Или магазинът, в който пълната кошница спомага за празен кош
Започнахме с най-основните неща от ежедневието – разделно събиране на отпадъците, памучна торбичка за пазар и многократна бутилка за вода. За нас това са малки стъпки, с които човек значително може да намали пластмасовия си отпечатък, без да влага много усилия, време и пари.
Кое беше най-голямото предизвикателство в личен план в началото и как го преодоляхте? А кое ви затруднява сега?
Едно от най-големите предизвикателства в началото дойде, когато осъзнахме, че сме напълно заринати от пластмаса навсякъде около нас. Започнахме да четем различни репорти, да гледаме повече документални филми и да се интересуваме като цяло по темата, но това ни накара да се чувстваме някак си незначителни в голямата картинка. Именно тук се оказа съдбоносно решението ни да не се оставяме по течението, а да използваме точно този момент на разколебаност, за да направим нещо по въпроса. Така възприехме нашата мисия да помагаме на повече хора да живеят с по-малко пластмаса и продължаваме да го правим все още, вече 4 години по-късно.
В началото някои неща ни се виждаха непосилни – като това как да заменим цялата пластмаса от банята например, но постепенното изграждане на навици и постоянството ни помогнаха да превърнем новите си безотпадъчни навици в начин на живот.
Днес ни затрудняват хранителните продукти – има нишови магазини, които предлагат насипни храни, но са единици и когато става въпрос за ежедневно пазаруване, на моменти мисията за безотпадъчно пазаруване става сложна.
Ние сме оптимисти и вярваме, че „зелената“ промяна се случва и наченките за това са налични и днес. Директивата на ЕС, която забрани някои еднократни продукти е в сила вече повече от година, а транзицията към кръгова икономика е заложена като приоритет в Европейския зелен пакт.
Ролята на бизнеса също е ключова. Ние имаме директен поглед върху операциите на един малък към среден бизнес като нашия. Можем от първа ръка да кажем, че потенциалът за спестяване на отпадък в един бизнес е огромен.
Не трябва да забравяме обаче и, че всички ние като потребители имаме силата да променяме нещата.
Първото ви съвместно начинание в тази посока е сайтът EcoSwitch, в който предлагате основно продукти, които не използват пластмаса за еднократна употреба. Какви са впечатленията ви за клиентите - нараства ли броят им и можете ли да обобщите преобладаващия профил? Има ли интерес и извън големите градове?
Стартирахме Eco Switch през 2018 г. и спокойно можем да кажем, че от тогава до днес виждаме как нараства не само броят на клиентите, но и като цяло се отдава все повече внимание на замърсяването с пластмаса. През тези години се запознахме с много хора и организации, които правят нещо по въпроса, а също така се появиха и нови зелени бизнеси, което нас може само да ни радва. Голяма роля играят и медиите, където все повече се засяга темата.
Останахме приятно изненадани още в началото на Eco Switch като започнахме да виждаме поръчки от много малки градове и села и въпреки че ядрото от наши клиенти са от големите градове, то в никакво положение не можем да изключим и малките градове и села, което е супер.
Противно и на очакванията ни, че от нас ще пазаруват само млади хора, виждаме, че интерес има и от по-възрастните и това много ни радва. Определено можем да направим ясно разграничение между половете обаче – над 90% от нашите клиенти са жени.
Доста често ни питат за пътуването със самолет и там има няколко трика, които можем да споделим. Мит е, че метални бутилки и чаши са проблем при проверката за сигурност - достатъчно е да са празни. Ние минаваме с празна бутилка и след това си я пълним. На все повече летища виждаме refill станции за вода.
Няма проблем да минете и със своя храна – ние си носим домашно приготвени сандвичи във восъчни пликове и така спестяваме найлонови опаковки от сандвичите, които се предлагат в самолета (а е и по-вкусно и евтино).
За козметиката пък може да заложите на нетечни алтернативи – например твърд шампоан, балсам, сапун, таблетки паста за зъби. Така багажът ви е по-компактен и не ви се налага да се съобразявате с ограниченията за течности.
Кои са любимите ви дестинации за отдих или забавление?
Обичаме да разнообразяваме и комбинираме морето с планината доста често. Все по-често откриваме приятни и нови за нас места в България за отдих.
За забавление сме често по концерти и фестивали. За концерта на Arctic Monkeys се наложи да затворим магазина, понеже всички от екипа имаха билети.
Новата градска локация за култура, забавление и срещи предлага за всеки по нещо: от слушане на албуми и интимни представяния на артисти до вечери, посветени на коктейли и плочи и DJ сетове със стрийминг на живо
Марин Петков, основател на артистичния колектив MP-STUDIO, организатор на фестивала LUNAR и арт директор на Festival of Lights International за влиянието на архитектурата върху процеса на създаване на едно светлинно произведение, усещането за “скритите пластове“ на града и четвъртото издание на Фестивалът на светлините в София
В новото творческо пространство предстоят няколко работилници и курсове по керамика, в които да развихрите въображението си