Анна Димитрова и Стойчо Наков са партньори както в живота, така и в “зеления” бизнес. По професия тя е специалист по софтуерно тестване и Scrum Master (специалист по методологията за управление на проекти) в IT сферата, а той пет години се занимава с управление на екипи в корпоративния свят, преди през 2018 г. и двамата да се превърнат в главни действащи лица на сайта Eco Switch. В средата на 2021 г. поемат от основателя Марин Янков и щафетата по управлението на Station Zero – специализирания магазин за насипни препарати и козметика или такива без опаковка, както и за природосъобразни аксесоари и артикули за домакинството. И двамата дават личен пример за живот с по-малко отпадък. Обичат природата, животните, пътешeствията, добрите концерти и харесват усещането да правят добро. Когато не са в магазина, може да ги видите наоколо със сандвич в ръка или в парка да кроят планове за допълнително спестяване на отпадъци, а в мечтите си виждат как Station Zero се мултиплицира и простира от столицата до морето.
Спомняте ли си кое конкретно ви накара да преобърнете навиците си и кои бяха първите ви стъпки към намаляване на отпадъка, който създавате?
При нас всичко дойде с осъзнаването, че имаме огромен глобален проблем със замърсяването с пластмаса. Нямаме си конкретен „а-ха“ момент, но определно силно ни въздействаха документалните филми на Дейвид Атънбъро.
Започнахме с най-основните неща от ежедневието – разделно събиране на отпадъците, памучна торбичка за пазар и многократна бутилка за вода. За нас това са малки стъпки, с които човек значително може да намали пластмасовия си отпечатък, без да влага много усилия, време и пари.
Кое беше най-голямото предизвикателство в личен план в началото и как го преодоляхте? А кое ви затруднява сега?
Едно от най-големите предизвикателства в началото дойде, когато осъзнахме, че сме напълно заринати от пластмаса навсякъде около нас. Започнахме да четем различни репорти, да гледаме повече документални филми и да се интересуваме като цяло по темата, но това ни накара да се чувстваме някак си незначителни в голямата картинка. Именно тук се оказа съдбоносно решението ни да не се оставяме по течението, а да използваме точно този момент на разколебаност, за да направим нещо по въпроса. Така възприехме нашата мисия да помагаме на повече хора да живеят с по-малко пластмаса и продължаваме да го правим все още, вече 4 години по-късно.
В началото някои неща ни се виждаха непосилни – като това как да заменим цялата пластмаса от банята например, но постепенното изграждане на навици и постоянството ни помогнаха да превърнем новите си безотпадъчни навици в начин на живот.
Днес ни затрудняват хранителните продукти – има нишови магазини, които предлагат насипни храни, но са единици и когато става въпрос за ежедневно пазаруване, на моменти мисията за безотпадъчно пазаруване става сложна.
Много хора все още намират за трудоемко и времеемко да мислят за отпадъка от продуктите, които ползват. Какво според вас трябва да се промени, за да стане грижата за по-малко отпадък по-масова?
Промяната трябва да е в три основни направления – законодателство, бизнес и личен план. Хората намират за трудоемко да се справят с целия отпадък до голяма степен, защото изначално линейната икономика, която насърчава производството на все повече и повече ни е довела до момент, в който ние сме заринати от нови и по-евтини продукти, които се чупят съмнително бързо.
Ние сме оптимисти и вярваме, че „зелената“ промяна се случва и наченките за това са налични и днес. Директивата на ЕС, която забрани някои еднократни продукти е в сила вече повече от година, а транзицията към кръгова икономика е заложена като приоритет в Европейския зелен пакт.
Ролята на бизнеса също е ключова. Ние имаме директен поглед върху операциите на един малък към среден бизнес като нашия. Можем от първа ръка да кажем, че потенциалът за спестяване на отпадък в един бизнес е огромен.
Не трябва да забравяме обаче и, че всички ние като потребители имаме силата да променяме нещата.
Първото ви съвместно начинание в тази посока е сайтът EcoSwitch, в който предлагате основно продукти, които не използват пластмаса за еднократна употреба. Какви са впечатленията ви за клиентите - нараства ли броят им и можете ли да обобщите преобладаващия профил? Има ли интерес и извън големите градове?
Стартирахме Eco Switch през 2018 г. и спокойно можем да кажем, че от тогава до днес виждаме как нараства не само броят на клиентите, но и като цяло се отдава все повече внимание на замърсяването с пластмаса. През тези години се запознахме с много хора и организации, които правят нещо по въпроса, а също така се появиха и нови зелени бизнеси, което нас може само да ни радва. Голяма роля играят и медиите, където все повече се засяга темата.
Останахме приятно изненадани още в началото на Eco Switch като започнахме да виждаме поръчки от много малки градове и села и въпреки че ядрото от наши клиенти са от големите градове, то в никакво положение не можем да изключим и малките градове и села, което е супер.
