ИЗ ГАЛЕРИЙНИТЕ ПОТАЙНОСТИ

Правдолюб Иванов мнозина помнят като автор на едни от най-силните лозунги от протестите през 2013 г. Но в творческите среди е по-известен като уважаван и ценен художник и то сред най-активните от средата на 90-те до наши дни. Автор е не само на картини, но и на инсталации, скулптури, фотографии, а от известно време се занимава и с видео. В работите му почти винаги се усещат въпроси - какво и къде е мястото на изкуството в съвремието ни, затова го и потърсихме за разсъждения по темата ни този месец, свързана с галерийните пространства. 
 
Sariev Contemporary, Art Brussels, 2015
 
Да започнем с отговора на въпроса каква е разликата между музей и галерия. Първата институция купува и съхранява произведения, а втората ги продава. Общото е, че и двете институции излагат, представят и защитават качеството на своите автори. Много от музеите предлагат и временни изложби, понякога с външни кураторски проекти, и по този начин разширяват полето на собствените си колекции. Разликата между музей и галерия е добре да се научи още в първи клас, за да не стигаме до културни оксиморони, като “Музейна галерия”.
 
Rada Boukova, Sariev Contemporary,  Istanbul Contemporary, 2015
 
На българската галерийна сцена, по мое мнение, нещата са много постни и редуцирани до една единствена комерсиална галерия, която работи професионално и в международен контекст. Това е Sariev Contemporary в Пловдив, която инвестира в представяне и промотиране на своите автори както в страната, така и на големи чуждестранни панаири на изкуствата. Това е жалко, защото участието на повече галерии в такива изложения би повишило интереса към българското изкуство. Но как да стане това, когато повечето места, наричащи се галерии, са всъщност магазини за сувенирни картини и малка пластика? Има и такива с формиран лист от сериозни автори, но им липсва желание да рискуват извън удобството на локалната сцена и колекционери.
 
Sariev Contemporary, Istanbul Contemporary, 2014
 
Всеки галерист има собствени мотиви за подбора на лист от автори. Вероятно следва своя индивидуален вкус и предпочитания, съчетани с пазарна логика, която не винаги е доминирана от идеята за лесна печалба. Галериите, които рискуват, които се опитват да наложат и убедят колекционерите в качествата на своите автори, са истински ценните и заслужаващи уважение медиатори между художниците и пазара. От това зависи и функционирането на една добра галерия – смелост, вяра в качествата на нейните автори и упорита работа, свързана с немалък финансов риск. Успехът на артистите зависи до голяма степен от общите усилия на автор и галерия. Това е синергия, в която трудно може да се определи граница, въпреки че всяка страна върши своята специфична работа от общия процес. Подкрепата е взаимна, включително и в трудни моменти. Индивидуалните успехи на авторите с участия в големи изложби и биеналета подкрепят от своя страна галериите и тяхната видимост. За участие в арт панаири те кандидатстват със CV от изложби и минали участия, както и лист на авторите, което всъщност е профилът на галерията. Конкуренцията е огромна и одобрението за участие вече е само по себе си признание за качествата на дадена галерия и нейните автори. Наличието само на финансов ресурс не гарантира такова участие.
 
Sariev Contemporary, Art Cologne, 2016
 
Галериите са специализирани места за любопитна публика и колекционери, хора, изкушени от изкуството. Много от съвременните галерии, тип “white cub”, нямат дори витрина към улицата, за да разчитат на случайни минувачи за публика. Затова усилията за вкарване на публика трябва да са насочени по-скоро към музеите и отворените независими пространства за изкуство. Това са местата, където започва изграждането на интерес, разбиране и любопитство към изкуството, в това число и към съвременно изкуство. Този интерес би трябвало да се култивира още в ранна училищна възраст чрез учебни програми, както е в много държави, които отдавна са интегрирали интензивното изучаване на тази материя. Качеството на живот и този вид образование са неразривно свързани.
 
снимки: Правдолюб Иванов, архив
 
 
 

Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н