Кукли без конци



Общото между продукции като „Островът на кучетата“, „Фантастичният господин Фокс“, „Франкеуини“ и „Кошмарът преди Коледа“, е че са куклени анимации или с други думи стоп моушън. Това е техника, използвана в продукцията на анимационни филми, която работи с физически манипулирани фигури и обекти в индивидуално заснети кадри. Снимките се наслагват и произвеждат илюзията за движение и динамика. Често фигурите и обектите са направени от пластилин, глина или други ковки материали, които позволяват лесното им манипулиране. Но защо този трудоемък процес не получава достатъчно признание?



Една от причините, поради които този вид изкуство е недооценен, е че от текстурата и цялостния облик на анимацията лъха суровост и грубост и движенията рядко избягват накъсания си облик. Не отричаме красотата на 2D анимациите, които сътворяват поглъщащи светове чрез рисунки или компютърна графика, но точно в това се крие чара на стоп моушън анимацията. Тя не превъзмогва пределните на материалния и осезаем свят, а напротив, възползва се от ограниченията му. Това придава вълнуващия аспект на стоп моушън анимацията, а именно доказва необятността на човешкото въображение и иновативност, колко много може да бъде комуникирано и колко детайлен свят може да бъде създаден дори само от подръчни материали. Визуалното изживяване не може да бъде репликирано - мимолетност, която го прави неповторимо.



Например, използването на памук за създаването на илюзията за пушек или облаци е безспорно оригинално. Навежда към мисълта колко други ежедневни предмети могат да представляват нещо немислимо. Точно поради тази причина един въображаем свят се доближава до реалността и придава на цялостното произведение на изкуството аура на действителност и правдоподобност.

В 2D анимациите рисунките и скиците минават през хиляди корекции от различни членове на екипа на продукцията и създателя има ограничен творчески контрол, докато в стоп моушън анимацията съществува граница единствено между създателя и обекта. Действието е директно приложено върху обекта, визията на артиста се отразява пряко върху куклата. В игралните филми, например, актьорите са посредниците между визията на създателят и завършения продукт, като в процеса добавят своята интерпретация към героите и действията.



Невъзможно е стоп моушън анимацията да ни е безразлична осъзнавайки, че всеки кадър е педантично точен, всяко мигане на героите е отделен кадър, всяка дума - синхронизирана с формата на устата. Това разбиране добавя допълнителен слой на майсторство в представата на зрителите и ни кара да оценяваме гледаното повече. Трудоемкостта е избрана нарочно. Защото няма друг формат във филмовото изкуство, който да надхвърля границите на фантастичния и илюзорен свят, като същевременно разчита единствено на обозримия свят за реквизит.



Тази година можем да очакваме на голям екран продължения от поредиците на за "Овцата Шон" и "Бягството на пилето", както и озвучения от Хю Джакман и Ема Томсън Missing Link заедно с вълнуващата адаптация на “Пинокио”, режисирана от майстора на свръхестественото във филмите - Гийермо дел Торо.


Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н