"Аз съм Ив Тошайн, мога ли да ви помогна с нещо?" По този начин би се представила родената в София през 1980 г., но отдавна установила се в Австрия, съвременна артистка, ако се запознава със 76-годишна жена на гарата в Мездра. В крайна сметка за какво ѝ е да споменава, че е участвала в изложби в Ню Йорк, Сиатъл, Чикаго, Букурещ, Инсбрук, Гданск, Виена и Милано и е била съосновател и куратор на ежегодния панаир за авангардно изкуство PAPKFAIR?
Ив Тошайн открива, че изкуството я е избрало, на 10-годишна възраст, когато нейна рисунка е номинирана за участие в международна изложба в Япония, за която са кандидатствали над 2000 деца от цял свят. Задържа се в Националната художествената академия за две години, преди да се насочи към Академията за изящни изкуства във Виена. Тя е мултижанров творец и съосновател на художествения лейбъл XXXXism TOSHAIN / CEEH. През 2018 г. беше част от групата от мъже и жени активисти, които бяха арестувани след осъществяването на антивоенния пърформанс “Mир-Mиру-Friede” на Червения площад в Москва.
Какво Ви подтикна към създаването на художествения лейбъл XXXXism TOSHAIN / CEEH?
XXXXism TOSHAIN / CEEH се противопоставя на идеологиите като такива (затова частицата "ism" в логото винаги е зачеркната) и е база за институционална критика, като работи както на нивото на дискурса, така и на това на пърформанса. Ако съвременното изкуство в най-жизнения му вид окупира онези културни граници, където се осъществява промяна и представлява средство, което поставя под въпрос и променя ценности и практики, то тогава художественият ни лейбъл XXXXismTC е създаден да действа точно на тази културна граница.
фотограф: Sasa Felsbach
Първоначално се занимавате с изобразително изкуство. Защо се насочихте към съвременното такова?
По принцип съвременното изкуство също има изобразителна форма, разликата е в съдържанието! За да е истинско, изкуството трябва да е автентично, а за да е автентично, то може да бъде само съвременно. Въпросите, които ме вълнуват като художник, се отнасят до света, в който живеем днес и сега.
Можете ли да разкажете за акции, в които вземате участие? В България популярност доби пърформансът "Мир".
"Mир-Mиру-Friede" е нелегален, антивоеннен пърформанс за МИР, показан на публични места във Виена, както и на 57-ото биенале във Венеция през 2017 г.. Кулминационният пърформанс беше през 2018 г. на Червения площад в Москва. В акцията участвахме десет мъже и жени активисти, облечени с бронирани жилетки, броени минути след което бяхме арестувани. На бронежилетките с невидима боя, произведена за военни цели в САЩ, бяха написани послания за мир на артисти от различни конфликтни точки по света. Посланията ставаха видими само с помощта на уреди за нощно виждане.
Сред слоганите бяха: GO BOMB YOURSELF на Амманула Моядиди от Афганистан, HE KILLS ME, HE KILLS ME NOT на Парасту Форуар от Иран, чиито родители биват убити от режима, LOST BOYS на преследвания и живеещ в САЩ руски художник и активист, борещ се за правата на хомосексуалистите Слава Могутин, германецът Олаф Николай и неговото KEINE HEIMAT (Нямам Родина), американецът Лоурънс Вийнер с HERE TODAY, HERE TOMORROW.
Ив Тошайн, Nomos Basileus
Кои артисти и колективи бихте посочили за пример за успешни форми на протест?
Банкси! Британският художник е финансирал купуването на спасителен кораб за мигранти, спасил 89 души, сред които 14 жени и 4 деца, пътуващи от Северна Африка до Европа. Корабът носи името на френската феминистка и анархистка Луиз Мишел (1830-1905). Той е украсен с рисунки на Банкси като момиче в спасителна жилетка, което държи в ръка спасителен пояс във формата на сърце.
Какво е за Вас статуквото и какво е отношение Ви към него като артист?
Относно статуквото XXXXism TOSHAIN / CEEH написахме oще през 2014 г. манифест – едновременно призив, апел и обръщение към обществото. Част от него гласи:
„Цели се високо и не очаквай някой художник или артистична група да дойде и да те спаси от мизерията и липсата на въображение на късния капитализъм и неговия лайфстайл. Няма такъв спасител извън системата, той живее единствено в теб самия. Отворѝ очите си към нещата, които не разбираш, и към тези, които са нови. АМИН!“
Каква е ролята на изкуството днес?
Ролята на изкуството днес е да задава въпроси: неудобни, лични, болезнени, обществени, политически. Ролята му е да бъде безстрашно!
фотограф: Sasa Felsbach
Съществува ли изкуство на протеста и какво е характерно за него, ако то съществува?
Знаете за групата FEMEN, които станаха известни с международни topless протести. Те не са артисти и не са арт група, но техният протест се превърна в пърформанс и произведение на изкуството.
Кои са трите най-актуални теми за Вас като артист в този момент?
Демокрация, истина и любов.
Решавате да направите пърформанс или инсталация, вдъхновени от пандемията с COVID-19. Разполагате с вътрешен двор на къща, люлка, закачена на дърво, моторна резачка, жълто гумено пате, чайник и виолончело.
Акцията е реална и аз вече съм си осигурила нужните матерали. Тя се състои от един километър вериги с тегло половин тон."Преживях" локдауна в България. Международните и национални ограничения на основни граждански права представляват обект на проучване и основен въпрос, който поставям чрез инсталацията.
Какви трайни последици ще се появят след непосредствената криза? Има ли риск епидемията, причинена от COVID-19, да доведе не само до глобална икономическа криза, но и до сериозна опасност за демокрацията, свободата на словото или европейската и международната солидарност?
Инсталацията ще бъде представена в рамките на самостоятелната ми изложба в галерия Monev Contemporary тази година в София и се открива на 15 октомври. Поканени сте!