КРЪГЛА ПЕТИЦА: МУЗИКА



илюстрация: Borislava Willnevermadeit



МУЗИКА


Слагаме слушалките и се абстрахираме от заобикалящия ни шум или тишина. Превъртаме парчетата и изпълнителите, които са ни минали през ушите през последните пет години. Концерти, партита, музикални фестивали и отделни единични събития, които са ни доставили слухово удоволствие. Сред тях изпъкват организации като Falshimento, които ни докараха имена като Gonjasufi, Saul Williams, Kojey Radical, финландците K-X-P и дори събраха на едно място Лиса Джерард от Dead Can Dance с Мистерията на българските гласове. Другите верни борци за разнообразие в музикалната програма на столицата са „Аларма пънк джаз”, които целогодишно си организират какво ли не. Симпатично се появи и концепцията за концертите Sofar, които целят да вкарат музика на живо директно в дома ти, само да искаш. KinK продължава да държи челното място в класациите на RA за електронен лайв, а по нашите ширини се появиха и изпълнители като Стругаре, който спокойно може да мине за нещо като български Ghostpoet. Партитата започнаха да се изнасят от стандартните барчета и клубове и да ходят по разни житни полета, по покривите, в контейнери или телевизионни студия. Определено се въздигна и местният имидж на плочата, която някак излезе от образа „нещо прашно от скрина на баба” и се превърна в „ако го нямаш на плоча, начи нищо не си чул”. Това съответно увеличи гъстотата на магазините за плочи и винил базарите, което си е добър тренд откъдето и да го погледнеш.

Вещият поглед към музикалната ни среда обаче оставихме в ръцете на Андрей Пеев. Той е от хората, които не се отказват да преследват желанието си нещата в музикално отношение у нас да придобият онзи вид или поне нюанс, който той наблюдава и като публика, но и професионално по целия свят - в клубно, фестивално и концертно отношение. Затова е сред основателите на организации като Cotton Records, Reel Feel и Keen Acts, а междувременно винаги е поддържал музикалния ни слух и танцувални способности и зад пулта като част от Sirius & Methodikal или просто като Makopa или Rabi Peev.



Андрей Пеев, снимка: Стефан Ботев

* Нощен живот - барчета и клубове
Всяка година в София се усеща все повече разнообразие от нови барове, а няколкото музикални клуба се опитват да развиват и надграждат музикалната си програма не само като венюта с интересни външни продукции, а и собствена програма. През последната година покрай повечето опции за нискотарифни полети уикендите идват доста чужденци, които са потенциална публика за такива места и дано този тренд се запази. Има все повече интересни пространства като „Ателието”, студио „Орфей”, Underground gallery/studio и други, които ще привличат вниманието. Въпрос на време, според мен.

 

* Концерти и партита - интересни ивенти

Противно на надеждите ни за разнообразие, но в унисон с всекидневната реалност, все още не сме свидетели на постоянство в клубната култура и музиката на живо. Особено с от цял свят. Липсва ни цвят и малко повече поглед встрани, извън шаблона и обичайните популярни течения и суета. Няма жив и интересен град с ъндърграунд и вълнуващи събития, които не разчитат на постоянни инвестиции от всички посоки. Почти няма и реални, кадърно работещи органични екипи в независими и авангардни проекти, които да не висят на клона на нечие неадекватно финансиране, както и активна, лоялна и жадна за купон публика - необходимата маса хора, която явно липсва тук.

 

* Фестивали
Макар и „безплатно” да е мръсна дума в музиката, София си има джаз фестивал, който накара в един уикенд хиляди хора на едно място да слушат ДЖАЗ - нещо, което преди 5 години звучеше малко sci-fi. Aко сега успеят още известно време да задържат нивото и развият тази платформа в нещо по-сериозно, ще е фантастично! От по-нишовите, но качествени опити, е Мeadows In the Mountains в Родопите - пример за това как има публика за всичко, ако знаеш и правиш нещата, както си искаш. Обратният пример на този е преместилият се от Банско в Андора фестивал Horizon - чудесно съдържание и събитие, което не успя да намери адекватната си среда и смислена подкрепа на локално ниво…

 

* Авторска музика / продуценти 
Ако има някой, чиято музика и лайв презентация е търсена и слушана из целия свят, то това е Страхил Велчев - КiNK.

* Организатор / публика тенденции 
Все повече се усеща комуникация между организатор и публика. Сякаш вече има някакъв адекватен минимум санитарно ниво на обратна връзка и социалните платформи определено помагат на всички това взаимоотношение да се подобрява. И тук обаче липсва финансов ресурс в правилните ръце и отново - активна маса хора с малко повече кеш в джоба и желание за купон. Има стотици организации, платформи, фестивали и събития и често малка и съвсем недостатъчна критична публика.

Цялата тема можете да прочетете ТУК.



Календар

  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н