Той е от Бургас, но вече близо 10 години живее и работи в Шанхай. Можете да го откриете в Инстаграм като @lubodp. За себе си казва: “Моят път тръгва от измислицата, буквата, минава през режисурата и така достига до камерата, осветлението и цвета. Работя като кинематографист, но не се идентифицирам с това. Както повечето киноентусиасти съм бил във всяка функция преди, след и по време на снимки. Писането е терапия. Режисурата е спасителна операция. Кинематографията е секс.” Един от последните му лични проекти “Предплата” е част от настоящия So Independent и можете да го видите на 4 ноември от 22 ч. в Дом на киното.

ФОТОГРАФ: 柏辉
КАКВО НЕ ЗНАЕМ ЗА ПРОФЕСИЯТА НА ОПЕРАТОРА?
Преди да започна да се занимавам сериозно със снимане, мислех, че операторът носи камерата, поставя я, където каже режисьорът и натиска копчето, когато чуе “action” или “cut”. Подозирам, че с повечето хора е така. В зависимост от обстоятелствата това описание би могло да бъде 100% вярно, както и (по-често) 100% грешно. Какво влиза в компетенциите и задълженията на оператора варира широко от оператор до оператор; от проект до проект.
Eто някои неща от моя опит, които обикновено изненадват незапознатите:
- Често се става за снимки в 3 сутринта.
- Често снимачният ден продължава над 20 часа, рядко - над 30, понякога 40.
- Храненето по време на снимки не може да се приема за даденост.
- Това, че снимаш 45 дни, не означава, че има почивни.

СПИРАШ ЛИ ДА АНАЛИЗИРАШ ОПЕРАТОРСКАТА РАБОТА ПО ВРЕМЕ НА ФИЛМ?
Винаги. Особено, ако е лош.
КАКВО СЪЗДАВА ВИЗУАЛНАТА ИДЕНТИЧНОСТ НА ЕДИН ФИЛМ?
Визуалната идентичност на един филм може да се деконструира до консистентна комбинация между: мизансцен, кастинг, осветление, избор на камера, лещи и филтри, движение на камерата, снимачни ъгли, ширина на обектива, дълбочина на фокуса, монтаж, оцветяване. В другата крайност, визуалната идентичност на един филм се свежда до режисьорското виждане, умножено по обстоятелствените ограничения.
КАКВО Е ПЪРВОТО, ЗА КОЕТО МИСЛИШ, КОГАТО ПРОЧЕТЕШ СЦЕНАРИЯ?
Аз щях да го напиша по-добре.
ДАЙ НЯКОЛКО АБСУРДНИ ЛОКАЦИИ ЗА СНИМКИ, НА КОИТО СИ БИЛ.
В гората, 5 километра северно от Северна Корея. На -30 градуса по Целзий. 20-часови снимачни дни. 14 дни подред.

РЕПЛИКАТА НА РЕЖИСЬОРА, КОЯТО ТЕ ИЗКАРВА ИЗВЪН РЕЛСИ?
Нямам склонност да се вълнувам излишно.
ОСТАВА ЛИ ТИ ВРЕМЕ ЗА ЛИЧНИ ПРОЕКТИ?
Да. Старая се да снимам по един кратък филм годишно. Обикновено с помощта на Стефан Русинов, който скоро изкара дебютния си “Солун”. С него снимаме също Нашето Литературно Предаване, което е Between Two Ferns за литература. Следващият епизод е в пост-продукция. Скоро научихме, че миналогодишният ни безбюджетен филм “Предплата” е в тазгодишната селекция на So Independent.
КАКВИ СА СПОРЕД ТЕБ ОСЕЗАЕМИТЕ РАЗЛИКИ В БЪЛГАРИЯ И ШАНХАЙ?
Не съм работил в България, освен по лични проекти. Подозирам, че там нещата са по-регулирани, работното време е по-кратко, храненето — по-редовно, а почивката между снимачни дни има някакъв задължителен минимум, както съм чувал от други оператори от Европа и САЩ.

КАКВО ПРАВИ ЕДИН ФИЛМ ОПЕРАТОРСКИ?
Визуалната идентичност.
КОИ СА ТВОИТЕ ПРИМЕРИ В СВЕТА НА КИНЕМАТОГРАФИЯТА?
Имам слабост към работата на Crescenzo Notarile, но честно казано, по-голямо въздействие върху мен оказват други, за които имам привилегията да осветявам, когато снимат в Китай. Thomas Hardmeier, Ekkehart Pollack, Frank Tymezuk, Tim Hudson, Crille Forsberg — спектър от професионалисти, работата с всеки от които ми е разкрила много, колкото технически, толкова и неуловими тънкости на снимачния процес.
КАКВО Е ОТНОШЕНИЕТО ТИ КЪМ ДИГИТАЛНОТО В КИНОТО?
Положително. Още един инструмент на разположение.
КАКВА ЧАСТ ЗАЕМА ФОТОГРАФИЯТА В ТВОЯТА РАБОТА?
Цялата ми работа е фотография. Рисуване със светлина и изрязване на правоъгълници от света.
ИМАШ ЛИ САНТИМЕНТ КЪМ СНИМАНЕТО НА ЛЕНТА?
Нула.

КАКВО МИСЛИШ ЗА ДРОН ОПЕРАТОРСТВОТО?
Мисля, че е чудесно. Техническият напредък увеличава свободата на изразяване и разкрива несъществували възможности.
УМИРАШ, ЖИВОТЪТ ТИ ПРЕМИНАВА КАТО НА ЛЕНТА. КАКВИ КАДРИ ЩЯХМЕ ДА ВИДИМ?
В моментите, когато съм си мислил, че умирам, не съм виждал никакви ленти.
КАКВО БИ КАЗАЛ НА НЯКОГО, КОЙТО ТЕПЪРВА НАВЛИЗА В ПРОФЕСИЯТА?
Ако не би го правила безплатно, не се хващай въобще.
КАКВО Е БЪДЕЩЕТО НА КИНОТО?
Не знам бъдещето, но си позволявам да мечтая. Повече ниски бюджети — повече филми. Разнообразие на формата и съдържанието. Революция.