ТАНЦИ МАНЦИ

Let’s dance! Зиги Стардъст вече се прибра при звездите, но ние продължаваме да си танцуваме на това парче. В последно време все по-често го чуваме из клубовете и въобще местата, на които ходим да разпускаме. Ако и с вас е така, значи ходите на по-добрите локации за тази цел. Докато се въртим и кълчим кълки, се замислихме за хората, които правят това много по-осъзнато от нас. С мисъл, с чувство и въобще като изкуство…

Постиженията сред танцуващите са прекрасни и тъй като езикът, обемът и средствата на изразяване там са по-сложни са събиране в текст, изглежда по-рядко се радват на медийно внимание. Трудно се пише за полета на духа, когато крилете му са движещи се ръце и крака; когато не устата, а тялото е органът, който ни говори.

Ние си избрахме да се фокусираме върху съвременния танц и пърформанс, защото нещо ни убягват в по-масовото медийно говорене и ни се прииска да поправим това. Без претенция за изчерпателност. В България има процеси, събития и хора в този свят, които заслужават прожекторите да са насочени към тях. Защото създават емоция, защото се борят за тази емоция, за своя свят, създават следа, създават последователи и публика. Вярно - не широка, но пък качествена.

Този танц няма определения, няма правила, няма школи. Той подлежи на собствен поглед и интерпретация. Позволява всякаква намеса - технологична, артистична, дигитална, аналогова, философска. В него сякаш се диша по-лесно, затова и много от волните птици на сцената на съвременния танц и пърформанс не го заменят за нищо. И ние така.

 

снимка: Георги Величков

 

Къде свършва танцовото представление и къде започва пърформансът? По какъв начин двете форми се преплитат и допълват? Решихме да се изстреляме на сцената на съвременния танц и да видим какво се случва там. Само че избор от няколко представителни спектакъла се прави трудно. Затова избрахме да се доверим на преценката на Гилдията за съвременни изпълнителски изкуства. За ориентир използвахме техните номинации за тазгодишните награди "Икар", които вече четири години се опитват и то сравнително добре да отсяват най-доброто в този сектор. За този шеметен и шарен полет взехме с нас Ангелина Георгиева. Като неразделна част от платформата „Нови Драматургии” и от фестивала „Антистатик” тя се ориентира отлично из тези пространства и е чуден компас за по-непросветените. 

 

НЯКОИ ВЪПРОСИ ЗА СЪВРЕМЕННИЯ ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС

от Ангелина Георгиева

 

 

Какво се случва в съвременния танц и пърформанс: 

Наскоро във Фейсбук един от активните танцови артисти сподели ентусиазирано, но и провокативно, радостта си, че „с настояване и упорство използването на „съвременен танц и пърформанс“ днес изглежда вече утвърдено. И действително, догодина Фестивалът за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ в София има 10-годишен юбилей. НДК определи за фокус на новооткритото в него пространство ДНК именно съвременния танц и пърформанс. Фестивалът One Dance Week в Пловдив вече също носи това определение. Нов фестивал – Vertigo, се създаде и във Варна. Центърът за съвременен танц „Дерида“ в София с образователните си програми създава нови изпълнители и дава възможност все повече хора да се въведат в него. Предстои за четвърта година да се раздадат наградите „Икар“ в тази категория. В академиите и университетските специализирани програми вече може да се открие и такава дисциплина. Голямата новина от последните десет години е, че усилията на няколко поколения в танца и театъра наистина доведоха до разпознаваемост и развитие на съвременния танц и на пърформанса като гранична форма.

Какво е съвременен танц и пърформанс:
Откровеният отговор е, че няма предзададено определение. Всеки артист има свободата сам да го формулира, като създава подходи и методи за артистична работа въз основа на собственото си разбиране за тялото като изразно средство, материал, обект, както и за хореографията като изграждане на отношения във времето и пространството. Но все пак днес значението им се търси отвъд представата, че тялото и движението дават видим израз на вътрешния свят и на емоциите. По-скоро разглеждат тялото и неговите образи като процес на формиране – социален, политически, индивидуален, концептуален, физически, плътски, енергетичен, естетически…

Кои са артистите:
По сложни причини българският съвременен танц и пърформанс се отличават с малко, но силни артисти, всеки от които има собствени отговори на горния въпрос. Номинираните за „Икар“ 2016 са сред тях, но има и още. Галина Борисова удържа в причудливи и вълнуващи форми линията на танцовия театър (вж. „Антигона – това съм аз“). Когато работят заедно, Ива Свещарова и Вили Прагер от „Брейн Стор Проджект“ винаги тръгват от силен концептуален въпрос, често свързан със самия процес на правене и представяне на изкуство. Вижте „Нашето последно па де дьо“ например, където взимат като изходен материал представления на Галина Борисова и ги цитират, копират и реформулират, изпитвайки границите на авторството. Живко Желязков от Танцова компания „Дерида“ развива силов, атрактивен, насечен и динамичен танцов език (вж. „Дзен плей“). Станислав Генадиев и Виолета Витанова от „Creative Box“ са изключително професионално тренирани изпълнители и оригинални танцови хореографи – следете ги. Мирослав Йорданов търси свой хореографски подход в представления, силно концентрирани върху тялото като заредено с ексцес и желание (вж. „Саломе“). Мила Искренова и Росен Михайлов също са имена, които не бива да се пропускат. Това е т.нар. „естаблишмънт“.

Къде да гледате съвременен танц и пърформанс в София:
Сложен въпрос. Възможните отговори са: Центърът за съвременен танц „Дерида“, където едно от работните студиа се преобразува в сценично пространство; понякога - Център за култура и дебат „Червената къща“, театър „Сфумато“, сцената на балет „Арабеск“ и в ДНК, което програмира вече повечето съществуващи танцови продукции. А те никак не са много. На повърхността изглежда, че „в днешно време всеки се занимава, организира, продуцира съвременен танц“, както продължава цитираният в началото пост. А той едва затвърдил се, отново е на изчезване. Поради обичайните причини: липса на регулярно и достатъчно финансиране и условия за продуциране и представяне. Затова: опознайте го… докато го има.

По темата си поговорихме с:

НЕОН

МАТЕМАТИКА НА СЪРЦЕТО

OPERVILLE

 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н