Лавинообразното навлизане на изкуствения интелект в зрителното ни поле превърна визуалните изкуства в занимание с допълнителна условност. Въпреки множеството първоначални притеснения на творците, всъщност се оказа, че онези, които са уверени в идеите си, виждат в това по-скоро нов инструмент и условие, а не заплаха. Все по-търсени и намирани са теми, засягащи малки общности. Колективите сякаш започнаха да изместват собствените имена. В анимацията пък има все повече международни инициативи за колаборации и копродукции, което е допълнителна врата за местните творци. В София се наблюдава и приятна гъстота на качествени изложби и публика, която не се поддава лесно на манипулации и е жадна за още. В търсене на още интересни тенденции, равносметка на изминалата и прогнози за следващата година потърсихме трима творци от различни сфери.
Compot Collective (една от водещите анимационни компании в България за артистични и независими късометражни анимационни филми, създадена от Весела Данчева и Иван Богданов) са пред завършване на три анимационни филма, а пред тях стои и перспективата да започнат нови две международни копродукции. Сред тях е инициативата Sofia Animation Lab, която продължава да се развива и в края на ноември проведе първото издание на тренинга за развитие на анимационни филми Black Sea Animation Workshop в Тбилиси, събиращ участници от Грузия, България, Турция, Украйна и Румъния. Идеята е всяка година една от страните да е домакин на събитието. Освен това на 9 декември Compot Collective организират в “Дом на киното“ ексклузивна прожекция “Най-доброто от Анси 2024“ със селекция от подбрано авторско анимационно кино от последното издание на престижния фестивал във Франция.
Новите теми на авторската анимация
Авторската анимация винаги се променя и новите тенденции са скрити в темите, гледните точки и артистичното изразяване на режисьорите, които представят новите си филми. Това, което е ново през последните години, са множеството международни инициативи за развитие на анимационни проекти, които създават предпоставки за повече възможности за творчески колаборации и копродукции. Такива са: Rise & Shine (Загреб, Любляна), CEE Animation Workshop, CEEA Forum (Пилзен), Sisterhood of Young Animation Auteurs (Букурещ), Black Sea Animation Workshop (Тбилиси).
В личния анимационен топ на годината
Това не е лесен въпрос, но ако трябва да дам конкретен отговор, ето три заглавия: “Once Upon a Time on Earth” на Phil Mulloy, “Miserable Miracle” на Ryo Orikasa и “Freeride in С” на Edmunds Jansons.
Разтърсващите събития
Ако трябва да говорим в общочовешки план, със сигурност последното събитие, което ме разтърси, е абсурдната демонстрация на обидени съграждани от пиесата на Бърнард Шоу в Народният театър и въобще тази криворазбрана национална гордост, която за съжаление поражда само агресия и конфликтност.
Възможни и вече действащи промени
Авторската анимацията е толкова специално и бутиково изкуство, че до голяма степен е абсолютно независимо. Искам да виждам филми, които ме изненадват и вълнуват. Искам младите таланти от България да виждат смисъл в това да правят анимационни филми и да ги споделят.
Намесата на технологиите
Технологията ни дава повече инструменти, които да използваме в творческия процес на създаване на филми. Дали да ги използва, или не, е личен избор на всеки режисьор. Има много дебати около използването на AI в творческите индустрии, но моето мнение е, че този процес може само да освободи и разграничи авторството, което няма как да бъде заменено от изкуствен интелект.
Прожекцията “Най-доброто от Анси 2024“ със селекция от седем анимационни филма от тазгодишното издание на фестивала е на 9 декември от 19 ч. в Дом на киното.
За още от Compote Collective: www.compote-collective.com и @compotecollective