Миранда Фернандес описва себе си като "продуктивна, амбициозна и с голямо въображение", а музиката си като смесица от традиция и мощ. Пианистката от Каталуния идва в София на 15 септември със своето трио (със специалното участие на фламенко танцьорката Марина Валперсин), за да представи проекта си 88-М, в който проследява историята на жените във фламенкото. В него тя се стреми да подчертае женската роля в света на фламенко музиката и преклонението си пред всички изпълнителки в този жанр, които е трябвало да се борят, за да преодолеят наложените културни стереотипи, дискриминация и обществената принуда на своето съвремие. Независимо от трудностите, те са преобърнали разбирането ни за фламенкото и са допринесли за развитието му и превръщането му от традиционен стил в модерен синкретичен жанр, който се вдъхновява от различни други изкуства – такова, каквото го познаваме днес. Затова и разговаряме с Миранда, за да ни разкаже повече за своя проект и поглед към музиката.
Кой беше първият Ви музикален спомен?
Най-вероятно това ще да е бил как баща ми свири със своята група, винаги съм била заобиколена с музика, най-често това е било фламенко.
Кои са хората, които са оказали влияние в израстването Ви като музикант?
Хората, които са ми повлияли по пътя ми в музиката, са преди всичко моето семейство, което винаги ми е помагало и ме е подкрепяло във всичко. И разбира се, учителите ми, на които дължа много – Чано Домингес, Пепе Мотос, Жауме Жисперт…
От вашата музика струи любов и много страст. Какво Ви вдъхновява, когато композирате?
Възползвам се от всичко, което ми се случва всеки ден, за да намеря вдъхновение и да композирам. Независимо дали е положително или отрицателно. Любовта е присъща на тази музика, на фламенкото, където полярните емоции те раздират отвътре и наистина се случва така. Освен това започнах да композирам този проект, когато преминавах през него труден момент в живота си и излях всичко в музиката си.
В своя проект 88-M поглеждате назад към историята на фламенкото от женска гледна точка, какво Ви провокира да го направите?
Дойде момент в живота ми, в който осъзнах, че в повечето случаи, в които излизам на сцената се оказвам единствената жена-инструменталист, особено пък в областта на жанр като фламенкото. Това ме жегна и провокира да направя 88-M. Мисля, че този проект наистина го заслужават всички жени във фламенкото, ние го заслужаваме.
Този проект е за жените във фламенкото, разкажете ни повече за дискриминацията, която е била ежедневие за тях през 20 век? Променило ли се е положението им днес?
Преди години е било много сложно, често дори невъзможно, но днес мисля, че положението се подобрява много. Постепенно се наблюдава издигане на ролята на жените и се дава глас на всичко, което имаме да кажем и изразим в изкуството. Преди всичко бях пленена от борбата, силата и характера на всички онези жени, които са се борили, за да постигнем това, което имаме днес.
Работите в трио формат – как останалите членове допринасят за разработването на тази концепция?
Истината е, че съм заобиколена от страхотни музиканти. В този проект от самото начало имах доста ясна концепция, но винаги оставях място на Кристина и Лукас да дадат своя принос, своите идеи и да пробваме различни неща, за които не бях се сещала даже. Благодарна съм много за това.
Коя е жената във фламенкото, която Ви е вдъхновила и е пример за Вас?
Не мога да избера само една, те са толкова много... Не бих искал да пропусна нито една от тях – Лола Флорес, Ла Ниня де лос пейнес, Кармен Амая, Ла Аржентина, това са само някои от тях…
Какво е дуенде за Вас? Как Ви въздейства емоцията на хората от публиката?
Реакцията на публиката е нещо много важно, особено в частите, които са по-отворени и импровизирани, защото има моменти, в които музиката отвежда на едно или друго място. Публиката отваря различни врати за нас музикантите.
Какво слушате напоследък?
Винаги слушам различни неща, сменям стилове, зависи с какво настроение ще се събудя. Може би и затова моята музика е пълна с толкова много влияния от различни стилове.
Идвате за първи път в България, знаете ли нещо за българската музика?
Истината е, че не знам много, бих се радвала да се срещна с български музиканти и да науча повече, да обменим мисли и музика.
Какво да очаква българската публика от концерта в София?
Надявам се да мога да ги развълвувам, нека дойдат с желание да се гмурнат в този свят и да се насладят. Ние сме много ентусиазирани и идваме с ограмна радост в България.
Миранда Фернандес Трио е на 15 септември в Sofia Live Club. Повече на jazz-plus.com. Билети в Ивентим.
За трета поредна година Гьоте-институт България кани всички кинолюбители на прожекция с черно-бял филм на Ф. В. Мурнау, представен с музикална импровизация на живо от Станислав Арабаджиев, Росен Захариев и Владислав Мичев
Изложбата "Енциклопедия на необозримото“ на една от значимите фигури в българското изкуство – Текла Алексиева е ретроспекция на творчество ѝ, обхващащо периода от средата на 70-те години на XX век до днес
28-ото издание на фестивала “Златен ритон“ ще покаже най-новите заглавия от българското документално и анимационно кино в Пловдив между 13 и 19 декември