Противно и на очакванията ни, че от нас ще пазаруват само млади хора, виждаме, че интерес има и от по-възрастните и това много ни радва. Определено можем да направим ясно разграничение между половете обаче – над 90% от нашите клиенти са жени.
В средата на 2021 г. поехте работата по Station Zero. Какво очаквахте и какво ви изненада от този опит?
Приятно се изненадахме, че след пандемията и огромния бум на онлайн пазаруването хората все пак предпочитат да дойдат на живо при нас и да си поговорим, докато пазаруват. Очаквахме, че цялата концепция за наливно пазаруване на ежедневни продукти ще се приема една идея по-трудно, но дори хората, които попадат при нас случайно, веднага схващат и прегръщат идеята. Опитваме се да установим и добри практики в бизнеса, които да помогнат и на други магазини да намалят отпадъците си до минимум.
Какви са вашите съвети за заобикалянето на т.нар. greenwashing и на какво да обръщаме внимание, когато избираме?
Тази тенденция се крепи върху желанието на хората да живеят екосъобразно. Има много трикове на пазара – зеленият цвят се използва все повече и повече, думички като „еко“ и „био“ се хвърлят за щяло и нещяло, но най-добрият начин за заобикалянето на тези практики си остава следването на zero waste принципите: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot. Основното е генерално да избягваме ненужните продукти, импулса за нови придобивки на всяка цена, да пренастроим навиците си и да осъзнаваме, че купуването на повече “еко” неща не ни прави по-екосъобразни.
Как оборвате “опорките”, че един човек не може да направи разлика и да пазаруваш “еко” е привилегия на заможните?
Мимолетният досег с продукти за еднократна употреба създават фалшивото усещане, че те не са важни, но истината е много различна. Личният пример си остава най-добрият начин да подтикнеш някого към каквато и да е промяна. Той задвижва лавинообразно колелото и неизбежно имаме резултат, защото променя и бизнеса, който зависи от решението къде потребителят си харчи парите. Често еко продуктите изглеждат по-скъпи на пръв поглед, а всъщност ни спестяват пари. Като термо бутилките за многократна употреба или наливното пазаруване. При нас всички продукти са на по-ниска цена от техния аналог в опаковка, защото цената на опаковката е вън от уравнението. Екосъобразният живот е най-вече осъзнато и устойчиво потребление, а не директна замяна на еднократните продукти с многократни такива.
Споделяте, че обичате пътешествията. Без какво не тръгвате на път, за да спазвате принципа за по-малко отпадък и кои са "триковете", които и други биха могли да използват?
Стараем се да сме организирани, когато пътуваме и си имаме checklist с неща, които да не забравяме. В списъка сме включили еко пособия, които винаги са с нас – бутилка и чаша за многократна употреба, памучна торба, восъчен плик за сандвичи и метални сламки. Винаги си носим и от нашата наливна козметика, за да не се налага да използваме тоалетни принадлежности в хотелите и местата, в които отсядаме.
Доста често ни питат за пътуването със самолет и там има няколко трика, които можем да споделим. Мит е, че метални бутилки и чаши са проблем при проверката за сигурност - достатъчно е да са празни. Ние минаваме с празна бутилка и след това си я пълним. На все повече летища виждаме refill станции за вода.
Няма проблем да минете и със своя храна – ние си носим домашно приготвени сандвичи във восъчни пликове и така спестяваме найлонови опаковки от сандвичите, които се предлагат в самолета (а е и по-вкусно и евтино).
За козметиката пък може да заложите на нетечни алтернативи – например твърд шампоан, балсам, сапун, таблетки паста за зъби. Така багажът ви е по-компактен и не ви се налага да се съобразявате с ограниченията за течности.
Кои са любимите ви дестинации за отдих или забавление?
Обичаме да разнообразяваме и комбинираме морето с планината доста често. Все по-често откриваме приятни и нови за нас места в България за отдих.
За забавление сме често по концерти и фестивали. За концерта на Arctic Monkeys се наложи да затворим магазина, понеже всички от екипа имаха билети.
Кога ви е най-лесно и съответно най-трудно да следвате себе си?
Най-лесно е, когато си опитал сто неща, които те вълнуват и си достигнал до заключението, че искаш да правиш точно това, с което си се захванал. Лесно е, защото е не просто предположение, а опит, изпълнен с трудности и преодолени несигурни моменти. За нас най-трудни са моментите на burnout, когато дори елементарните неща от ежедневието започват да ни се получават бавно и трудно, а несигурностите се прокрадват и ни разконцентрират от целта. Когато усетим тези момент, просто си взимаме почивка и изключваме за известно време.
Това интервю е част от поредицата #followmyself, която се осъществява със съдействието на Fashion Days.