Панайот Бърнев (1933 – 2016) е познат на фотографката общност и приживе, но повече с дългогодишната си работа в киностудиата “Бояна” и с дълбокия си интерес към техническите процеси, които го водят до позицията на ръководител на цветна лаборатория в “Българска фотография“ и написването на няколко книги. Тепърва го откриваме като документалист на променливия градски живот в София по време на тоталитарния строй. До съвсем скоро архивът му беше непоказван и неизследван, нещо, което постепенно се променя.
От 3 септември изложбата “Спирка София '70” в DOT представя снимки, направени през 1975 г., период на инфраструктурни и урбанистични промени в столицата. Показаното от архивите на Бърнев отразява ежедневието точно в района, който обгръща пространството на DOT: фотографът улавя духа на улиците около, превежда ни през Лъвов мост, пазар “Георги Кирков“ (старото името на Женския пазар), ул. “Пиротска“, документира и изграждането на софийската Централна гара.
Инициативата е на платформата за намерена фотография Bulgarian Visual Archive на Тихомир Стоянов и Йохана Траянова, от години ангажирани с колекционирането и показването на “визуалната история” на България. През 2021 г. те за първи път показаха част от архива на Бърнев, дарен от дъщеря му Милена Николова и надхвърлящ седем хиляди филма. Сега Стоянов влиза и в ролята на куратор на селекцията заедно с Веселина Сариева.
В рамките на изложбата ще бъде показан и намерен случайно ключов за атмосферата на времето любителски филм от 70-те години. Дигитализицията е дело на “Кино Клуб Супер 8”, също проект с участието на Тихомир Стоянов, с целта да представи и архивира домашни записи, снимани между 30-те и 80-те години на миналия век.
“Спирка София '70” е в DOT на ул. “Братя Миладинови“ 46 до 5 октомври. Повече от Бърнев и събраното дотук от Стоянов на visualarchive.bg.