На Запад не е нещо необичайно млад човек да застане начело на елитна галерия, театър, музей. В България това все още е по-скоро рядкост. Когато Маргарита Доровска става директор на Музея на хумора и сатирата в Габрово през 2016 г., тя е на 33 години. Оттогава музеят не само стана по-видим, но и увеличи броя на посетителите и приходите си. Доровска е завършила културология в Софийския университет и куриране на съвременно изкуство в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Работила е като независим куратор и e била член на Сдружение “Интерспейс”, което помним със съчетаването на съвременно изкуство и технологии. Като директор осъществи изложбата “Роден в Габрово” през 2017 г., посветена на годините, през които семейство Явашеви живеят в града. Повод за нашата среща с нея е 25-ото издание на Габровското биенале, което върви под екологичното мото “Икономия на средства” и ще продължи до 30 септември.
Как стигнахте до решението фокус на 25-ото издание на Габровското биенале да е екологията?
Още докато течеше предходното биенале с тема “Измерения на публичното”, решихме да се спрем на темата за климатична криза и необходимостта от промяна в социалните, икономически и културни модели. А междувременно и други кризи ни напомниха колко е спешна тази промяна. Избираме теми, които са актуални и заслужават внимание в момента. Съвременното изкуство се занимава със съвремието.
Маргарита Доровска / Фотограф: Боряна ПандоваСъдейки по селектираните проекти, от какво се вълнуват най-много съвременните артисти в България и по света?
Повтаряме едни и същи грешки, преливаме от пусто в празно. Някаква сизифовска съдба, която не можем да преодолеем.
Какво място зае темата за промените в климата в основните изложби и съпътстващите събития от програмата ви?
Централно. Това е много комплексна тема и ние точно като такава я разглеждаме. Всеки опит за опростяване ни отнема от възможността за решение. Няма време повече за фундаментализъм и разделяне на лагери, не можем повече да избираме между икономика и екология, между социален ангажимент и екология. Дойде време да решаваме сложни задачи с много неизвестни и наблюдавайки едновременно различни променливи.
Бихте ли разказали за партньорствата си с екологични организации като “Грийнпийс”? Какви са взаимните ползи от подобни партньорства за двете страни?
Работим с много от ключовите еко организации в страната. Те са нашите партньори със знание и опит по темата. Ние имаме интерес, разбираме важността ѝ, но не можем да претендираме, че я познаваме в детайли. Те са хората, които врят и кипят в проблемите всеки ден. А ние за тях сме съмишленици предполагам сме добър комуникатор, но преди всичко споделяме общи ценности и кауза.
Маргарита Доровска / Фотограф: Боряна ПандоваТворчеството не може да реши екологичните проблеми като с магическа пръчица, но може да...
Може да ни направи по-чувствителни и това е много важно начало. Но ние не спираме тук. Биеналето освен изложби включва и много събития, разговори, прожекции, които правим именно с партньорските организации от експерти в екология. Тази допълнителна програма ни среща с конкретни проблеми, съвсем реални, тук, в България и дава възможност за разговор и ангажиране с различни каузи. Търсенето на решения за климатичната криза изисква активно участие и въвличане.
Могат ли тревогите за климата да бъдат благодатен материал за сатира?
Споделяме на вашите страници една карикатура и една скулптура, нека читателите решат сами.
Без заглавие, 2019, Дейв Ковърли, САЩ

Протестни знаци, 2022, Олав Вестфален
Какви са зелените политики, които сте въвели в работата си и които смятате да въведете?
Устойчивите практики пронизват живота на една организация от горе до долу, на абсолютно всички нива и е изключително важно разбирането и ангажиментът да са споделени от целия екип. Включват както енергийна ефективност, пестене на вода, използване на филтрирана вода за пиене, разделяне на отпадъците, намаляване на канцеларските материали, намаляване на хартията, използване на рециклирани, рециклируеми и енергоефективни материали и оборудване, намаляване на опаковките, усилия за намаляване на въглеродния отпечатък при транспорт на произведения и материали. Въвеждаме всичко това поетапно, правим го така, че да е удобно, опитваме се да не сме твърде амбициозни, но да си гарантираме, че това, с което се ангажираме, ще го спазваме. Когато сме готови с документацията по този процес, тя ще бъде публикувана, така че да може да се адаптира и използва и от други музеи и галерии.
Маргарита Доровска / Фотограф: Боряна Пандова
Забавното е, че докато правим това интервю, съм в Прага на годишната среща на Международния съвет на музеите, където климатичната криза присъства осезаемо като тема. Тя засяга музеите веднъж като организации, които трябва да въведат зелени практики в ежедневното си функциониране, втори път – като образователни институции, които да ангажират програмирането си с темата и трето – като пазители на културни ценности, които следва да се подготвят за въздействията на климатичната криза върху колекциите си.
Какво можем да очакваме в Музея на хумора и сатирата през следващите месеци?
Три големи изложби – на художника Георги Ружев, на художника и карикатурист Васил Чакъров, с куратор Ружа Маринска и изложба, посветена на издателя и редактор Сава Попов, подготвена от кураторско-дизайнерския екип Антон Стайков и Свобода Цекова.