би оковите
да ме погубят,
преди да съм успяла
да ги осъзная. 
Плувам.
На повърхността 
надеждата на рибаря 
се плъзва
по моите люспи. 

 

Задачи за деня
по стихотворение на Стефан Иванов
реж. Петя Златева:


 

"Задачи за деня" е кратка визуална поезия, в която главната героиня търси бягство от самотата в ежедневните си дребни задачи.

Защо избрахте точно този текст?
Вдъхнови ме бързият ритъм, действията, които отдвеждат до абсолютна статичност,
ненатрапчивото усещане за тъга и безсмислие в поемата. От една страна текстът е много конкретен, от друга - дава свобода за визуална интерпретация.



Какво свързва литературата с анимацията и какво е предизвикателството да създаваш анимация по завършен литературен текст?
Литературните текстове съществуват във всякаква форма и вид. Някои произведения носят силни послания, други - се създават само с цел забавление, служат си със символи и метафори. Всичко това важи и за анимацията. Предимство е да имаш за основа добре написан, хубав текст. Оттам нататък остава само да надграждаш.

ЗАДАЧИ ЗА ДЕНЯ
Стефан Иванов
 
да бутна гардероба до стената 
да простра прането
да отворя прозореца 
да се разнесат изпаренията на лак и боя
че не се трае замайването
да включа фурната –
скумрия с орехи и доматен сос
да пусна музика за компания
или по-добре телевизора за събеседник
спирам фурната
и сипвам порция на призраците
което ме подсеща
да изхвърля боклука 
четките за зъби в банята 
бяха четири
стават три 
две 
за последната 
няма да има 
кой да скърби

 

Последният ден
по стихотворение на Мария Донева
реж. Далибор Райнингер:



Една жена, претоварена с емоции и твърде разочарована от липса на близки, губи сигурност, опитвайки се да намери спокойствие и ред в обърканото ежедневие на града.

Защо избрахте точно този текст?
Текстът вдъхновява с поетична меланхолия, рисуваща образа на есента.
Есента е спомен, красота, тъга, преходност, но и начало, топлина, уют.



Какво свързва литературата с анимацията и какво е предизвикателството да създаваш анимация по завършен литературен текст?
Свързва ги личният светоглед, който поднася своята интерпретация на образи и думи в едно художествено произведение. Предизвикателство е да използваш литературния текст като илюстрация на анимацията.

ПОСЛЕДНИЯТ ДЕН
Мария Донева
 
Ръждиви старчески петна 
нашариха листата.
Не искам да се наранят. 
Трошливото им злато.
Треперещият им финес. 
Въздишките им кротки. 
Последният им ден е днес. 
И първата разходка. 
На тях дори не им е жал
Отронват се красиво – 
през въздуха – до тази кал. 
И нежно я завиват

--------------------------

ЛЮБОВ ПО ВРЕМЕ НА ТУРИЗЪМ
Петър Чухов
 
Видях ги да дъвчат един срещу друг
на Олвера стрийт в оная кръчма
с непрозрачни прозорци, радостна мазнина 
в кухнята и дебели сенки
на сервитьорки с тела, 
по-големи от Мексико.
С разкрачени вилици 
гонеха късчета нежно месо 
в мазолестите чинии.
При всяко дълбоко преглъщане
коленете им се докосваха. 
Накрая тя вдигна чашата 
с бяло ангелско вино,
той изгълта остатъка 
от катранената си бира, 
а певецът горестно пееше 
над олющената китара,
под тънките, звънки мустачки 
и сомбрерото - 
пламнал площад

 









Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н